„Pączki” – Joanna Kulmowa

Przyszły do sklepu zajączki:

– Podobno tutaj są pączki,

chcemy zobaczyć czy świeże

 – Proszę niech zając wybierze

Zając się złapał za głowę

– Dlaczego takie brązowe?

Pączki są przecież zielone

 I wziął braciszka na stronę

 I szepnął: – Zostawmy je lepiej

 Nie warto kupować w sklepie

Jest wiosna, sok w pączkach dojrzewa

Najświeższe zjemy wprost z drzewa.

PRZYGOTOWANIE SYLWET ZAJĄCZKÓW

Warto przygotować z dzieckiem sylwety do teatrzyku.

 Potrzebna będzie tekturka lub inny sztywny papier, szpilki do szaszłyków ,taśma klejąca, mazaki.

Na tekturce odrysować dwa zajączki, wyciąć i przykleić taśmą klejącą do szpilki lub patyczka. Dorysować mazakami  oczka i pyszczek zajączka. Sylwety są już gotowe.

NAUKA WIERSZA.

Rodzic czyta wierszyk,, Pączki” Joanny Kulmowej.

Wyjaśniamy co znaczy zwrot- wziąć kogoś na stronę

Następnie mama omawia z dzieckiem jego treść zadając pytania, na które dziecko odpowiada.

-Kto jest bohaterem wierszyka?

-Po co poszły zajączki do sklepu?

-Co je zdziwiło ( zaskoczyło)?

-Czemu nie chciały kupić pączków w sklepie?

-Co postanowiły zrobić?

-O jakie pączki chodziło zajączkom?

 Jeżeli dziecko nie zapamiętało treści i nie potrafi odpowiedzieć na pytanie, czytamy wiersz powtórnie.

Następnie dziecko powtarza za rodzicem poszczególne wersy, aż zapamięta wiersz. Możemy dziecku podpowiadać poszczególne wyrazy lub kwestie.

WIELOZNACZNE WYRAZY

Rodzic mówi dziecku, że w wierszyku wyraz pączki ma dwa znaczenia.

Zajączki miały na myśli pączki, które rosną wiosną na drzewach, rozwijają się z nich młode listki i kwiaty.

Drugim znaczeniem wyrazu pączki są pyszne ciastka ,jedzone w dużych ilościach w Tłusty Czwartek.

Rodzic podaje dziecku inne wyrazy, które mają wiele znaczeń np:

 Zamek- do drzwi

             -do ubrania

            – dom króla

  Klucz – do otwierania drzwi

           – lecących ptaków (żurawi, dzikich gęsi)

  Żuraw – ptak

             -dźwig

  Żabka- mała żaba

             – spinacz do przypinania firanki, zasłony.

 ZABAWA W TEATRZYK

Przygotowujemy scenę i rekwizyty –  z jednej strony sceny pączki np. z waty lub folii aluminiowej a z drugiej  gałązkę z pączkami.

Dziecko mówi wiersz i manipuluje sylwetami zajączków.

Zajączki idą po scenie:        Przyszły do sklepu zajączki

Jeden zajączek mówi;          Podobno tutaj są pączki

Drugi zajączek mówi:          Chcemy zobaczyć, czy świeże?

Rodzic wskazuje na pączki:                          Proszę, niech zając wybierze.

Zajączki podskakują-                                    Zając się złapał za głowę

 Zajączek1 wskazuje nosem pączki i mówi: Dlaczego takie brązowe?

Zajączek2 mówi –                                         Pączki są przecież zielone

Zajączki odchodzą w drugą stronę;               I wziął braciszka na stronę

Zając 1 mówi szeptem do zająca 2;              I szepnął: -Zostawmy je lepiej

                                                                      Nie warto kupować w sklepie.

Zając 2 mówi do zająca1;                             Jest wiosna sok w pączkach dojrzewa

                                                                      Najświeższe zjemy wprost z drzewa.

Zajączki kicają do gałązki z pączkami i zajadają; mniam, mniam mniam

Dziecko może też dodać własne dialogi podczas inscenizacji np. Dzień dobry , wchodząc do sklepu i inne.

Dziecko może bawić się w teatrzyk stosując własne kwestie, dodać więcej postaci . Może zaprosić na swój spektakl rodzeństwo lub innych członków rodziny.

Życzę przyjemnej zabawy.

Opracowała: Beata Sakowska

Print Friendly, PDF & Email
Powiązane publikacje