Temat: „Pisanki”- zabawa matematyczna.

Cele zajęć: poznawanie liczebników w aspekcie głównym, doskonalenie umiejętności liczenia w zakresie dostępnym dziecku; utrwalenie wiedzy na temat Tradycji Świąt Wielkanocnych.

*Na początek proponuję ćwiczenia ruchowe z….Pippi Pończoszanką!
Drodzy Rodzice film znajdziecie tutaj: https://www.youtube.com/watch?v- H0I1BRT3N7M

*Pisanki ……. co to jest? 
Odpowiedzią na to pytanie są słowa znanej piosenki

Oto link do piosenki ,,Pisanki’’ https://youtu.be/OTPObfVuHCY

Pisanki, pisanki,
jajka malowane
nie ma Wielkanocy
bez barwnych pisanek.

Pisanki, pisanki
jajka kolorowe,
na nich malowane
bajki pisankowe.

Na jednej kogucik,
a na drugiej słońce,
śmieją się na trzeciej
laleczki tańczące.

Na czwartej kwiatuszki,
a na piątej gwiazdki.
na każdej pisance
piękne opowiastki.

*- Jaki wzór miała pierwsza pisanka? – odpowiadamy i kładziemy przed sobą jeden liczman  (guzik , nakrętka  lub klocek)                                                                   

 – co było na drugiej- dokładamy kolejny liczman
– kto śmiał się na trzeciej pisance – i kładziemy kolejny liczman
– co było na czwartej – znowu kładziemy liczman
– a na piątej gwiazdki- dokładamy liczman

*A teraz spróbujcie policzyć, ile macie przed sobą liczmanów. Aby dokładnie policzyć:

Licząc dotykajcie każdego guziczka lub klocka. Udało się! Pisanek jest…… Brawo !
Wykonajcie 5 podskoków na jednej nodze, a teraz 5 podskoków na drugiej nodze
-razem z dzieckiem liczy rodzic, a teraz wykonaj tyle klaśnięć do ilu potrafisz policzyć sam. Brawo!

*Ćwiczenia matematyczne „Tu pisanka, tam pisanka”.

Zabawa „Gdzie są pisanki?”

Rodzic schował w pokoju kilka dużych kolorowych kartonowych sylwet pisanek. Dziecko odszukuje je i określa miejsce ich schowania np. pod stolikiem, za krzesłem, na fotelu, obok misia itp.

*Zabawa „Ile jest pisanek” – przeliczanie w zakresie pięciu.

Rodzic umieszcza na dywanie wymieszane sylwety pisanek w pięciu kolorach. Potem prosi o wybranie i policzenie pisanek w określonych kolorach, mówiąc zagadkami:

– Policz pisanki w kolorze słońca;

– Policz pisanki w kolorze trawy;

– Policz pisanki w kolorze pomidorów;

– Policz pisanki w kolorze nieba;

– Policz pisanki w kolorze pomarańczy.

Dziecko nazywa kolor, liczy pisanki w tym kolorze, podaje ich liczbę i pokazuje ją na palcach.

*Teraz czas na trochę ruchu. Posłuchajcie opowiadania pt. „Wielkanocna przygoda”
Jest to opowieść o zającu, który wiózł pisanki do przyjaciół. Niestety wysypały się i wykluły się z nich kurczaki. W nawiasach podane są zadania ruchowe dla Was. 
Życzę  udanej zabawy.

Mały zajączek (przykuca, przykłada dłonie do głowy- robi uszy zajączka) skakał po łące i zastanawiał się jaką, świąteczną niespodziankę przygotować dla swoich przyjaciół (skacze w przysiadzie w różnych kierunkach). Postanowił zrobić dla nich pisanki (naśladuje malowanie pisanek). Kiedy były już gotowe, delikatnie poukładał je w wózku (naśladuje przenoszenie pisanek w obu dłoniach z jednego miejsca na drugie). Powoli ciągnął wózek , aby rozwieść pisanki do swoich kolegów (naśladuje ciągnięcie ciężkiego wózka za sznurek).Wózek był ciężki. Zajączek co pewien czas zatrzymywał się, ocierał pot z czoła (ociera pot
z czoła raz jedna ręką raz drugą) oraz przeciągał się, aby rozprostować plecy i ręce (przeciąga się). Był już bardzo blisko domu kogucika, kiedy nagle potknął się i przewrócił (naśladuje potknięcie i przewrócenie się). Wózek z pisankami przechylił się na bok, a pisanki poturlały się po trawie (turla się po dywanie w różnych kierunkach). Skorupki pisanek zaczęły pękać. Wykluły się z nich kurczątka (naśladuje wykluwanie się kurczątek z jajek). Zajączek przestraszył się i zaczął uciekać (skacze w przysiadzie), a kurczątka machając swymi malutkimi skrzydełkami, pobiegły za nim (biegnie machając ugiętymi w łokciach rękami). Kurczątka były jednak malutkie, dlatego szybko się zmęczyły. Przykucnęły więc na trawie (przykuca), aby odpocząć. Tymczasem zajączek opowiadał przyjaciołom o swojej przygodzie, a oni się z niego głośno śmiali (naśladuje śmiech). Myślę, że o zajączku nie można powiedzieć, że był bardzo odważny, bo przecież przestraszył się małych kurczątek.
Po zabawie dzieci mogą wymyślić zakończenie historii, podać swoje propozycje, co mogło się stać z kurczątkami.

Opracowała: Lucyna Stawarz

Print Friendly, PDF & Email
Powiązane publikacje