Temat: Poznajemy symbole wielkanocne

– przybliżenie dzieciom podstawowych symboli związanych ze Świętami Wielkanocnymi

1. Wysłuchanie opowiadania „Bajeczka wielkanocna” Agnieszka Galica

Rodzic: może wcześniej przygotować obrazki lub przedmioty czy tez maskotki dostępne w domu: (bazie, kurczaczek, zajączek, baranek)

Dziecko: zajmuje wygodne miejsce na krześle lub na dywanie

Rodzic: czyta bajkę:

Wiosenne słońce tak długo łaskotało promykami gałązki wierzby, aż zaspane wierzbowe Kotki zaczęły wychylać się z pączków. – Jeszcze chwilkę – mruczały wierzbowe Kotki – daj nam jeszcze pospać, dlaczego musimy wstawać? A słońce suszyło im futerka, czesało grzywki i mówiło: – Tak to już jest, że wy musicie być pierwsze, bo za parę dni Wielkanoc, a ja mam jeszcze tyle roboty. Gdy na gałęziach siedziało już całe stadko puszystych Kotków, Słońce powędrowało dalej. Postukało złotym palcem w skorupkę jajka – puk-puk i przygrzewało mocno. – Stuk-stuk – zastukało coś w środku jajka i po chwili z pękniętej skorupki wygramolił się malutki, żółty Kurczaczek. Słońce wysuszyło mu piórka, na głowie uczesało mały czubek i przewiązało czerwoną kokardką. – Najwyższy czas – powiedziało – to dopiero byłoby wstyd, gdyby Kurczątko nie zdążyło na Wielkanoc. Teraz Słońce zaczęło rozglądać się dookoła po łące, przeczesywało promykami świeżą trawę, aż w bruździe pod lasem znalazło śpiącego Zajączka. Złapało go za uszy i wyciągnęło na łąkę. – Już czas, Wielkanoc za pasem – odpowiedziało Słońce – a co to by były za święta bez wielkanocnego Zajączka? Popilnuj Kurczaczka, jest jeszcze bardzo malutki, a ja pójdę obudzić jeszcze kogoś. – Kogo? Kogo? – dopytywał się Zajączek, kicając po łące. – Kogo? Kogo? – popiskiwało Kurczątko, starając się nie zgubić w trawie. – Kogo? Kogo? – szumiały rozbudzone wierzbowe Kotki. A Słońce wędrowało po niebie i rozglądało się dokoła, aż zanurzyło złote ręce w stogu siana i zaczęło z kimś rozmawiać. – Wstawaj śpioszku – mówiło – baś, baś, już czas, baś, baś. A to „coś” odpowiedziało mu głosem dzwoneczka : dzeń-dzeń, dzeń-dzeń. Zajączek z Kurczątkiem wyciągali z ciekawości szyje, a wierzbowe Kotki pierwsze zobaczyły, że to „coś” ma śliczny biały kożuszek i jest bardzo małe. – Co to? Co to? – pytał Zajączek. – Dlaczego tak dzwoni? – piszczał Kurczaczek. I wtedy Słońce przyprowadziło do nich małego Baranka ze złotym dzwonkiem na szyi. – To już święta, święta, święta – szumiały wierzbowe Kotki, a Słońce głaskało wszystkich promykami, nucąc taką piosenkę:

 „W Wielkanocny poranek Dzwoni dzwonkiem Baranek, A Kurczątko z Zającem Podskakują na łące. Wielkanocne Kotki, Robiąc miny słodkie, Już wyjrzały z pączka, Siedzą na gałązkach. Kiedy będzie Wielkanoc Wierzbę pytają. A teraz Ty narysuj wielkanocnego zajączka”.

2. Rozmowa na temat treści opowiadania: (ćwiczenie, które przyczyni się do rozwinięcia u dziecka umiejętności wypowiadania się na temat wysłuchanego tekstu)

Na dywanie leżą rozłożone obrazki lub przedmioty: bazie, kurczaczek, zajączek, baranek

Rodzic pyta dziecko:

– Co robiło słonko?

– Kogo obudziło pierwszego, drugiego, trzeciego…?

– Dlaczego słonko budziło bazie, kurczaczka, zajączka, baranka?

– Jakie święta będą niedługo (Rodzic podpowiada dziecku i powtarza że niedługo będzie Wielkanoc)

Dziecko: odpowiada na pytania, wskazując odpowiedni obrazek lub przedmiot.

3. Zabawa ruchowa „Symbole wielkanocne”

Rodzic wyjaśnia i pokazuje na czym polega zabawa:

– na hasło jajko (dziecko kładzie się na dywanie i turla się w jedną stronę, później w drugą)

– na hasło: kurczak (dziecko skacze obunóż, ręce złożone jak skrzydełka – dłonie na ramionach i wydaje odgłosy: pi, pi, pi)

– na hasło: baranek (dziecko wydaje odgłosy: beee, beee, beee)

– na hasło: zajączek (dziecko wykonuje zajęcze skoki na czworaka)

Zabawę możemy powtórzyć kilkakrotnie i zamienić się rolami.

4. Masażyk relaksacyjny „Pisaneczka”

Rodzic siada po turecku, sadza dziecko przed sobą i masuje plecy zgodnie z treścią wierszyka. Potem następuje zamiana ról:

Stary niedźwiedź śpi i o wiośnie śni

Śniła mu się pisaneczka, ta co cała jest w kropeczkach (uderza paluszkami – kropki)

Była też w paseczki (rysujemy paseczki)

I w wesołe krateczki (rysujemy krateczki)

Ta w malutkie ślimaczki (rysujemy ślimaczki)

I żółciutkie kurczaczki (rysujemy kurczaczki – kółko, kółko, dzióbek)

              Cii…wiosna, wiosna, ach to ty (uderzamy całymi dłońmi)

Zachęcam do wspólnych zabaw z dziećmi i życzę miłej zabawy!

Przygotowała: Barbara Markiewicz                                              

Print Friendly, PDF & Email
Powiązane publikacje