Temat: W krainie figur geometrycznych- zabawy matematyczne. Utrwalenie podstawowych cech jakościowych figur geometrycznych: trójkąt, koło, kwadrat, prostokąt. Doskonalenie postrzegania i rozpoznawania kształtu figur geometrycznych.

  • Wspólne przygotowanie figur geometrycznych wspólnie z dzieckiem rodzic przygotowuje figury geometryczne – można narysować je na kartkach kolorowego  papieru a następnie wyciąć: kwadraty, prostokąty, trójkąty, koła.
  • Jaka to figura?- rozwiązywanie zagadek o figurach geometrycznych.

Figury rozłożone przed dzieckiem –  rodzic czyta dziecku zagadkę a zadaniem dziecka jest rozwiązanie zagadki, podanie nazwy figury geometrycznej oraz jej wskazanie.

Mam trzy boki i wierzchołki,
trzy mam kąty, trzy odcinki,
twoja buzia mówi mi,
że odgadniesz raz, dwa, trzy. (Trójkąt)

Toczę, toczę się wesoło,
i do wszystkich macham w koło,
początku nie mam ani końca,
podobne jestem do słońca,
wszyscy mnie doskonale znacie,
myślę, że gotową odpowiedź już macie! (Koło)

Mam cztery boki równe parami,
chociaż różniące się długościami,
nie jestem jednak kwadratem,
a tylko jego bliskim bratem,
tak jak on cztery kąty proste mam,
lecz nie jestem taki sam,
teraz już pewnie poznacie,
kogo przed sobą macie. (Prostokąt)

Powiem tylko jestem szczery,
ujrzysz u mnie boki cztery,
cztery kąty i wierzchołki,
obce mi są różne dołki,
moje boki są równiuteńkie,
a cztery kąty prościutkie.
Myślę, że teraz wszyscy poznacie,
jaką figurę przed sobą macie? (Kwadrat)

  • Piosenka o figurach – słuchanie piosenki o płaskich figurach geometrycznych .

Link do strony: https://www.youtube.com/watch?v=Lv-1s65cgJM

  • Gdzie ukryły się figury? – zadaniem dziecka jest odnajdywanie ukrytych w najbliższym otoczeniu figur geometrycznych (wśród zabawek, mebli, elementów dekoracyjnych w pokoju itp.).
  • Figurowe domki – zabawa ruchowa. Na podłodze leżą przygotowane wcześniej figury.

Podczas odtwarzania piosenki  dziecko tańczy w rytm muzyki, kiedy rodzic włącza stop i wypowiada hasło: koło, trójkąt, prostokąt  lub kwadrat – dziecko staje na figurze, którą wypowiedział rodzic.

  • Czarodziejski worek–  figury ukryte w worku lub torbie – dzieci zamyka oczy i losuje z worka figurę – nazywają ją i opisuje oraz podaje lub wskazuje przykład przedmiotu  w kształcie wylosowanej figury, np., prostokąt – drzwi, kwadrat – okno, koło – talerz, itp.
  • Geometryczne rytmy – układanie rytmów z figur geometrycznych.

Rodzic układa rytm np. koło, kwadrat, trójkąt, koło, kwadrat, trójkąt…. Zadaniem dziecka jest ułożenie takiego samego rytmu, ciągu figur geometrycznych. Następnie dziecko samo próbuje ułożyć dowolny rytm np. koło, koło, kwadrat; koło, koło, kwadrat…

  • Zakodowane figury – rodzic pokazuje wybraną figurę, a dziecko wykonuje polecenie – po wcześniejszym umówieniu się, jaką czynność należy wykonać przy wskazanej figurze:

 – Kwadrat – tupnij nogą

 – Koło – podskocz

 – Prostokąt – klaśnij 2 razy

 – Trójkąt – zrób skłon

  • Masażyk – zgadywanka –  rodzic rysuje palcem na plecach dziecku różne figury geometryczne, a dziecko próbuje zgadywać, jaka to figura. Następnie następuje zmiana – dziecko rysuje figurę a rodzic odgaduje.
  • Układamy pajacyka – rodzic czyta wiersz M. Platy pt. „Pajacyk” a dziecko słuchając tekstu układa z określonych figur postać pajacyka. Następnie nazywa i przelicza wszystkie figury- ile jest trójkątów, kół, kwadratów i prostokątów.

 „Pajacyk”


Hop – rączki w górę,
Hop – rączki w dół.
Co to za dziwny skaczący stwór?

Jest koło, kwadrat,
Prostokąt jest śliczny.
To nasz pajacyk geometryczny.
Głowa okrągła jest jak piłeczka,
a na tej głowie trójkątna czapeczka.

Kwadrat to brzuszek.
Oczy i nosek są okrąglutkie jak groszek.

Rączki i nogi pajaca – to prostokąciki,
na nich z trójkątów małe buciki.

Figur przeróżnych ułóż kilka
I już jest pajacyk , co skacze jak piłka.

  • Koło parzy –zabawa ruchowa.  Figury są położone na dywanie – dziecko spaceruje swobodnie po pokoju. Na hasło: „koło parzy” stara się stanąć przy figurze, która nie jest kołem. Zabawę powtarzamy  ze zmianą figury.

Linki z propozycjami kart pracy: https://mamotoja.pl/work/privatefiles/sources/2019/04/24/1043; https://ztorbynauczycielki.pl/wp-content/uploads/2018/09/KP1-1140×1612.jpg

Źródło: blizejprzedszkola.pl,, mamatoja,pl, ztorbynauczycielki.pl, youtube.com

Przygotowała: Renata Bartoszewicz

Print Friendly, PDF & Email
Powiązane publikacje