Temat: Kwiaty, biedronki, motyle – zabawy matematyczne.

  • Liczymy płatki kwiatów rodzic rysuje kwiaty z różną liczbą płatków (od 1 do 10); zadaniem dzieci jest: –policzenie, z ilu płatków składają się poszczególne kwiatki –następnie wycięcie kwiatków i ułożenie kwiatków w szeregu – od kwiatka z najmniejszą liczbą płatków do kwiatka z ich największą liczbą. Następnie po pomieszaniu kwiatków –ułożenie kwiatków od tego z największą liczbą płatków do tego z ich najmniejszą liczbą.
  • Gdzie znajdują się biedronki?– dzieci układają narysowaną przez siebie sylwetę biedronki zgodnie ze wskazówkami rodzica, np. Połóż biedronkę z prawej strony kwiatka… z lewej strony kwiatka… nad kwiatkiem… pod kwiatkiem… między kwiatkami.
  • Układamy motyledziecko rysuje cztery kwiaty, a rodzic pod nimi różną liczbę kropek lub określoną cyfrę (od 1 do 10). Zadaniem dziecka jest narysować na kwiatach sylwety motyli w taki sposób, aby ich liczba na każdym kwiatku była zgodna z wskazaną cyfrą lub liczbą kropek.
  • Który kwiatek będzie następny? – układanie ciągu rytmów.

Do wykonania tego zadania będą potrzebne sylwety kwiatów w trzech kolorach po kilka sztuk. Można je narysować i wyciąć z papieru. Jeżeli ich nie macie, można je łatwo zastąpić np. kolorowymi klockami. Wybierzcie osiem klocków (motyli) czerwonych, osiem niebieskich i osiem żółtych. Następnie ułóżcie je na dywanie w ciągu:

– Jeden czerwony, trzy żółte, jeden czerwony …(?)….

– Dwa niebieskie, trzy czerwone , dwa niebieskie ….(?)….

– Dwa czerwone, dwa niebieskie, dwa żółte, dwa czerwone ….(?)….

– Cztery żółte, dwa niebieskie, jeden czerwony, Cztery żółte…..(?)…..

– Trzy niebieskie, dwa czerwone, jeden żółty, trzy niebieskie…..(?)….

  • Ile jest motyli? – doskonalenie umiejętności przeliczania.

Należy policzyć motylki. Po przeliczeniu w pustym kwadraciku trzeba zapisać ile jest motylków lub narysować tyle kropek ile jest motylków.

  • Wiosenne sudoku – zabawa matematyczna.

Należy dokładnie przyjrzeć się  rysunkowi a następnie dorysować w odpowiednich miejscach motyla, biedronkę, kwiat i pszczółkę tak, aby w każdym wierszu i każdej kolumnie obrazek pojawił się tylko raz.

  • A co to za motyl? przenoszenie papierowych elementów słomką poprzez wdech i wydech na motyla według instrukcji rodzica. Np. na pierwszym skrzydełku ułóż: 3 koła, 2 kwadraty, a na drugim 2 trójkąty, 1 koło, 1 prostokąt. Obrazek można uzupełnić kredkami ozdabiając go i kolorując.
  • ,,Taniec motyli” – zabawa muzyczno ruchowa z chusteczką.

Dziecko, słuchając utworu, swobodnie naśladuje motyla fruwającego nad łąką, poruszając chusteczką. Kiedy muzyka cichnie, rozkłada chusteczkę na dywanie, siada na niej w

siadzie skrzyżnym i prostuje plecy. Oddycha swobodnie, wciągając powietrze nosem i wypuszczając buzią (naśladuje wąchanie kwiatów).

„Walc kwiatów” P. Czajkowskiego:  link do strony: https://www.youtube.com/watch?v=V8S4hvHavOc

źródło: przedszkola.edu.pl; domolago.pl;

Przygotowała: Renata Bartoszewicz

Print Friendly, PDF & Email
Powiązane publikacje