Temat: „Teatr rąk” –  zabawa w teatr. Poznajemy teatr.

Przebieg zajęcia:

1. Wysłuchanie  piosenki pt: ,, Magiczne miejsce’’ –https://www.youtube.com/watch?v=JitEZdvs0aQ   . Rozmowa na temat poruszony w utworze.

Zagadka naprowadzająca:
Jak się nazywa taki budynek, w którym zobaczysz scenę, kurtynę ?
Krzesła tam stoją rząd za rzędem, a ja tam bajkę oglądać będę. ( teatr)

Wyjaśnienie pojęć: teatr, pacynka, kukiełka, teatr cieni, pantomima, maski i czapki do przebrania. Wyjaśnianie dziecku niezrozumiałych słów i pokaz elementów o których jest mowa. Nawiązanie do wspólnych wyjazdów do teatru, sposobu zachowania się w tym miejscu. Nawiązanie do doświadczeń dzieci.
2. Słuchanie wiersza  pt: ,, Po co jest teatr?” Joanny Kulmowej.

Ta drabina to schody do nieba,
A ta miska nad schodami to księżyc.
Tamten miecz to zwykły pogrzebacz,
A z garnków są hełmy rycerzy,
Ale kto w te czary nie wierzy?
To jest teatr.
A teatr jest po to, żeby wszystko było inne niż dotąd.

Rozmowa na temat przesłania wiersza: teatr jest magicznym miejscem, tam się wszystko może zmienić, jest bardzo ciekawy, rozmaity….

 Pokaz wyrazu: teatr i aktor ( globalne czytanie), podział wyrazu na sylaby, wyróżnienie głoski w nagłosie i wygłosie.

teatr     aktor
3. Zabawa ,,Teatr jednego aktora czyli zagadki pantomimiczne”.

Rodzic proponuje dziecku; obejrzymy przedstawienie. Wystąpią w nim aktorzy, pojedynczo bo jest to teatr jednego aktora. Tu jest widownia .Proszę wygodnie usiąść. Bawimy się w teatr bez słów. Jako pierwsza wystąpię ja, jestem aktorem i w swoim występie chcę wam coś przekazać. Patrzcie uważnie..(,, pani wchodzi do domu”: stawia torbę, odpina płaszcz, zdejmuje i wiesza go, wchodzi do łazienki, myje ręce) kto już wie co przedstawiłam? Kto chce wystąpić w następnej scenie? O, mamy już pierwszego aktora do naszego teatru.. Patrzmy uważnie. Musimy się dowiedzieć co nasz aktor chce nam przekazać.

 Dziecko- aktor pokazuje kolejno scenki, a rodzice, rodzeństwo- widzowie z uwaga śledzą, co aktor chciał im przekazać.

 4. Zabawa pantomimiczna rozwijająca wyobraźnię ,, Pokaż, co umiesz!”


Dziecko robi miny wyrażające różne uczucia, np: ból, złość, strach, radość. Zadaniem rodzica  jest odgadnąć emocje wyrażane mimiką. Po zabawie rodzic zadaje pytanie: jakie umiejętności musi zdobyć aktor aby dobrze odgrywał swoje role i był zrozumiany przez publiczność. ( musza odpowiedzieć , że pamięć w innym razie należy je naprowadzić na odpowiedź)

 Ćwiczymy pamięć i dykcję, czyli ważne cechy aktora. ( rodzic  wyjaśnia pojęcia)

– Na wysokiej górze rośnie drzewo duże.
A nazywa ono się apli – papli – blite – blau.
A kto tego nie wypowie w kącie będzie stał.
– Ciocia Klocia przyniosła łakocie.
– Deszcz dzwoni o szyby.

 5. Zabawa w ,,Teatr rąk”.

Dzieci biorą rękawiczki i przyklejają na nich oczy, nos, usta i tp. Po przygotowaniu pacynki zaczyna się przedstawienie.
 Dziecko zakłada  na dłonie rękawiczki i chowa się za parawan. Zza materiału widać tylko dłonie. Rodzic  prosi by pomachały na powitanie, okazały radość, smutek, zdenerwowanie, żeby dłonie próbowały porozmawiać ze sobą bez słów (  można dołączyć muzykę, tworząc układ choreograficzny na powitanie lub pożegnanie).

 6. Zaśpiewanie piosenki z pacynkami na rękach.

Przygotowała: Krystyna Kojło







Print Friendly, PDF & Email
Powiązane publikacje