Temat: Kwiaty, biedronki, motyle – zabawy matematyczne.
- Liczymy płatki kwiatów – rodzic rysuje kwiaty z różną liczbą płatków (od 1 do 10); zadaniem dzieci jest: –policzenie, z ilu płatków składają się poszczególne kwiatki –następnie wycięcie kwiatków i ułożenie kwiatków w szeregu – od kwiatka z najmniejszą liczbą płatków do kwiatka z ich największą liczbą. Następnie po pomieszaniu kwiatków –ułożenie kwiatków od tego z największą liczbą płatków do tego z ich najmniejszą liczbą.
- Gdzie znajdują się biedronki?– dzieci układają narysowaną przez siebie sylwetę biedronki zgodnie ze wskazówkami rodzica, np. Połóż biedronkę z prawej strony kwiatka… z lewej strony kwiatka… nad kwiatkiem… pod kwiatkiem… między kwiatkami.
- Układamy motyle – dziecko rysuje cztery kwiaty, a rodzic pod nimi różną liczbę kropek lub określoną cyfrę (od 1 do 10). Zadaniem dziecka jest narysować na kwiatach sylwety motyli w taki sposób, aby ich liczba na każdym kwiatku była zgodna z wskazaną cyfrą lub liczbą kropek.
- Który kwiatek będzie następny? – układanie ciągu rytmów.
Do wykonania tego zadania będą potrzebne sylwety kwiatów w trzech kolorach po kilka sztuk. Można je narysować i wyciąć z papieru. Jeżeli ich nie macie, można je łatwo zastąpić np. kolorowymi klockami. Wybierzcie osiem klocków (motyli) czerwonych, osiem niebieskich i osiem żółtych. Następnie ułóżcie je na dywanie w ciągu:
– Jeden czerwony, trzy żółte, jeden czerwony …(?)….
– Dwa niebieskie, trzy czerwone , dwa niebieskie ….(?)….
– Dwa czerwone, dwa niebieskie, dwa żółte, dwa czerwone ….(?)….
– Cztery żółte, dwa niebieskie, jeden czerwony, Cztery żółte…..(?)…..
– Trzy niebieskie, dwa czerwone, jeden żółty, trzy niebieskie…..(?)….
- Ile jest motyli? – doskonalenie umiejętności przeliczania.
Należy policzyć motylki. Po przeliczeniu w pustym kwadraciku trzeba zapisać ile jest motylków lub narysować tyle kropek ile jest motylków.
- Wiosenne sudoku – zabawa matematyczna.
Należy dokładnie przyjrzeć się rysunkowi a następnie dorysować w odpowiednich miejscach motyla, biedronkę, kwiat i pszczółkę tak, aby w każdym wierszu i każdej kolumnie obrazek pojawił się tylko raz.
- A co to za motyl? – przenoszenie papierowych elementów słomką poprzez wdech i wydech na motyla według instrukcji rodzica. Np. na pierwszym skrzydełku ułóż: 3 koła, 2 kwadraty, a na drugim 2 trójkąty, 1 koło, 1 prostokąt. Obrazek można uzupełnić kredkami ozdabiając go i kolorując.
- ,,Taniec motyli” – zabawa muzyczno ruchowa z chusteczką.
Dziecko, słuchając utworu, swobodnie naśladuje motyla fruwającego nad łąką, poruszając chusteczką. Kiedy muzyka cichnie, rozkłada chusteczkę na dywanie, siada na niej w
siadzie skrzyżnym i prostuje plecy. Oddycha swobodnie, wciągając powietrze nosem i wypuszczając buzią (naśladuje wąchanie kwiatów).
„Walc kwiatów” P. Czajkowskiego: link do strony: https://www.youtube.com/watch?v=V8S4hvHavOc
źródło: przedszkola.edu.pl; domolago.pl;
Przygotowała: Renata Bartoszewicz