1. Powitanie wyliczanką.
Raz i dwa, raz i dwa,
przyszła Wiosna, słońce da.
Trzy i cztery, trzy i cztery
słońce da nam uśmiech szczery
Pięć i sześć, pięć i sześć
uśmiech wszystkim trzeba nieść
Siedem, osiem, siedem, osiem
Wiosna chce się kąpać w rosie
Dziewięć, dziesięć, schowaj sanki
to już koniec wyliczanki.

2.  Po czym poznajemy, że jest Wiosna?  – dziecko wymienia, co widzi na obrazku.
   ( bocian, kwiaty, kaczki, motyl, biedronka, bazie, słońce…)

3. Czytanie wiersza przez Rodzica „Wiosna”

Wiosna

Obudziła się wiosna tu i tam,
rozrzuciła kwiatki wszędzie nam.
Łąki kaczeńcami ozdobiła
a nad polami się zastanowiła.

Kiedy świat cały malowała
skowronka w polu ujrzała.
Piosenkę z nim zanuciła
i gniazdo w trawie uwiła.

W lesie zobaczyła kukułkę-
o ciepłych krajach porozmawiała.
Nawrzucała do kosza fiołków
i z powrotem na łąkę odleciała.

Tam spotkała bociana,
który klekotał już od rana:
-zbuduję na kominie gniazdo duże,
a potem odbędę długie podróże.

I kiedy tak wiosna sobie spacerowała
stara wierzba się nagle odezwała:
-Droga wiosno mam żal do ciebie,
o wszystkich pamiętałaś tylko.
O moich kotkach zapomniałaś!-


4. Zabawa ruchowa w formie opowieści ruchowej – „Na spacerze w parku”   

Można wykorzystać podkład muzyczny: https://www.mac.pl/edukacja-przedszkolna/piosenki-olekiada

Rodzic opowiada lub włącza utwór o spacerze po parku oraz o tym, co można zobaczyć w nim wczesną Wiosną. Dziecko chodzi po pokoju. Rodzic co jakiś czas przerywa opowiadanie lub robi pauzę w muzyce. Dziecko wykonuje swobodne improwizacje ruchowe do opowiadania.

OPOWIEŚĆ:

„Spacerujemy po parku, jest ładna, pogoda. Świeci słonko. Słonko rozgrzewa nasze buzie.
Rodzic pyta – Czujesz ciepło na swojej twarzy? (przerywa opowiadanie lub robi pauzę w muzyce). Rodzic mówi do dziecka – Uśmiechnij się do słonka. (Rodzic opowiada ponownie lub włącza ponownie utwór). Rozejrzyj się, widzisz po lewej stronie ( dziecko patrzy w lewą stronę), jak pięknie rosną krokusy i przebiśniegi? ( Rodzic przerywa opowiadanie lub robi pauzę w muzyce). Dziecko udaje, że rozgląda się i podziwia piękne, kolorowe, wiosenne  kwiaty. Dziecko dalej chodzi po pokoju ( słucha opowiadania Rodzica lub muzycznego utworu). Wieje przyjemny wiaterek. Popatrz – tam w górze ( wyciszenie – dziecko patrzy do góry ) widzisz lecącego bociana? Pomachaj do niego ( dziecko macha ręką). Dziecko dalej się porusza po pokoju a Rodzic opowiada dalej – Popatrz na drzewo po prawej stronie ( dziecko patrzy w prawa stronę).Słyszysz, jak pięknie śpiewają siedzące na nim ptaki? ( dziecko nasłuchuje śpiewu ptaków).

5. Oglądanie ilustracji wiosennych kwiatów zamieszczonych niżej i nazywanie ich.

   Dziecko może podzielić nazwy kwiatów na sylaby, głoski – wyodrębnić pierwszą głoskę w nazwie wyrazu – kwiatka.

6. Zabawa ruchowa: „Wiosna budzi się”.

Dziecko podskakuje po pokoju w rytm klaskania przez Rodzica.

Na hasło: słonko – dziecko wznosi  ręce w górę, na hasło: krople – naśladuje padanie deszczu uderzając palcami o podłogę, na hasło: kwiat – obraca się wokół własnej osi. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie i zamieniamy się rolami.

Przygotowała: Dorota Jurczuk

Print Friendly, PDF & Email
Powiązane publikacje