Temat: ,,Wiosenne rachunki” – zabawy matematyczne.
– ustalanie wyniku dodawania i odejmowania w zakresie dostępnym dziecku w sytuacjach zadaniowych i zabawowych
– aktywne włączanie się w sytuacje zabawowe, które wymagają rachowania
– liczenie przedmiotów w zakresie stosownym do możliwości dziecka
1.Wprowadzenie dzieci w tematykę wiosenną:
Rodzic rozmawia z dzieckiem na temat oznak wiosny ( ptaki przylatujące do nas z ciepłych krajów – bocian, żurawie itd., kwiaty, które kwitną wiosną – krokusy, przebiśniegi, zawilce itd., inne charakterystyczne oznaki wiosny – bazie, zielona trawa, pąki na drzewach i krzewach, cieplejsza temperatura itp.)
2.,, Wiosenne puzzle”:
Rodzic rozdaje dziecku puzzle (może to być pocięta pocztówka z kwiatami, ptakami, pocięty kolorowy, wiosenny obrazek wydrukowany lub z gazety itp.). Zadaniem dziecka jest ułożenie puzzli w całość. To samo może wykonać Rodzic lub rodzeństwo.
3.„ Rachunki pani Wiosny”:
Dziecko słucha wierszowanych zagadek matematycznych czytanych przez Rodzica. Następnie przelicza w zakresie 10 przy użyciu spinaczy do bielizny lub kolorowych kredek ołówkowych, woskowych.
Przyszła Wiosna do lasku
Z kluczykiem przy pasku
A te kluczyki brzęczące
To kolorowe kwiaty pachnące
Rosną tu trzy zawilce i trzy krokusy
Oblicz proszę ile kwiatków wyszło
Spod zimowych pierzynek?
4. „Prawda czy fałsz?” – quiz:
Rodzic mówi dziecku zdania o tematyce wiosennej. Dziecko określa ich logiczność:
prawda – dziecko podnosi ręce do góry, fałsz – dziecko kładzie ręce na kolanach.
– Na łące rośnie wysoka trawa, a w
niej są biedronki, koniki polne, motyle.
– Pszczoły zbierają nektar z kwiatów i robią z nich lizaki.
– Wiosną na łące dzieci lepią bałwana.
– Po łące przechadza się bocian i szuka żabek na śniadanie.
– A żabki chowają się przed nim w trawie i wołają kra, kra.
– Teraz jest pora roku, którą nazywamy Jesień.
-Teraz jest pora roku, którą nazywamy Zima.
-Teraz jest pora roku, którą nazywamy Wiosna.
– Miesiąc, który mamy teraz, to: kwiecień.
– Zwiastunami wiosny są: śnieg, mróz, grzyby w lesie
– Są tylko trzy pory roku.
– Wiosną niedźwiedzie zapadają w sen zimowy.
– Wróbelki przylatują wiosną z ciepłych krajów.
– Krokusy, przebiśniegi i pierwiosnki to pierwsze wiosenne kwiaty.
5. „Słońce i deszcz” – zabawa ruchowa orientacyjno – porządkowa:
Do zabawy zapraszamy Rodzica. Rodzic trzyma złożoną chustkę w rękach. Dziecko gra rolę jaskółki – fruwa wokół Rodzica. Gdy Rodzic podniesie chustkę w górę tzn. rozkłada parasol nad głową, bo pada deszcz, to jaskółka (dziecko) chroni się przed deszczem chowając się pod chustką. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie.
Przygotowała: Dorota Jurczuk