1. „Zaczarowany woreczek”- do woreczka władamy różne zabawki- pojazdy; jeśli takich w domu nie ma to wycinamy z tektury szablony pojazdów:

-za pomocą dotyku rozpoznawanie i nazywanie pojazdów znajdujących się w woreczku;

– naśladowanie ruchów pojazdów: samolot (poruszanie się z uniesionymi w bok rękoma); samochód (poruszanie się z rękoma naśladującymi ruch trzymania kierownicy lub trzymającymi plastikowy talerz); rower (w leżeniu na plecach naprzemienne wymachy nóg); łódź (w leżeniu na brzuchu ręce chwytają za stopy- kołyska i bujanie się na boki); balon (w pozycji stojącej ręce splecione nad głową, obroty dookoła ciała, w jedną i drugą stronę).

2. „Sygnalizacja świetlna”- szybka reakcja na sygnał wzrokowy:

Na dywanie mamy rozrzucone klocki w trzech kolorach i 3 miseczki w takich samych kolorach (żółty, czerwony, zielony). Na sygnał słowny: zielony- zbieranie wszystkich klocków zielonych  i wrzucanie ich do zielonej miski. I tak dalej. Zabawę można utrudnić poprzez założenie na rękę grubej, gumowej rękawicy.

3. „Ważna wiadomość”- słuchanie wiersza Wincentego Fabera:

„Słuchaj, przechodniu! Chcemy ci donieść:

Nie jesteś mrówką, nie jesteś słoniem.

Ty się nie schowasz w szparce jak mrówka,

 gdy pędzi auto i ciężarówka.

Więc się rozglądaj- radzimy szczerze

I z pojazdami unikaj zderzeń.”

Rozmowa o tym, jak należy zachować się na ulicy: zwracamy uwagę na bezpieczeństwo, chodzimy po chodniku z dorosłym za rękę; przez ulicę przechodzimy tylko w wyznaczonym do tego miejscu (pasy).

4. „Przechodzimy przez ulicę”- nauka przechodzenia ze zwróceniem szczególnej uwagi na zachowanie bezpieczeństwa: stajemy przed dywanem i zatrzymujemy się przed „przejściem”, patrzymy w lewo, patrzymy w prawo, patrzymy znowu w lewo i przechodzimy spokojnie na drugą stronę dywanu.

5. „Trening kierowcy”- w pozycji leżenia na brzuchu na ręczniku slalom po śliskiej podłodze między ustawionymi przeszkodami.

6. „Idzie pilot”- zabawa z rymowanką:

Idzie pilot po drabinie (naskakiwanie na szaliki rozłorzone na podłodze)

Fiku, miku, już w kabinie (wskakiwanie na łóżko).

Ćwiczenie powtarzamy kilka razy.

7. „Parkujemy samochody”- w pozycji stojącej, trzymając oburącz długą, drewnianą łyżkę kuchenną, przesuwanie po podłodze wzdłuż wyznaczonej skakanką drogi auta (krążka) do garażu od prawej strony do lewej. Następne auto. Po zaparkowaniu wszystkich aut, zmiana kierunku, samochody jadą od lewej do prawej, auta wyjeżdżają z garażu.

8. „Kto szybciej?”- dziecko i rodzic zaczepiają na kredkę sznurek przywiązany z drugiej strony do samochodzika, oddalonego od nich o kilka kroków. Wygrywa ten, kto szybciej na kredkę nawlecze sznurek i tym samym przyciągnie do siebie samochodzik.

9. „Zwodzony most”- budujemy most z długiej tekturki i rolki po folii aluminiowej (jest grubsza); puszczamy samochodzik w taki sposób, aby przejechał po całym moście i wjechał do garażu z klocków.

Zajęcia można zakończyć zabawą w budowanie garaży, dróg i przeszkód. Zwracamy uwagę na umiejętność planowania i wnoszenia budowli, wspomagania się urządzeniami ułatwiającymi pracę, np. samochód wywrotka do przewożenia klocków.

Pozdrawiamy, pani Iwonka i pani Ala

Print Friendly, PDF & Email
Powiązane publikacje