Scenariusz zajęć dla dzieci młodszych prowadzonych przez rodzica w domu:

 8 VI 2020r. (poniedziałek) 

Temat: „W morskich głębinach” – słuchanie opowiadania czytanego przez rodzica – poznanie wybranych gatunków zwierząt i roślin morskich, wdrażanie do skupiania uwagi podczas słuchania opowiadania, wdrażanie do poprawnych wypowiedzi,  wzbogacanie słownictwa.

1. „Co to jest: morze, rzeka, jezioro?” – burza mózgów – aktywizowanie myślenia.                                                                                                                         

Rodzic zapisuje pomysły dziecka, (może również swoje) tworząc mapę myśli.

2. „Fale morskie” – zabawa ruchowa z apaszkami.                                                                 

Rodzic i dziecko trzymają apaszki w ręku i poruszają nimi raz szybko (duże fale), raz wolno (małe fale). Na umówione hasło ukrywają się w „morzu” (kucają pod apaszką). Zabawę powtarzamy kilka razy.

3. „Życzenia do złotej rybki”                                                                                        

Dziecko i rodzic  wypowiadają  swoje życzenia do złotej rybki, rodzic może je zapisać (np. chciałabym pojechać w góry, dostać lalkę z długimi włosami itp.). Następnie wykonują rysunek do wybranego życzenia.

4. „Odgłosy i wygląd zwierząt, morskich stworzeń i owadów” – zobaczcie i  posłuchajcie: https://www.youtube.com/watch?v=ZzOm1H9g2eE

5. „W morskich głębinach”– słuchanie opowiadania rodzica.                                            

Nazywam się Gwiazda, a właściwie, to Rozgwiazda. Ale po co te Roz-? Wolę być Gwiazdą. Leżę sobie na miękkim piasku, na dnie morza. Nade mną i dookoła mnie pływają różne zwierzęta morskie. Patrzą i podziwiają. Bo ja jestem Gwiazda. Czasami się nudzę, patrzę w niebo i chciałabym być małą gwiazdką na niebie, Ale to tak wysoko! I kto by mnie tam podziwiał? Właściwie, to mam fajne życie. O! Płynie ośmiornica. Hej, hej nie łaskocz mnie! Ale ma długie ramiona! Panie krabie, panie krabie czy mogę pojechać na pana grzbiecie do tamtych wodorostów? Dziękuję za podróż. Och, czemu tu tak ciemno?! Nic nie widać! O! To wielkie zęby! To rekin! Muszę się schować. Jak dobrze, że jestem koło wodorostów.

6. „W morskich głębinach” – rozmowa w oparciu o opowiadanie i wymyślanie jego dalszego ciągu – kształcenie poprawnej aktywności językowej zgodnej z podanym tematem, rozwijanie wyobraźni.                                                                                          

Rodzic zadaje pytania odnoszące się do opowiadania:                                                                                        

 – O kim jest opowiadanie?                                                                                                

– Gdzie się znajduje rozgwiazda?                                                                                                               

– Jaka jest rozgwiazda?                                                                                                                     

– Jakie inne zwierzęta żyją w morzu?                                                                                      

– Co one robią, jak się zachowują?                                                                                               

Rodzic proponuje, aby dziecko wymyśliło dalszy ciąg opowiadania, co może się wydarzyć, czy rozgwiazdę spotka jakaś przygoda, znajdzie się w innym miejscu itp. Może również podać swoją propozycję zakończenia.

7. „Podwodny świat zwierząt” – a teraz obejrzyjcie film. https://www.youtube.com/watch?v=OWs3kSEHnuo                       

 8. „Morskie fale” – rysowanie przy muzyce.                                                                        

Dziecko rodzicem maszerują przy muzyce dokoła dywanu. Na przerwę w muzyce (lub umówione hasło) oboje rysują kredkami pastelowymi linie faliste na szarym arkuszu leżącym na środku dywanu.                                                                                         

Arkusz  zostawiamy na zajęcia plastyczne.

9. „Mieszkańcy podwodnego świata” – połącz zwierzęta z ich cieniami.

10. „Morskie plotki” – piosenka do słuchania:  https://www.youtube.com/watch?v=sYsxXkiKYRU

  Opracowała:  Alicja Jurczak

         

Print Friendly, PDF & Email
Powiązane publikacje