Mazurek jako słowo o podwójnym znaczeniu:

  • Zabawa dramowa „Wesoło- smutno”

Rodzic mówi tekst „Idą święta, wielkanocne idą święta” w różny sposób: wesoło, smutno, ze znudzeniem, ze zmęczeniem, strachem, gniewem, bólem, itp. Dziecko stara się odgadnąć, jaki nastrój ilustruje rodzic głosem i mimiką. Następnie zmiana ról. Należy dziecku wyjaśnić, że najważniejszy nie jest tekst, tylko sposób jego interpretacji.

  • „Mazurek”- zapoznanie z pojęciem o podwójnym znaczeniu: wesoły, skoczny utwór muzyczny i przepyszne ciasto wielkanocne (poprzez słuchanie muzyki i oglądanie zdjęć).

Po obejrzeniu i wysłuchaniu melodii pytamy: jaki był utwór wesoły- smutny; wolny- szybki, głośny- cichy?

Zabawa rytmiczna do tego utworu:

Dziecko bierze do ręki kolorową apaszkę jako symbol wiosennego wietrzyku. Rodzic podaje propozycje ruchowe:

– biegasz małymi kroczkami dookoła dywanu w rytm melodii;

– tupiesz w miejscu machając chusteczką w górze;

– wykonujesz obroty wokół własnej osi;

– biegasz na paluszkach;

– podchodzisz do środka dywanu i wracasz w podskokach na brzeg dywanu;

– pokazujesz w miejscu jak wieje wiatr: wymachy rąk, rzucanie apaszki do góry, łapanie;

– można wymyślać własne pomysły (najważniejsze jest to, aby dziecko rytmicznie poruszało się do melodii).

Ciasto mazurek

  • „Mazurek”- układanie różnych wzorów na kartce papieru, tak jakby ozdabiano ciasto. Można do tego wykorzystać guziki, nakrętki, fasolę, słomki, itp.
  • Wysłuchanie piosenki „Znaki Wielkanocy”: https://www.youtube.com/watch?v=OCmZrAz3t-U

Tekst piosenki:

  1. Te mazurki ozdobione migdałami

Te koszyki wypełnione pisankami

Te baranki ulepione z marcepanu

Bazie kotki od staruszki ze straganu

Ref: To są znaki tradycyjnej Wielkanocy

Kiedy życie się odradza do swej mocy

To znaki rozbudzonej świeżo wiosny

Świat się staje znów zielony i radosny.

  1. Te palemki od bibuły kolorowe

Baby z lukrem wyrośnięte, bo drożdżowe

No a potem jeszcze lany poniedziałek

Śmigus- dyngus pełen mokrych niespodzianek.

Ref: To są znaki tradycyjnej …

  • „Świąteczne ciasto”- kolorowanie mazurka według własnego pomysłu. Podczas wykonywania tego zadania proszę dzieciom odtwarzać piosenkę „Znaki Wielkanocy”, aby zapadła im w pamięć.

Pozdrawiamy, pani Iwonka i pani Ala

Print Friendly, PDF & Email
Powiązane publikacje