W dniach 24-28. IX. 2018 r. nasze przedszkole gościło grupę nauczycieli z partnerskiego przedszkola „Brückengruppe” z Hattstedt w Niemczech. Tematem przewodnim, w ramach którego przez tydzień nauczyciele obu przedszkoli wymieniali się doświadczeniami było: „Podążając za ciekawością i potrzebami dzieci, czyli wsparcie rozwoju dziecka poprzez działanie, przekształcanie, odkrywanie i tworzenie”.
Cykl wspólnych spotkań rozpoczął się zajęciami w grupie 3 latków, podczas których nauczycielki z Niemiec zainteresowały dzieci tworzeniem rakiety z balonu przyczepionego do sznurka, buteleczek wypełnionych kolorową cieczą, a także samodzielnie wykonanym konfetti. Trzylatki wykazały się sprytem i umiejętnością współdziałania. Było przy tym wiele radości i śmiechu. Momenty zaskoczenia przeplatały się z chęcią działania i odkrywania nowych możliwości powstałych przedmiotów.
Kolejne zajęcia odbyły się w grupie 4 latków. Tu, niemieccy nauczyciele wykorzystali do zabawy nietypowe przedmioty codziennego użytku: metalowe wiadra, drewniany wieszak na ubrania, beton w proszku do wymieszania z wodą, gałąź i donicę. Dzieci zachęcano do samodzielnego myślenia oraz rozwijano kreatywność twórczą. Z przygotowanych materiałów wspólnie stworzoną wagę, którą dzieci bawiły się do końca dnia. Goście zaprezentowali również zabawy z wykorzystaniem magnesu i zachęcali dzieci do tworzenia barw wykorzystując do tego kolorowe koła wycięte z bibuły gładkiej.
Następnie nauczyciele z partnerskiego przedszkola „Brückengruppe” uczestniczyli w zajęciach matematycznych z wykorzystaniem innowacyjnej pomocy dydaktycznej – „Wiatraka matematycznego” w grupie 5 – 6 latków poprowadzonych przez Kingę Litwiniec – Burnecką. Podczas zabaw z wykorzystaniem wiatraka dzieci doskonaliły swoją orientację w schemacie ciała i przestrzeni, rozwijały umiejętność liczenia oraz rozpoznawały figury geometryczne. Wszystkim tym zabawom towarzyszył ruch, dlatego dzieci miały okazję ćwiczyć również koordynację, równowagę oraz sprawność manualną. Wielobarwny wiatrak pobudza wyobraźnię, buduje emocje, wyzwala energię, ale przede wszystkim uczy współpracy w grupie, dlatego jest doskonałym narzędziem służącym do nauki matematyki w przedszkolu, co również zauważyli nasi goście.
W dniu 26 września 2018 roku nauczycielka Zofia Owsieniuk przeprowadziła w grupie dzieci sześcioletnich zajęcia pokazowe dla Gości z Niemiec oraz nauczycielek z Przedszkola Nr 5. Zajęcia zainspirowane zostały wierszem autorskim nauczycielki prowadzącej pt. „W Krainie
Misia”, a przeprowadzono je z wykorzystaniem metody aktywizującej „Story Line” oraz
„narzędzi krytycznego myślenia TOC”. Zajęcia miały na celu wsparcie rozwoju dzieci
poprzez działanie oraz doskonalenie umiejętności myślenia przyczynowo – skutkowego,
rozwijanie kompetencji językowych i postaw prozdrowotnych, a także wyobraźni,
kreatywności i inwencji twórczej. Sześciolatki z grupy IV brały aktywny udział w zajęciach, a
nasi Goście – nauczyciele z niemieckiego przedszkola – z ciekawością obserwowali pracę
dzieci.
W grupie 5 latków goście przeprowadzili zajęcia badawcze. Eksperymentowanie i poznawanie świata poprzez zmysły wyzwoliło w dzieciach nieodpartą chęć badania nieznanych dziedzin. Dzieci obserwowały jak zachowuje się balon pod wpływem ciepłej i gorącej wody; co dzieje się z cytryną gdy zanurzamy ją ze skórką i bez skórki; jak zwykła podkładka utrzymuje wodę w szklance. Poznawanie przedmiotów poprzez świadome wykorzystywanie wzroku, smaku, słuchu, węchu, dotyku stymuluje narządy zmysłu i zachęca do tworzenia nowych sytuacji zadaniowych.

Cykl wspólnych zajęć z dziećmi zakończył się Radą Szkoleniową, podczas której nauczyciele wzajemnie przekazywali sobie wiedzę, dzielili się doświadczeniami, wrażeniami i przeżyciami. Wszyscy uczestnicy rady chętnie prezentowali swoje pomysły. Nie zabrakło wśród nich zabaw muzycznych, plastycznych, logopedycznych i ciekawych eksperymentów. Bardzo sobie cenimy wzajemne wizyty, zajęcia, a wymiana doświadczeń bardzo wzbogaca warsztat pracy z dziećmi nauczycieli z obu przedszkoli.

Przygotowała: Iwona Zaniewska- Ciep

Print Friendly, PDF & Email
Powiązane publikacje