Zapraszamy do skorzystania z pomysłów na zabawy, które umilą czas i ułatwią harmonijny rozwój dziecka, a także będą wsparciem w budowaniu gotowości szkolnej.

„Mistrz tańca” – przygotuj kółka w czterech kolorach: czerwonym, zielonym, niebieskim i żółtym. Ułóż je na podłodze, np. żółte kółko z przodu, niebieskie z tyłu, czerwone z lewej strony, zielone z prawej. Poproś dziecko, aby stanęło między kółkami, a następnie podawaj rytm, który dziecko ma odtworzyć dotykając wskazanych kółek, np.:

• prawa noga: 2 zielone, 2 czerwone;

• lewa noga: 1 zielony, prawa noga: 3 niebieskie;

• lewa ręka: 2 niebieskie, prawa noga: 2 żółte;

• lewa ręka: 2 czerwone, prawa ręka: 2 żółte, podskok. Starszym dzieciom możesz prezentować rytm za pomocą symboli i cyfr lub tabliczek z oczkami jak na kostce do gry.

Zabawa rozwija koordynację wzrokowo-ruchową, kształtuje pamięć i umiejętność odczytywania informacji przedstawionej w formie graficznej.

„Głodna żaba” – przygotuj kubeczek po jogurcie, sznurek o długości ok. 30

cm, plastelinę i nożyczki, ewentualnie farby i pędzel lub papier kolorowy i klej.

W dnie kubeczka zrób niewielki otwór. Na końcu sznurka zawiąż supełek i przewlecz sznurek od dołu przez otwór w kubku (supełek powinien być przy spodzie). Poproś dziecko, aby ulepiło z plasteliny muchę (może być kulka) i umocujcie ją na drugim końcu sznurka. Zachęć dziecko do ozdobienia kubeczka tak, żeby przypominał żabę – pomalowania na zielono, doklejenia oczu i łap. Gdy zabawka jest gotowa, zachęć dziecko do takiego manewrowania kubkiem, aby mucha z plasteliny wpadła do środka. Możecie zorganizować zawody – wygrywa ten, kto pierwszy nakarmi żabę.

Przygotowanie zabawki rozwija kreatywność, a zabawa w „głodną żabę” rozwija sprawność motoryczną i koordynację wzrokowo-ruchową.

„Pudełkowe miasteczko” – przygotuj kilka pudełek po produktach (najlepiej różnej wielkości), arkusz kartonu, klej, nożyczki i farby.

Zachęć dziecko do zbudowania makiety miasteczka – wycinania, sklejania i malowania pudełek w taki sposób, żeby powstały budynki z dachami, drzwiami, balkonami itp., a następnie ustawienie ich na arkuszu kartonu. Warto pamiętać o namalowaniu dróg, „posadzeniu” drzew z rolek po papierze toaletowym i zbudowaniu placu zabaw z plasteliny.

Zabawa rozwija wyobraźnię, kształtuje sprawność manualną i umiejętności konstrukcyjne.

„Dmuchawka” – przygotuj kilka ściereczek kuchennych oraz małą piłeczkę (np. pingpongowa). Poproś dziecko, aby ze ściereczek ułożyło na podłodze spiralę. Odległość między krawędziami spirali powinna być nieco większa, niż średnica piłeczki – piłka powinna się między nimi swobodnie mieścić. Ułóż piłeczkę na początku spirali i zachęć dziecko, aby dmuchając w piłeczkę przetoczyło ją do środka. Ważne, aby podczas dmuchania dziecko układało usta jak podczas wymawiania głoski u. Możecie ułożyć ze ściereczek inny kształt lub labirynt.

Zabawa jest dobrym ćwiczeniem logopedycznym.

Pozdrawiają pani Ania i Ala

Print Friendly, PDF & Email
Powiązane publikacje