Temat: W gospodarstwie.

– poszerzanie wiedzy na temat zwierząt wiejskich.

– rozwijanie kompetencji językowych.

1. „W gospodarstwie”- zagadki słowne

Rodzic: czyta dziecku zagadki o zwierzętach wiejskich i pokazuje ilustracje.

Dziecko: słucha zagadek i  stara się odgadnąć o jakim zwierzęciu mowa.

Często wołam: me, me,
Czy ktoś wełnę moją chce? ( owca).

Mieszka w chlewiku, kąpie się w błocie,

ogonek ma jak różowa sprężynka.

Gdy zachrumka, gdy zakwika,

każdy pozna, że to … (świnka)

Chociaż bywa czarno-biała i zieloną trawę zjada,

mleko daje śnieżnobiałe – zagadka to nie lada.

Przed deszczem się w oborze chowa

i głośno muczy – wiesz kto to? (krowa)

Chodzi po podwórku,

kukuryku woła.

Ma wspaniały ogon,

to jego ozdoba. (kogut)

2. „Poranek w wiejskiej zagrodzie” – opowieść słowno – ruchowa K. Tomiak – Zaremba.

Rodzic: czyta opowiadanie wykonując czynności z tekstu.

Dziecko: słucha treść opowiadania i naśladuje czynności wykonywane przez rodzica .

Gospodarz wyszedł rano przed dom, przeciągnął się i szeroko ziewnął (przeciąganie się i ziewanie). Kogut ogłosił początek nowego dnia – czas nakarmić zwierzęta (odgłos: kukuryku!). Gospodarz wziął garść zboża i szerokim gestem rzucił je kurom (odwodzenie prawej/lewej ręki od siebie na zewnątrz). Kury głośno gdacząc (odgłos: ko, ko, ko), pobiegły w jego stronę (poruszanie się na ugiętych kolanach i machanie rękami jak skrzydłami). Zręcznie wydziobywały ziarnko za ziarnkiem (poruszanie głową: góra, dół). Następnie gospodarz udał się do stajni (marsz). Konie przywitały go radosnym parskaniem (wprawianie warg w ruch przy energicznym wydychaniu powietrza). Każdemu rzucił sporą porcję siania i pogłaskał na dzień dobry (zamachy rąk zza głowy). Obok, w zagrodzie, głośno becząc, niecierpliwiły się już barany (odgłos: bee, bee, bee). Gospodarz otworzył bramę i wypuścił je na pastwisko (odwodzenie złączonych dłoni szeroko na boki). Zadowolone pobiegły skubać trawę (poruszanie się na czworakach). Ze stajni udał się do obory (marsz). Głodnym krowom na śniadanie podał paszę. Odpowiedziały mu głośnym muczeniem (odgłos: mu, muu, muuu) i zabrały się za przeżuwanie (poruszanie żuchwą w lewo i w prawo). Gospodarz pomaszerował w stronę domu (marsz). Obok wejścia postawił miski z mlekiem dla kotów (skłony do podłogi przy wyprostowanych nogach). Kiedy wszystkie zwierzęta były nakarmione, sam usiadł do śniadania (siad skrzyżny) i zajadał z apetytem kanapki (naśladowanie przeżuwania pokarmu). Z zadowoleniem poklepał się po pełnym brzuchu, mówiąc: mniam, mniam, mniam!

Rodzic rozmawia z dzieckiem na temat treści opowiadania:

– Jakie zwierzęta występowały w opowiadaniu?

– Co robił gospodarz?

– Jaki pokarm jadły zwierzęta?

3. Gra interaktywna:

Zgadnij, jakie zwierzę słyszysz? 

Link do gry: https://view.genial.ly/5e9336bb124be30da536b6cc?fbclid=IwAR3QGGGML9BibMG-FLVKyXoGGjLfqHFrixDwWjI_LXIjhrMZDKDXmxrui0c

4.  Zabawa gimnastyczna – ćwiczenie równowagi „Na grzędzie”.

Dziecko – kurka przechodzi po sznurku, stawiając noga za nogą w taki sposób, by nie spaść. Ćwiczenie wykonujemy 5 razy, w skarpetkach lub bosą stopą.

Opracowała: Emilia Bołtryk

Źródła:

www.janauczycielka.com

 Depositphotos

Print Friendly, PDF & Email
Powiązane publikacje