Temat: „Dziesięć kaczuszek”- zabawa matematyczna zainspirowana wierszem autorskim.
Drogie Przedszkolaki! Zapraszam Was dzisiaj do zabawy z gromadką wesołych kaczuszek. A ile ich będzie? Policzycie sami 🙂
Słuchanie wiersza:
Dziesięć kaczuszek – Zofia
Kajdewicz
W piękny dzień wiosenny słońce jasno świeci,
a wąską ścieżynką idą kacze dzieci.
Wędrują gęsiego za kaczuszką kaczka,
a każda jest dumna z żółtego kubraczka.
Dziesięć małych kaczek ścieżką
dziarsko kroczy,
lecz ostatniej piórko zakrywały oczy,
więc się zatrzymała, bo ją łaskotało
i tak długo stała aż dziewięć zostało…
Dziewięć małych kaczek szło szybko
przez las,
a czarnych jagódek właśnie nastał czas.
Ostatniej kaczuszce jagód było mało,
jadła je i jadła aż osiem zostało…
Ta ósma kaczuszka ciekawska była.
Coś rudego za pniem drzewa zobaczyła.
Chciała szybko sprawdzić, co się tam schowało
i jak już sprawdziła to siedem zostało…
Siedem kaczek z lasu wyszło już na
pole,
tam zające wyprawiały harce i swawole.
Ostatniej kaczuszce zachciało się jeść,
poszła skubać trawę i zostało sześć…
A szósta kaczuszka na sen miała
chęć;
zasnęła pod krzakiem, dalej poszło pięć…
Patrzą kaczki: dzieci wyszły na rowery.
Piąta tak się zapatrzyła, że zostały
cztery…
Te żółte kaczęta raźno sobie szły.
Czwarte tak zwolniło, że zostały
trzy…
Wskoczyły do wody, bo staw był po drodze,
a w wodzie kaczuszki przybywają codzień.
Trzy małe kaczęta płynęły po stawie,
lecz jedno wolało spacerować w trawie.
Wypłynęło z wody i pobiegło w źdźbła.
Tak się w nich schowało, że zostały dwa…
Dwa żółte kaczątka płynęłaby
jeszcze,
lecz akurat koncert był w sąsiednim mieście.
Huknęła gitara, kaczuszkę spłoszyła
i ostatnia kaczka pod wodę się skryła…
Ile jest kaczątek? Dlaczego tak mało?
Bo już tylko jedno na wodzie
zostało…
To pierwsze kaczątko chwilę pomyślało
i już zaraz rodzeństwa szukało:
drugie kaczątko – pod wodą siedziało,
trzecie – w trawie się schowało,
czwarte i piąte – spotkali po drodze,
szóste – śpiące pod krzakiem znaleźli jak co dzień,
siódme najedzone do nich dołączyło
i wspólnie z rodzeństwem ósme z łap lisa odbiło,
dziewiąte wśród jagód stało,
a dziesiąte nadal piórka ogarniało.
Pierwsza kaczuszka rodzeństwo zebrała
i do kaczej mamy z nimi podreptała…
Pytania do treści tekstu:
Ile kaczuszek wystąpiło w wierszu?
Co stało się z kolejnymi kaczętami?
Jak zakończyła się przygoda kaczuszek?
Zabawy matematyczne:
1. „Łowca cyfr”
Przygotuj: kartkę
zapisaną cyframi od 1 do 10 w dowolnej kolejności, kredki.
Rodzic czyta wiersz, a dziecko zaznacza cyfry, o których jest mowa w tekście
(każda cyfra innym kolorem kredki)
2. „Co zginęło, co zniknęło?”
Przygotuj: kartoniki z
cyframi od 1 do 10
Dziecko układa kartoniki od najmniejszego do największego, następnie zamyka
oczy, a rodzice chowa jedną lub więcej cyfr. Dziecko nazywa brakujące cyfry.
3. „Kaczuszki w stawie”
Przygotuj: 10 fasolek lub
innych drobnych przedmiotów, 10 karteczek.
Karteczki to stawy, fasolki to kaczki. W każdym kolejnym stawie ma być o jedną
kaczkę więcej.
4. „Cyfry”
Przygotuj: jedną kartkę
A4, fasolki lub inne drobne przedmioty.
Dziecko układa z fasolek dowolnie wybrane cyfry.
5. „Moja kaczuszka”
Przygotuj: kostkę
matematyczną, kartki, kredki.
Na kartce rodzic rysuje, co będzie oznaczało wyrzucenie danej ilości oczek na
kostce np.
jedno oczko – głowa kaczki
dwa oczka – dziób
trzy oczka – tułów
cztery oczka – ogon
pięć oczek – płetwy
sześć oczek – skrzydła
Dziecko rzuca kostką i rysuje dany fragment, aż powstanie cała kaczka. Może ją
pokolorować i dorysować tło.
Na zakończenie oraz jako przerywnik między poszczególnymi zabawami:
„Kaczuszki” – zabawa muzyczno – ruchowa do piosenki
https://www.youtube.com/watch?v=zW1_ANe0l94 (Youtube)
Zadanie dodatkowe: puzzle online – kaczuszka: https://gryonline-puzzle.pl/puzzle-zwierzeta-ukladanki-online-5.html
Miłej pracy i zabawy!
Opracowanie: Zofia Kajdewicz