1. „Piękne serce”- słuchanie opowiadania (rozwijanie empatii)

Kacper pomaga mamie robić zakupy. Ale chyba raczej przeszkadza, bo ciągle słychać: – Mamo, kup mi SpongeBoba! Mamo, kup mi tą śmieciarę! Mamo, kup mi hulajnogę! Pomysły Kacpra zmieniają się co chwilę, a mama wie, że Kacper jest zniecierpliwiony i trzeba wracać do domu. Ale w domu Kacper, już od kilku dni domaga się hulajnogi. Nawet w przedszkolu wszyscy wiedzą o marzeniu Kacpra i sąsiadka, pani Ola też wie. Nawet pytała, jakiego koloru hulajnogę chce mieć. Wiadomo, że zieloną. To przecież najfajniejszy kolor na świecie!  A dzisiaj Kacper wchodzi do swojego pokoju, a tam…zielona, zieloniutka hulajnoga! Jego wymarzona! Własna!  Tym razem chłopca nie trzeba było namawiać do jedzenia. Połknął w mig i z hulajnogą pobiegł na podwórko. Gdzie te dzieciaki? Muszę im pokazać comam! i Kacper jedzie na hulajnodze i odpycha się i jeszcze szybciej. Ojej! Chłopiec nie zauważył leżących kamieni i proszę, co się stało. Hulajnoga ma urwane kółko, a Kacper -rozbity łokieć. Dzieciaki się śmieją, tylko Szymon – nie. – Kacper, wiesz co– mówi Szymon. Dopóki twoja hulajnoga nie będzie naprawiona, pożyczę ci swoją. Będziemy jeździć na zmianę. a moja też jest ładna, prawda? Ma zielone paski. 

Rodzic wyjaśnia pojęcia: on ma wielkie serce (człowiek o dobrym sercu) i zachęca do troszczenia się o innych, pomagania innym, szanowania innych.

2. Zabawa ruchowa „Rączki pracują, gdy serduszko rysują”- rysowanie obiema rękoma na dywanie, w powietrzu, w pojemniku z drobną kaszą, piaskiem oraz układanie ze sznurka, wstążki kształtu serca (nabywanie płynności ruchów).

3. „Moje serduszko”- zabawa badawcza: słuchanie bicia serca i pulsu; doskonalenie umiejętności orientacji w schemacie własnego ciała.

Zabawa w parach, gdzie dziecko słucha bicia serca rodzica oraz indywidualnie- dziecko przykłada rękę i sprawdza bicie własnego serca i pulsu. Badanie przeprowadzamy w stanie spoczynku, a następnie po wykonaniu kilku podskoków, pajacyków, aby dziecko zauważyło różnicę w tempie uderzeń przed – i po aktywności fizycznej.

Rodzic pomaga, instruuje i wyjaśnia znaczenie serca dla zdrowia i życia. Pyta: jak nazywa się lekarz, który bada, leczy serce? (kardiolog); Kiedy serce szybciej bije?

4. „Kiedy serce szybciej bije?”- rozmowa połączona z zabawą pantomimiczną:

  • Kiedy jestem zdenerwowany (pokazują złość)
  • Kiedy jestem przestraszony (pokazują strach)
  • Kiedy jestem po wysiłku (pokazują zmęczenie)
  • Kiedy jestem zakochany (okazują miłość rodzicowi)

5. „Serce”- wyklejanka kolorowym papierem lub malowanie farbami: rodzic szkicuje na kartce papieru szablon serca a dziecko je ozdabia.

6. „Serce jak dzwon”- co oznacza to powiedzenie: być zdrowym, mieć krzepę.

7. „Ćwiczę moje ciało, bo chcę mieć serce jak dzwon”- zestaw ćwiczeń ruchowych:

  • Podskocz 5 razy
  • Połóż się i zrób rowerek licząc do 10 (nogi uniesione do góry wykonują ruch obrotowy)
  • Stań na jednej nodze i policz do 5 potem na drugiej
  • Weż do ręki dwa ciężkie przedmioty i unoś ciężarki do góry
  • Pokaż, gdzie masz: czoło, kciuk, kolano, brodę, serce.

Pozdrawiamy, pani Iwonka i pani Ala

Print Friendly, PDF & Email
Powiązane publikacje