Temat: „Zabawy kartami świątecznymi” – zabawy matematyczne.
Cele ogólne:
– Wzbogacanie wiadomości na temat zwyczajów wielkanocnych.
– Rozwijanie umiejętności rachunkowych ( rytmy, liczenie w zakresie dostępnym dla dziecka).
Pomoce:
– Piłka, koperta, w której znajduje się 5 (albo więcej) kart świątecznych, kartoniki z liczbami od 1 do 5 (albo więcej), bębenek, tamburyn .
Przebieg zajęcia:
• „Życzenia” – zabawa na powitanie (piłka).
Toczymy piłkę do dziecka, mówiąc: „Z okazji Świąt Wielkanocnych życzę Ci dużo zdrowia”.
Dziecko odpowiada: „Dziękuję, wzajemnie” i toczy piłkę z powrotem składając życzenia według własnego pomysłu, ale zawarte w jednym zdaniu.
• Liczenie kart świątecznych.
– Koperta, w której znajduje się 5 (albo więcej) kart świątecznych.
– Prosimy, aby dziecko wyjęło zawartość koperty, ułożyło jedną kartę obok drugiej, policzyło karty (raz od prawej strony, raz od lewej strony) i pokazało wynik na palcach.
– Zwracamy uwagę na fakt, że – bez względu na kierunek liczenia – liczba kart się nie zmieniła.
• Budowanie domów z kart świątecznych. Liczenie wykorzystanych w tym celu kart.
– Prosimy , aby dziecko zbudowało dom, wykorzystując jak największą liczbę kart, i policzyło, ile kart wykorzystało w tym celu.
Następnie sami budujemy dom i liczymy karty. Porównujemy wyniki poszczególnych i wyłaniajmy zwycięzcę.
• Układanie z kart rytmu (bębenek)
– Wygrywamy na bębenku prosty rytm. ( przypominamy, że przerwy między poszczególnymi dźwiękami należy zaznaczyć przez odsunięcie kart od siebie).
– Dziecko układa ten sam rytm, wykorzystując karty. Następnie wspólnie wyklaskujemy go lub wytupujemy.
– W dalszej kolejności rytmy możemy wygrywać na zamianę.
• Zabawa ruchowa bieżna „Świąteczna kartka”. (Tamburyn).
Dzieci poruszają się w rytm wygrywany na tamburynie. Na przerwę w grze podchodzą do rodzica, podają rękę i wypowiadają słowa: „Wesołych Świąt”.
– Zachęcamy dzieci do pisania i wysyłania świątecznych życzeń na kartkach pocztowych. Wspólnie z dzieckiem piszemy taką do kogoś bliskiego tłumacząc, jak prawidłowo to zrobić ( życzenia, adres, znaczek) i w miarę możliwości wrzucamy ją do skrzynki pocztowej.
Przygotowała: Alina Lipczyńska