Scenariusz zajęć dydaktycznych dla dzieci starszych na dzień 9 czerwiec (edukacja matematyczna ).
Temat: ,, DZIECI ŚWIATA ” ZABAWA DYDAKTYCZNA.
Cel główny:
- – rozwijanie kompetencji matematycznych w zakresie liczenia oraz posługiwania się określeniami: daleko – blisko, dalej, bliżej, najdalej, para
- – rozwijanie spostrzegawczości poprzez dostrzeganie różnic i podobieństw
- – rozwijanie dziecięcej ciekawości poprzez poznawanie dzieci innych narodowości, kultur
- – umiejętność posługiwania się globusem, mapą
- – utrwalanie umiejętności czytania prostych wyrazów i zdań
- – utrwalanie nazw kontynentów , krajów świata
- – wyrabianie wartości etycznych takich jak : dobro, szacunek, tolerancja i uszanowanie inności i odrębności
Pomoce dydaktyczne:
- – obrazek: ,,Dzieci świata „
- -prezentacja medialna: „My dzieci świata” https://www.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=zl_dYe03Yx0&fbclid=IwAR3nnNlavOpiVglxURIM8XQB2ldqZMWFxNy0Ru_pOETiSNh8hn3ljEZCmbw&app=desktop
- – globus, atlas świata
- – nagranie piosenki pt.: ,,Każdy jest inny” https://www.youtube.com/watch?v=UrBmQBMnayE&fbclid=IwAR0e4xqru4_Zcy9Scb1KbFLEtMmoJncQIihf1gRP6u3rk7x0iGfpVM51dkQ&app=desktop
- – obrazki par dzieci z różnych kontynentów
- – przybory szkolne do rysowania, malowania, kartki z bloku
Forma: indywidualna: rodzic – dziecko.
Przebieg zajęć:
- Rozpoczęcie zajęć Rymowanką połączone z klaskaniem, tupaniem (którą dzieci znają z przedszkola):
Wszyscy są
Witam Was
Zaczynamy już czas – klaszczemy w dłonie
Jestem ja
Jesteś Ty – uderzamy wzajemnie w dłonie
Raz, dwa, trzy – tupiemy w połączeniu z klaskaniem.
2 . Rozwiązanie zagadki słownej :
Jakie znasz kontynenty
Na których słoneczko świeci?
Żyją na nich ludzie, zwierzęta i dzieci.
- dzieci wymieniają nazwy kontynentów, pokazują ich położenie z wykorzystaniem globusa lub atlasu geograficznego , odczytują nazwy, wyjaśniają słowo ,,kontynent”
2 . ZAJĘCIE GŁÓWNE :
1). Oglądanie prezentacji medialnej pt.: ,,Dzieci świata”:
https://www.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=zl_dYe03Yx0&fbclid=IwAR3nnNlavOpiVglxURIM8XQB2ldqZMWFxNy0Ru_pOETiSNh8hn3ljEZCmbw&app=desktop
- Rodzice udostępniają dzieciom prezentację, zwracają uwagę na to, by dzieci oglądały w skupieniu i starały się zapamiętać kolejność w jakiej występują poszczególne dzieci oraz nazwy krajów z których pochodzą
- Dzieci wypowiadają się na temat obejrzanego filmiku, wymieniają nazwy zapamiętanych dzieci:
- Polak (mieszka w Polsce i Europie)
- Eskimos (mieszka na Grenlandii)
- Afrykańczyk (mieszka w Afryce)
- Meksykańczyk (mieszka w Meksyku)
- Chińczyk (mieszka w Chinach)
- Hawajczyk (mieszka na Hawajach)
- Japonka (mieszka w Japonii)
- Indyjka (mieszka w Indiach)
- Indianka (mieszka w Ameryce).
2) Oglądanie prezentacji po raz drugi i skupienie uwagi na ciekawostkach dotyczących dzieci z danego kraju i kontynentu np. :
- Polak ma orła bialego, lubi wycieczki w góry Tatry i jazdę na nartach.
- Eskimos mieszka w iglloo, ma sanki.
- Afrykańczyk mieszka w gorącym klimacie, biega boso po piasku.
- Meksykanin mieszka w kraju gdzie produkują kakao.
- Chińczyk lubi jeść pałeczkami ryż.
- Hawajczyk tańczy taniec Hula.
- Japonka mieszka w kraju Kwitnącej Wiśni, nosi kimono i gdy dorośnie będzie żoną Samuraja.
- Indyjka nosi ubranie zwane sari.
- Indianka nosi piuropusz.
3). SŁUCHANIE PIOSENKI pt.: ,,Każdy jest inny” https://www.youtube.com/watch?v=UrBmQBMnayE&fbclid=IwAR0e4xqru4_Zcy9Scb1KbFLEtMmoJncQIihf1gRP6u3rk7x0iGfpVM51dkQ&app=desktop
- Rodzice udostępniają dzieciom nagranie
- Rozmowa na temat treści piosenki (dostrzeganie podobieństw i różnic w wyglądzie dzieci z całego świata, wyjaśnienie znaczenia pojęć: dobro, szacunek, tolerancja, odpowiadanie na pytanie zadane przez Rodzica: ,,Czy wszystkie dzieci na całym świecie mają być szczęśliwymi? i dlaczego? ( dzieci uzasadniają swoją wypowiedź).
4). Dzieci oglądają obrazki zdjęć przedstawiających pary dzieci z różnych kontynentów i liczą dziewczynki, chłopców, zliczają wszystkie dzieci razem (dla ułatwienia zapisują sobie liczby), porównują ilość nakryć głowy, długość ubioru, liczbę dzieci o bialej karnacji i innym kolorze, wybierają i rysują dwie postaci, dzieci tzn.: chłopca i dziewczynkę, którzy mogliby zostać przyjaciółmi dziecka. Po dokonaniu wyboru dzieci ponownie odszukują dany kontynent i kraj z którego pochodzą wybrani przyjaciele i porównują odległość od naszego kraju ( daleko, blisko, dalej, najdalej. …). Uzasadniają swój wybór, podpisują na rysunku kontynent, kraj, narodowość wybranych przyjaciół.
3. ZAKOŃCZENIE :
1). Ewaluacja zajęć :
- dzieci wypowiadają się na temat tego co nowego poznały i nauczyły, czy są zadowolone? czy podobały się zaproponowane zabawy lub nie i dlaczego? .
2 ). Zabawa ruchowa do piosenki pt.: ,,Każdy jest inny” https://www.youtube.com/watch?v=UrBmQBMnayE&fbclid=IwAR0e4xqru4_Zcy9Scb1KbFLEtMmoJncQIihf1gRP6u3rk7x0iGfpVM51dkQ&app=desktop . Dzieci improwizują dowolnym ruchem melodię, wykorzystują np.: efekty perkusyjne typu: tupanie, klaskanie, kląskanie, zaprasza do wspólnej zabawy rodziców a zabawa toczy się do momentu znudzenia lub znużenia.
OPRACOWANIE : ANIELA KOT