1. Powitanie wyliczanką.
Raz i dwa, raz i dwa,
przyszła Wiosna, słońce da.
Trzy i cztery, trzy i cztery
słońce da nam uśmiech szczery
Pięć i sześć, pięć i sześć
uśmiech wszystkim trzeba nieść
Siedem, osiem, siedem, osiem
Wiosna chce się kąpać w rosie
Dziewięć, dziesięć, schowaj sanki
to już koniec wyliczanki.
2. Po czym poznajemy, że jest Wiosna? – dziecko wymienia, co widzi na obrazku.
( bocian, kwiaty, kaczki, motyl, biedronka, bazie, słońce…)
3. Czytanie wiersza przez Rodzica „Wiosna”
Wiosna
Obudziła się
wiosna tu i tam,
rozrzuciła kwiatki wszędzie nam.
Łąki kaczeńcami ozdobiła
a nad polami się zastanowiła.
Kiedy świat cały malowała
skowronka w polu ujrzała.
Piosenkę z nim zanuciła
i gniazdo w trawie uwiła.
W lesie zobaczyła kukułkę-
o ciepłych krajach porozmawiała.
Nawrzucała do kosza fiołków
i z powrotem na łąkę odleciała.
Tam spotkała bociana,
który klekotał już od rana:
-zbuduję na kominie gniazdo duże,
a potem odbędę długie podróże.
I kiedy tak wiosna sobie spacerowała
stara wierzba się nagle odezwała:
-Droga wiosno mam żal do ciebie,
o wszystkich pamiętałaś tylko.
O moich kotkach zapomniałaś!-
4. Zabawa ruchowa w formie opowieści ruchowej – „Na spacerze w
parku”
Można wykorzystać podkład muzyczny: https://www.mac.pl/edukacja-przedszkolna/piosenki-olekiada
Rodzic opowiada lub włącza utwór o
spacerze po parku oraz o tym, co można zobaczyć w nim wczesną Wiosną. Dziecko
chodzi po pokoju. Rodzic co jakiś czas przerywa opowiadanie lub robi pauzę w
muzyce. Dziecko wykonuje swobodne improwizacje ruchowe do opowiadania.
OPOWIEŚĆ:
„Spacerujemy po parku, jest ładna, pogoda. Świeci słonko.
Słonko rozgrzewa nasze buzie.
Rodzic pyta – Czujesz ciepło na swojej twarzy? (przerywa opowiadanie lub robi
pauzę w muzyce). Rodzic mówi do dziecka – Uśmiechnij się do słonka. (Rodzic
opowiada ponownie lub włącza ponownie utwór). Rozejrzyj się, widzisz po lewej
stronie ( dziecko patrzy w lewą stronę), jak pięknie rosną krokusy i
przebiśniegi? ( Rodzic przerywa opowiadanie lub robi pauzę w muzyce). Dziecko
udaje, że rozgląda się i podziwia piękne, kolorowe, wiosenne kwiaty. Dziecko dalej chodzi po pokoju (
słucha opowiadania Rodzica lub muzycznego utworu). Wieje przyjemny wiaterek.
Popatrz – tam w górze ( wyciszenie – dziecko patrzy do góry ) widzisz lecącego
bociana? Pomachaj do niego ( dziecko macha ręką). Dziecko dalej się porusza po
pokoju a Rodzic opowiada dalej – Popatrz na drzewo po prawej stronie ( dziecko
patrzy w prawa stronę).Słyszysz, jak pięknie śpiewają siedzące na nim ptaki? (
dziecko nasłuchuje śpiewu ptaków).
5. Oglądanie ilustracji wiosennych kwiatów zamieszczonych niżej i nazywanie ich.
Dziecko może podzielić nazwy kwiatów na sylaby, głoski – wyodrębnić pierwszą głoskę w nazwie wyrazu – kwiatka.
6. Zabawa ruchowa: „Wiosna budzi się”.
Dziecko podskakuje po pokoju w rytm klaskania przez Rodzica.
Na hasło: słonko – dziecko wznosi ręce w górę, na hasło: krople – naśladuje padanie deszczu uderzając palcami o podłogę, na hasło: kwiat – obraca się wokół własnej osi. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie i zamieniamy się rolami.
Przygotowała: Dorota Jurczuk