Temat: „Dziesięć kaczuszek”- zabawa matematyczna zainspirowana wierszem autorskim.

Drogie Przedszkolaki! Zapraszam Was dzisiaj do zabawy z gromadką wesołych kaczuszek. A ile ich będzie? Policzycie sami 🙂

Słuchanie wiersza:

Dziesięć kaczuszek – Zofia Kajdewicz

W piękny dzień wiosenny słońce jasno świeci,
a wąską ścieżynką idą kacze dzieci.
Wędrują gęsiego za kaczuszką kaczka,
a każda jest dumna z żółtego kubraczka.


Dziesięć małych kaczek ścieżką dziarsko kroczy,

lecz ostatniej piórko zakrywały oczy,
więc się zatrzymała, bo ją łaskotało
i tak długo stała aż dziewięć zostało…


Dziewięć małych kaczek szło szybko przez las,
a czarnych jagódek właśnie nastał czas.

Ostatniej kaczuszce jagód było mało,
jadła je i jadła aż osiem zostało…


Ta ósma kaczuszka ciekawska była.
Coś rudego za pniem drzewa zobaczyła.
Chciała szybko sprawdzić, co się tam schowało
i jak już sprawdziła to siedem zostało…


Siedem kaczek z lasu wyszło już na pole,
tam zające wyprawiały harce i swawole.

Ostatniej kaczuszce zachciało się jeść,
poszła skubać trawę i zostało sześć…


A szósta kaczuszka na sen miała chęć;
zasnęła pod krzakiem, dalej poszło pięć…


Patrzą kaczki: dzieci wyszły na rowery.
Piąta tak się zapatrzyła, że zostały cztery…


Te żółte kaczęta raźno sobie szły.
Czwarte tak zwolniło, że zostały trzy…


Wskoczyły do wody, bo staw był po drodze,
a w wodzie kaczuszki przybywają codzień.


Trzy małe kaczęta płynęły po stawie,
lecz jedno wolało spacerować w trawie.

Wypłynęło z wody i pobiegło w źdźbła.
Tak się w nich schowało, że zostały dwa…


Dwa żółte kaczątka płynęłaby jeszcze,
lecz akurat koncert był w sąsiednim mieście.
Huknęła gitara, kaczuszkę spłoszyła
i ostatnia kaczka pod wodę się skryła…


Ile jest kaczątek? Dlaczego tak mało?
Bo już tylko jedno na wodzie zostało…


To pierwsze kaczątko chwilę pomyślało
i już zaraz rodzeństwa szukało:
drugie kaczątko – pod wodą siedziało,
trzecie – w trawie się schowało,
czwarte i piąte – spotkali po drodze,
szóste – śpiące pod krzakiem znaleźli jak co dzień,
siódme najedzone do nich dołączyło
i wspólnie z rodzeństwem ósme z łap lisa odbiło,

dziewiąte wśród jagód stało,
a dziesiąte nadal piórka ogarniało.
Pierwsza kaczuszka rodzeństwo zebrała
i do kaczej mamy z nimi podreptała…

Pytania do treści tekstu:

Ile kaczuszek wystąpiło w wierszu?

Co stało się z kolejnymi kaczętami?

Jak zakończyła się przygoda kaczuszek?


Zabawy matematyczne:


1. „Łowca cyfr”
Przygotuj: kartkę zapisaną cyframi od 1 do 10 w dowolnej kolejności, kredki.
Rodzic czyta wiersz, a dziecko zaznacza cyfry, o których jest mowa w tekście (każda cyfra innym kolorem kredki)


2. „Co zginęło, co zniknęło?”
Przygotuj: kartoniki z cyframi od 1 do 10
Dziecko układa kartoniki od najmniejszego do największego, następnie zamyka oczy, a rodzice chowa jedną lub więcej cyfr. Dziecko nazywa brakujące cyfry.


3. „Kaczuszki w stawie”
Przygotuj: 10 fasolek lub innych drobnych przedmiotów, 10 karteczek.
Karteczki to stawy, fasolki to kaczki. W każdym kolejnym stawie ma być o jedną kaczkę więcej.


4. „Cyfry”
Przygotuj: jedną kartkę A4, fasolki lub inne drobne przedmioty.
Dziecko układa z fasolek dowolnie wybrane cyfry.


5. „Moja kaczuszka”
Przygotuj: kostkę matematyczną, kartki, kredki.
Na kartce rodzic rysuje, co będzie oznaczało wyrzucenie danej ilości oczek na kostce np.
jedno oczko – głowa kaczki
dwa oczka – dziób
trzy oczka – tułów
cztery oczka – ogon
pięć oczek – płetwy
sześć oczek – skrzydła
Dziecko rzuca kostką i rysuje dany fragment, aż powstanie cała kaczka. Może ją pokolorować i dorysować tło.


Na zakończenie oraz jako przerywnik między poszczególnymi zabawami:
„Kaczuszki” – zabawa muzyczno – ruchowa do piosenki

https://www.youtube.com/watch?v=zW1_ANe0l94  (Youtube)

Zadanie dodatkowe: puzzle online – kaczuszka: https://gryonline-puzzle.pl/puzzle-zwierzeta-ukladanki-online-5.html

Miłej pracy i zabawy!


Opracowanie: Zofia Kajdewicz

Print Friendly, PDF & Email
Powiązane publikacje