Temat: ,,Wiosna lubi zielone” – rozmowa na podstawie opowiadania ,,Zielona żabka” B. Formy.
• wzbogacanie wiadomości przyrodniczych
• rozwijanie mowy i logicznego myślenia
• rozpoznawanie zielonego koloru w otoczeniu
1.Zabawa ruchowa z pokazywaniem z Rodzicami i Rodzeństwem:
Prawa ręka w górę hop
Lewa ręka w górę i na bok
Obrót w koło, dwa podskoki
Szybki bieg i skłon głęboki
Przysiad, podskok w tył jak raki
To wesołe przedszkolaki.
2. Czytanie opowiadania przez Rodzica: „ Zielona żabka” B. Forma.
Zielona żabka nad stawem mieszkała. Codziennie na olbrzymim liściu siadała i rozmyślała.
– Ach, jaka jestem brzydka, zielona jak trawa, jak glony w stawie. Nie wyglądam wcale
ciekawie. Kto taką brzydką zechce mieć żonę. Dlaczego wszystko mam takie zielone!
Nagle w
pobliżu ważka usiadła. A żabka rzecze:
– Jak powabna. Wszyscy uwagę na nią zwracają, wciąż
jej barwami się zachwycają.
W trawie
biedronka się pojawiła.
– Czemu się smucisz sąsiadko miła?
– Biedronko, piękna twoja sukienka. Ciągle
zazdrośnie na nią ktoś zerka. Jam nieszczęśliwa w
swojej zieleni. Kolor mój nigdy już się nie zmieni.
Wtem
dumnie bocian przez łąkę kroczy. Otwiera mocno swe bystre oczy.
– Jak tu zielono, moi kochani, że aż się w głowie
kręci czasami. We wszystkie strony zerka
ciekawie.
– Och, może żabka siedzi gdzieś w trawie. Pora
śniadania właśnie nastała, drobna przekąska
by się przydała.
Serduszko
żabce mocno zabiło.
– Kiedy mnie ujrzy, nie będzie miło. Widok bociana
to nie zabawa. Dobrze że wokół zielona
trawa. Teraz rozumiem – barwa zielona, specjalnie dla mnie jest przeznaczona. Trudno mnie
dostrzec zatem bocianie, chyba gdzie indziej zjesz dziś śniadanie.
3. Rozmowa z dzieckiem na temat treści opowiadania:
– Dlaczego żabka była smutna?
– Kogo żabka spotkała na łące?
– Kto chciał ją zjeść?
– Czy udało się bocianowi złapać żabkę?
– Dlaczego bocian nie dojrzał żabki w trawie?
Zwrócenie uwagi na ubarwienie niektórych zwierząt w
przyrodzie jako
forma kamuflażu ,ochrony przed wrogiem”.
4. Ćwiczenia logopedyczne języka:
– żabka ma długi lepki język i łapie nim pokarm np. muchy – wysuwanie i chowanie języka
– żabka musi poćwiczyć przed polowaniem – wystawia język najdalej jak się da, a później powoli go chowa.
Z minuty na minutę ruch dzieci powinien być coraz szybszy. Zamiana ról – to samo wykonuje Rodzic.
5.„Zaczarowane zielone pudełko”: ( Rodzic musi przygotować zielone pudełko).
– Spójrz na to pudełko…, jest całe zielone…
powiem Ci, że ono jest zaczarowane… co w nim
może
być…? – nie wiem… Zajrzyj do niego. (Dziecko nic nie znajduje – pudełko
jest puste.)
– Jak myślisz ? Co mogłoby się znaleźć w tym
zielonym pudełku?- ( burza mózgów) – np.
zielony lizak, zielona piłka, zielona kredka, zielony papierek itp.
6. Zagadki słuchowe:
Kto mieszka na łące? Dodatkowo w odpowiedzi na to pytanie pomogą nam zagadki;
– Ma żółte i czarne paseczki, lata nad łąką i głośno bzyczy kiedy grzeje
słonko… (pszczoła)
– Czerwone ma nogi, biało- czarne piórka, do wody przed nim żaby dają nurka… (
bocian)
– Skaczą po łące, pływają w wodzie, z bocianem żyją w ciągłej niezgodzie… (
żaby)
– Domek swój jak, sami wiecie, nosi zawsze na swym grzbiecie…( ślimak)
– Lata nad łąką w czerwonej kapotce, a na tej kapotce jest kropka przy
kropce…(biedronka)
– Tu cytrynek, tam paź królowej, wszędzie piękne, kolorowe, lekko unoszą się
nad łąką, gdy tylko zaświeci słonko…(motyl)
– Że jest w ogródku łatwo zgadniecie, skrył się, lecz widać kopczyki ziemi…(kret)
– Widzisz je we dnie, nie widzisz w nocy, zimą grzeje słabo, latem z całej
mocy…(słońce)
– Kolorowe pachnące, w ogrodzie czy na łące, chętnie je zbieramy na bukiet dla
mamy…
( kwiaty)
7.,,Żabki” – zabawa ruchowa skoczna
Dziecko skacze po pokoju naśladując skoki żabie.
Może bawić się z Rodzicami oraz Rodzeństwem.
Przygotowała: Dorota Jurczuk