Temat:Zabawy kartami świątecznymi” – zabawy matematyczne.

Cele ogólne:

– Wzbogacanie wiadomości na temat zwyczajów wielkanocnych.

– Rozwijanie umiejętności rachunkowych ( rytmy, liczenie w zakresie dostępnym dla dziecka).

Pomoce:

–  Piłka, koperta, w której znajduje się 5 (albo więcej) kart świątecznych, kartoniki z liczbami od 1 do 5 (albo więcej), bębenek, tamburyn .

Przebieg zajęcia:

• „Życzenia” – zabawa na powitanie (piłka).

Toczymy piłkę do dziecka, mówiąc: „Z okazji  Świąt Wielkanocnych życzę Ci dużo zdrowia”.

Dziecko odpowiada: „Dziękuję, wzajemnie” i toczy piłkę z powrotem składając życzenia według własnego pomysłu, ale zawarte w jednym zdaniu.

• Liczenie kart świątecznych.

– Koperta, w której znajduje się 5 (albo więcej) kart świątecznych.

– Prosimy, aby dziecko wyjęło zawartość koperty, ułożyło jedną kartę obok drugiej, policzyło karty (raz od prawej strony, raz od lewej strony) i pokazało wynik na palcach.

– Zwracamy uwagę na fakt, że – bez względu na kierunek liczenia – liczba kart się nie zmieniła.

• Budowanie domów z kart świątecznych. Liczenie wykorzystanych w tym celu kart.

– Prosimy , aby dziecko zbudowało dom, wykorzystując jak największą liczbę kart, i policzyło, ile kart wykorzystało w tym celu.

Następnie sami budujemy dom i liczymy karty. Porównujemy wyniki poszczególnych  i wyłaniajmy zwycięzcę.

• Układanie z kart rytmu  (bębenek)

– Wygrywamy na bębenku prosty rytm. ( przypominamy, że przerwy między poszczególnymi dźwiękami należy zaznaczyć przez odsunięcie kart od siebie).

– Dziecko układa ten sam rytm, wykorzystując karty. Następnie  wspólnie wyklaskujemy go lub wytupujemy.

– W dalszej kolejności rytmy możemy wygrywać na zamianę.

• Zabawa ruchowa bieżna „Świąteczna kartka”. (Tamburyn).

Dzieci poruszają się  w rytm wygrywany  na tamburynie. Na przerwę w grze podchodzą do rodzica, podają  rękę i wypowiadają słowa: „Wesołych Świąt”.

– Zachęcamy dzieci do pisania i wysyłania świątecznych życzeń na kartkach pocztowych. Wspólnie z dzieckiem piszemy taką do kogoś bliskiego tłumacząc, jak prawidłowo to zrobić ( życzenia, adres, znaczek) i w miarę możliwości wrzucamy ją do skrzynki pocztowej.

Przygotowała: Alina Lipczyńska

Print Friendly, PDF & Email
Powiązane publikacje