Scenariusz zajęć dydaktycznych dla dzieci starszych na dzień 9 czerwiec (edukacja matematyczna ).

Temat: ,, DZIECI ŚWIATA ” ZABAWA DYDAKTYCZNA. 


Cel główny: 

  • – rozwijanie kompetencji matematycznych w zakresie liczenia oraz posługiwania się określeniami: daleko – blisko, dalej, bliżej, najdalej,  para 
  • – rozwijanie spostrzegawczości poprzez dostrzeganie różnic i podobieństw 
  • – rozwijanie dziecięcej ciekawości poprzez poznawanie dzieci innych narodowości, kultur 
  • – umiejętność posługiwania się globusem, mapą 
  • – utrwalanie umiejętności czytania prostych wyrazów i zdań 
  • – utrwalanie nazw kontynentów , krajów świata 
  • – wyrabianie wartości etycznych takich jak : dobro, szacunek, tolerancja i uszanowanie inności i odrębności 

Pomoce dydaktyczne:

Forma: indywidualna: rodzic – dziecko.

Przebieg zajęć:

  1. Rozpoczęcie zajęć Rymowanką połączone z klaskaniem, tupaniem (którą dzieci znają z przedszkola):

Wszyscy są

Witam Was

Zaczynamy już czas   – klaszczemy w dłonie

Jestem ja

Jesteś Ty  – uderzamy wzajemnie w dłonie

Raz, dwa, trzy  – tupiemy w połączeniu z klaskaniem. 

2 . Rozwiązanie zagadki słownej :

Jakie znasz kontynenty 

Na których słoneczko świeci? 

Żyją na nich ludzie, zwierzęta i dzieci. 

  • dzieci wymieniają nazwy kontynentów,  pokazują ich położenie z wykorzystaniem globusa lub atlasu geograficznego , odczytują nazwy, wyjaśniają słowo ,,kontynent”

2 . ZAJĘCIE GŁÓWNE :

1). Oglądanie prezentacji medialnej pt.: ,,Dzieci świata”:
https://www.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=zl_dYe03Yx0&fbclid=IwAR3nnNlavOpiVglxURIM8XQB2ldqZMWFxNy0Ru_pOETiSNh8hn3ljEZCmbw&app=desktop

  • Rodzice udostępniają dzieciom prezentację,  zwracają uwagę na to, by dzieci oglądały w skupieniu i starały się zapamiętać kolejność w jakiej występują poszczególne dzieci oraz nazwy krajów z których pochodzą 
  • Dzieci wypowiadają się na temat obejrzanego filmiku, wymieniają nazwy zapamiętanych dzieci: 
  • Polak  (mieszka w Polsce i Europie)
  • Eskimos  (mieszka na Grenlandii)
  • Afrykańczyk  (mieszka w Afryce)
  • Meksykańczyk  (mieszka w Meksyku)
  • Chińczyk  (mieszka w Chinach)
  • Hawajczyk  (mieszka na Hawajach)
  • Japonka  (mieszka w Japonii)
  • Indyjka  (mieszka w Indiach)
  • Indianka  (mieszka w Ameryce).

2) Oglądanie prezentacji po raz drugi i skupienie uwagi na ciekawostkach dotyczących dzieci z danego kraju i kontynentu np. : 

  • Polak ma orła bialego, lubi wycieczki w góry Tatry i jazdę na nartach. 
  • Eskimos mieszka w iglloo, ma sanki. 
  • Afrykańczyk mieszka w gorącym klimacie, biega boso po piasku.
  • Meksykanin mieszka w kraju gdzie produkują kakao.
  • Chińczyk lubi jeść pałeczkami ryż.
  • Hawajczyk tańczy taniec Hula.
  • Japonka mieszka w kraju Kwitnącej Wiśni, nosi kimono i gdy dorośnie będzie żoną Samuraja.
  • Indyjka nosi ubranie zwane sari.
  • Indianka nosi piuropusz.

3). SŁUCHANIE PIOSENKI pt.: ,,Każdy jest inny” https://www.youtube.com/watch?v=UrBmQBMnayE&fbclid=IwAR0e4xqru4_Zcy9Scb1KbFLEtMmoJncQIihf1gRP6u3rk7x0iGfpVM51dkQ&app=desktop 

  • Rodzice udostępniają dzieciom nagranie 
  • Rozmowa na temat treści piosenki  (dostrzeganie podobieństw i różnic w wyglądzie dzieci z całego świata,  wyjaśnienie znaczenia pojęć: dobro, szacunek, tolerancja,  odpowiadanie na pytanie zadane przez Rodzica: ,,Czy wszystkie dzieci na całym świecie mają być szczęśliwymi?  i dlaczego? ( dzieci uzasadniają swoją wypowiedź).

4). Dzieci oglądają obrazki zdjęć przedstawiających pary dzieci z różnych kontynentów i liczą dziewczynki, chłopców, zliczają wszystkie dzieci razem  (dla ułatwienia zapisują sobie liczby), porównują ilość nakryć głowy, długość ubioru, liczbę dzieci o bialej karnacji i innym kolorze, wybierają i rysują dwie postaci, dzieci tzn.: chłopca i dziewczynkę, którzy mogliby zostać przyjaciółmi dziecka.  Po dokonaniu wyboru dzieci ponownie odszukują dany kontynent i kraj z którego pochodzą wybrani przyjaciele i porównują odległość od naszego kraju  ( daleko, blisko,  dalej, najdalej. …). Uzasadniają swój wybór, podpisują na rysunku kontynent, kraj, narodowość wybranych przyjaciół.


3. ZAKOŃCZENIE :

1). Ewaluacja zajęć : 

  • dzieci wypowiadają się na temat tego co nowego poznały i nauczyły,  czy są zadowolone?  czy podobały się zaproponowane zabawy lub nie i dlaczego? .

2 ).  Zabawa ruchowa do piosenki pt.: ,,Każdy jest inny” https://www.youtube.com/watch?v=UrBmQBMnayE&fbclid=IwAR0e4xqru4_Zcy9Scb1KbFLEtMmoJncQIihf1gRP6u3rk7x0iGfpVM51dkQ&app=desktop . Dzieci improwizują dowolnym ruchem melodię, wykorzystują np.: efekty perkusyjne typu: tupanie, klaskanie, kląskanie, zaprasza do wspólnej zabawy rodziców a zabawa toczy się do momentu znudzenia lub znużenia. 

OPRACOWANIE : ANIELA KOT

Print Friendly, PDF & Email
Powiązane publikacje