Temat: Pożyteczna dżdżownica – rozmowa inspirowana wierszem

– zapoznanie z pożyteczną rolą dżdżownicy,

– rozwijanie postawy proekologicznej i kształtowanie szacunku dla żywych stworzeń.

1. „Dżdżownica” – słuchanie wiersza

Rodzic: czyta wiersz, pokazuje ilustrację i zadaje pytania do wysłuchanego utworu

Dziecko: słucha rodzica, ogląda ilustrację i próbuje odpowiedzieć na pytania

„Dżdżownica”

Olga Adamowicz

Pewna dżdżownica w ziemi mieszkała,

jednak z tej ziemi wyjść się wciąż bała.

Nie miała rączek nie miała nóżek,

i nie wiedziała, jak obejść kałużę.

Żadnego głosu nie wydawała,

nie gulgotała i nie mruczała.

Powoli po ziemi się przesuwała,

innych zwierzątek bardzo się bała.

Każdy kto na swej drodze dżdżownicę spotykał,

uważał ją za największego szkodnika.

Nikt z nią też nie chciał się zaprzyjaźnić,

ani rozmawiać, ani się bawić.

Lecz dnia pewnego mały chłopczyk sprawił,

że u dżdżownicy uśmiech się pojawił.

Powiedział wszystkim, że dżdżownica też,

jest bardzo ważna, ważniejsza niż jeż.

Spulchnia ona glebę po to, żeby żyła,

i co roku ludziom plony przynosiła.

Na cześć dżdżownicy odbył się bal wielki,

nawet leniwy ślimak wyszedł ze swej muszelki,

Odtąd dżdżownica przyjaciół swych miała

chodziła po ziemi, bo się już nie bała.

Pytania do wiersza:

– O kim była mowa w wierszu?

– Czego bała się dżdżownica?

– Kto sprawił, że dżdżownica przestała się bać?

– Dlaczego dżdżownica jest ważna?

2. „Dlaczego dżdżownica jest pożyteczna?” – rozmowa na temat dżdżownicy w ogrodzie

Rodzic: opowiada dziecku o dżdżownicy i jej pożytecznej roli

Dziecko: słucha rodzica i odpowiada na pytania

 Podczas spacerów po ogrodzie można zobaczyć małe stworzenia, które zakopują się w ziemi. To dżdżownice. Gdy spotkasz na ścieżce dżdżownicę, najlepiej ją ominąć i pozwolić, aby przemieściła się w bezpieczne miejsce. Nie wolno krzywdzić tych stworzeń. Dżdżownice większość czasu spędzają pod ziemią, która nie może być zbyt mokra, bo wtedy dżdżownica się dusi (dlatego podczas deszczu dżdżownice wychodzą spod ziemi), gleba nie może być też zbyt sucha. Dżdżownice zjadają i wypluwają duże ilości ziemi i tym samym ją spulchniają – powodują, że w głąb ziemi dostaje się więcej powietrza i staje się dzięki temu bardziej żyzna. Rośliny bardzo lubią taką spulchnioną ziemię i dużo lepiej rosną w takich miejscach, gdzie dżdżownice drążą kanaliki.

Dlatego też dżdżownice są bardzo pożyteczne i ogrodnicy cenią sobie ich pracę w ogrodzie. Popatrz na zdjęcie dżdżownicy:

– Co można o niej powiedzieć?

– Jaki kształt ma jej ciało?

– Jest gruba czy chuda?

– Długa czy krótka?

3. „Jakiego koloru jest dżdżownica?” – kolorowanie obrazka

Rodzic: drukuje obrazek

Dziecko: koloruje

4. „Przenieś dżdżownicę” – zabawa oddechowa

Rodzic: przygotowuje słomkę, kubeczek i wycina z różowego papieru dżdżownice

Dziecko: układa na swej otwartej dłoni dżdżownicę, słomkę wkłada do ust, drugi koniec zbliża do dżdżownicy zasysając powietrze przyciąga do słomki dżdżownicę, którą następnie stara się przenieść do kubeczka.

(Ważne jest by dziecko szczelnie obejmowało słomkę wargami tak aby nie zasysać bokami powietrza, ponieważ nie uda mu się odpowiednio zassać elementu do przeniesienia. Dziecko nie powinno przyciskać słomki do przedmiotu, który chce podnieść. Należy zwrócić uwagę, by nie ściskało słomki, ponieważ zamyka drogę powietrza.)

Przygotowała: K. Litwiniec – Burnecka

Źródło:

www.przedszkolankowo.pl

– Bliżej Przedszkola 3.234/2021

Print Friendly, PDF & Email
Powiązane publikacje