W naszych kuchniach możemy znaleźć wiele „zabawek” doskonale nadających się do zabaw sensorycznych. Zaproponuj tę stymulującą wiele zmysłów zabawę swojemu dziecku.
Zakres wieku rozwojowego: 3-6 lat
Potrzebne przedmioty:
- Kilka owoców cytrusowych, np. cytryna, pomarańcza, mandarynka, limonka czy grejpfrut
- Wiadro
- Papierowa torba
Przygotowanie:
- Weź owoce i daj dziecku wiadro.
- Umieść papierową torbę na podłodze tak, żeby jej otwór skierowany był w stronę dziecka.
Co dziecko może zrobić z cytrusowymi piłkami?
Nazwać je | Obejrzeć i zbadać w dłoniach różne cytrusowe „piłki”, żeby się z nimi zaznajomić. Rozpoznać je i podać nazwy, może z twoją pomocą. |
Poukładać | Ułożyć je rozmiarami albo posegregować według kolorów. |
Policzyć | Umieścić je w wiaderku. Policzyć owoce przed zabawą i po niej (żeby żadna „piłka” nie zniknęła gdzieś pod meblami). |
Odgadnąć | Bez podglądania włożyć rękę do torby, złapać jeden z owoców i na podstawie wielkości, wagi, kształtu i może faktury skórki spróbować zgadnąć, czy dany cytrus to cytryna, pomarańcza, czy może grejpfrut. |
Turlać | Usiąść na podłodze i wturlać owoce do papierowej torby. Albo położyć się brzuchem na ziemi i tak turlać owoce. Może też usiąść naprzeciwko drugiej osoby i wraz z nią trurlać owoc do siebie nawzajem. Albo też spróbować wturlać piłeczkę do torby inną częścią ciała. |
Rzucać | Stanąć naprzeciwko partnera i rzucać do siebie nawzajem cytrusową piłkę. (Jeśli spadnie, może trochę się obtłuc, ale skórki cytrusów są bardzo wytrzymałe). |
Ściskać i naciskać | Ręką lub stopą naciskać mocno na cytrusową piłkę i rolować ją w tę i z powrotem. (Zabawa ta nie niszczy owoców, a wręcz poprawia ich jakość, rozmiękczając miąższ, przez co da więcej soku). Przy pomocy dorosłego można potem wycisnąć sok i pić na zdrowie! Można zrobić orzeźwiającą lemoniadę! |
Obrać i zjeść | Obrać skórkę. Rozdzielić cząstki i zjeść je. (Mandarynka chyba najłatwiej się obierze, najczyściej zje i do tego jest najsłodsza). |
Cele/Korzyści:
- Nazywanie i liczenie owoców rozwija dyskryminację wzrokową, pamięć słuchową, przywoływanie słów z pamięci i początkowe umiejętności matematyczne.
- Układanie i sortowanie owoców wzmacnia zdolność kategoryzowania i umiejętność sekwencjonowania.
- Celowanie, turlanie i rzucanie owoców wzmacnia podstawowe umiejętności wzrokowo-motoryczne, takie jak skupianie wzroku i ruch śledzący. Rozwija też bardziej złożone umiejętności koordynacji wzrokowo-ruchowej i umiejętności wzrokowo-przestrzenne.
- Leżenie na brzuchu i turlanie w ten sposób owoców poprawia wyprost, siłę górnej połowy ciała, kontrolę motoryczną i stopniowanie siły ruchu.
- Turlanie owoców różnymi częściami ciała zwiększa świadomość ciała.
- Zgadywanie rodzaju owocu, bez patrzenia, rozwija dyskryminację dotykową i umiejętności wizualizacji.
- Zabawa razem z innymi dziećmi rozwija umiejętności komunikacyjne i umiejętności społeczne.
- Obieranie owoców rozwija zręczność i małą motorykę.
- Wąchanie i smakowanie owoców angażuje zmysły smaku i powonienia.
- Ściskanie i naciskanie owoców zapewnia głęboki nacisk dla zmysłu dotyku oraz głęboki nacisk stawów korzystny dla zmysłu kinestetycznego.
- Pomaganie w przygotowaniu soku sprawia, że dziecko czuje się potrzebne
(Kranowitz, 2015).
źródło: C. S. Kranowitz, Nie-zgrane dziecko w świecie…, Harmonia Universalis, Gdańsk 2015
Przygotowała: Iwona Zaniewska- Ciep