„Pączki” – Joanna Kulmowa
Przyszły do sklepu zajączki:
– Podobno tutaj są pączki,
chcemy zobaczyć czy świeże
– Proszę niech zając wybierze
Zając się złapał za głowę
– Dlaczego takie brązowe?
Pączki są przecież zielone
I wziął braciszka na stronę
I szepnął: – Zostawmy je lepiej
Nie warto kupować w sklepie
Jest wiosna, sok w pączkach dojrzewa
Najświeższe zjemy wprost z drzewa.
PRZYGOTOWANIE SYLWET ZAJĄCZKÓW
Warto przygotować z dzieckiem sylwety do teatrzyku.
Potrzebna będzie tekturka lub inny sztywny papier, szpilki do szaszłyków ,taśma klejąca, mazaki.
Na tekturce odrysować dwa zajączki, wyciąć i przykleić taśmą klejącą do szpilki lub patyczka. Dorysować mazakami oczka i pyszczek zajączka. Sylwety są już gotowe.
NAUKA WIERSZA.
Rodzic czyta wierszyk,, Pączki” Joanny Kulmowej.
Wyjaśniamy co znaczy zwrot- wziąć kogoś na stronę
Następnie mama omawia z dzieckiem jego treść zadając pytania, na które dziecko odpowiada.
-Kto jest bohaterem wierszyka?
-Po co poszły zajączki do sklepu?
-Co je zdziwiło ( zaskoczyło)?
-Czemu nie chciały kupić pączków w sklepie?
-Co postanowiły zrobić?
-O jakie pączki chodziło zajączkom?
Jeżeli dziecko nie zapamiętało treści i nie potrafi odpowiedzieć na pytanie, czytamy wiersz powtórnie.
Następnie dziecko powtarza za rodzicem poszczególne wersy, aż zapamięta wiersz. Możemy dziecku podpowiadać poszczególne wyrazy lub kwestie.
WIELOZNACZNE WYRAZY
Rodzic mówi dziecku, że w wierszyku wyraz pączki ma dwa znaczenia.
Zajączki miały na myśli pączki, które rosną wiosną na drzewach, rozwijają się z nich młode listki i kwiaty.
Drugim znaczeniem wyrazu pączki są pyszne ciastka ,jedzone w dużych ilościach w Tłusty Czwartek.
Rodzic podaje dziecku inne wyrazy, które mają wiele znaczeń np:
Zamek- do drzwi
-do ubrania
– dom króla
Klucz – do otwierania drzwi
– lecących ptaków (żurawi, dzikich gęsi)
Żuraw – ptak
-dźwig
Żabka- mała żaba
– spinacz do przypinania firanki, zasłony.
ZABAWA W TEATRZYK
Przygotowujemy scenę i rekwizyty – z jednej strony sceny pączki np. z waty lub folii aluminiowej a z drugiej gałązkę z pączkami.
Dziecko mówi wiersz i manipuluje sylwetami zajączków.
Zajączki idą po scenie: Przyszły do sklepu zajączki
Jeden zajączek mówi; Podobno tutaj są pączki
Drugi zajączek mówi: Chcemy zobaczyć, czy świeże?
Rodzic wskazuje na pączki: Proszę, niech zając wybierze.
Zajączki podskakują- Zając się złapał za głowę
Zajączek1 wskazuje nosem pączki i mówi: Dlaczego takie brązowe?
Zajączek2 mówi – Pączki są przecież zielone
Zajączki odchodzą w drugą stronę; I wziął braciszka na stronę
Zając 1 mówi szeptem do zająca 2; I szepnął: -Zostawmy je lepiej
Nie warto kupować w sklepie.
Zając 2 mówi do zająca1; Jest wiosna sok w pączkach dojrzewa
Najświeższe zjemy wprost z drzewa.
Zajączki kicają do gałązki z pączkami i zajadają; mniam, mniam mniam
Dziecko może też dodać własne dialogi podczas inscenizacji np. Dzień dobry , wchodząc do sklepu i inne.
Dziecko może bawić się w teatrzyk stosując własne kwestie, dodać więcej postaci . Może zaprosić na swój spektakl rodzeństwo lub innych członków rodziny.
Życzę przyjemnej zabawy.
Opracowała: Beata Sakowska