Temat: ,,Wiosna lubi zielone” – rozmowa na podstawie opowiadania ,,Zielona żabka”   B. Formy.


• wzbogacanie wiadomości przyrodniczych

• rozwijanie mowy i logicznego myślenia

• rozpoznawanie zielonego koloru w otoczeniu

1.Zabawa ruchowa z pokazywaniem z Rodzicami i Rodzeństwem:

Prawa ręka w górę hop

Lewa ręka w górę i na bok

Obrót w koło, dwa podskoki

Szybki bieg i skłon głęboki

Przysiad, podskok w tył jak raki

To wesołe przedszkolaki.

2. Czytanie  opowiadania przez Rodzica: „ Zielona żabka” B. Forma.

Zielona żabka nad stawem mieszkała. Codziennie na olbrzymim liściu siadała i rozmyślała.

 – Ach, jaka jestem brzydka, zielona jak trawa, jak glony w stawie. Nie wyglądam wcale

ciekawie. Kto taką brzydką zechce mieć żonę. Dlaczego wszystko mam takie zielone!

Nagle w pobliżu ważka usiadła. A żabka rzecze:
– Jak powabna. Wszyscy uwagę na nią zwracają, wciąż jej barwami się zachwycają.

W trawie biedronka się pojawiła.
– Czemu się smucisz sąsiadko miła?
– Biedronko, piękna twoja sukienka. Ciągle zazdrośnie na nią ktoś zerka. Jam nieszczęśliwa w

swojej zieleni. Kolor mój nigdy już się nie zmieni.

Wtem dumnie bocian przez łąkę kroczy. Otwiera mocno swe bystre oczy.
– Jak tu zielono, moi kochani, że aż się w głowie kręci czasami. We wszystkie strony zerka

ciekawie.
– Och, może żabka siedzi gdzieś w trawie. Pora śniadania właśnie nastała, drobna przekąska

by się przydała.

Serduszko żabce mocno zabiło.
– Kiedy mnie ujrzy, nie będzie miło. Widok bociana to nie zabawa. Dobrze że wokół zielona

trawa. Teraz rozumiem – barwa zielona, specjalnie dla mnie jest przeznaczona. Trudno mnie

dostrzec zatem bocianie, chyba gdzie indziej zjesz dziś śniadanie.

3. Rozmowa z dzieckiem na temat treści opowiadania:

– Dlaczego żabka była smutna?

– Kogo żabka spotkała na łące?

– Kto chciał ją zjeść?

– Czy udało się bocianowi złapać żabkę?

– Dlaczego bocian nie dojrzał żabki w trawie?


Zwrócenie uwagi na ubarwienie niektórych zwierząt w przyrodzie jako

forma kamuflażu ,ochrony przed wrogiem”.

4. Ćwiczenia logopedyczne języka:

  – żabka ma długi lepki język i łapie nim pokarm np. muchy – wysuwanie i chowanie języka

– żabka musi poćwiczyć przed polowaniem – wystawia język najdalej jak się da, a później powoli go chowa.

Z minuty na minutę ruch dzieci powinien być coraz szybszy. Zamiana ról – to samo wykonuje Rodzic.

5.„Zaczarowane zielone pudełko”: ( Rodzic musi przygotować zielone pudełko).
– Spójrz na to pudełko…, jest całe zielone… powiem Ci, że ono jest zaczarowane… co w nim

może być…? – nie wiem… Zajrzyj do niego. (Dziecko nic nie znajduje – pudełko jest puste.)
– Jak myślisz ? Co mogłoby się znaleźć w tym zielonym pudełku?- ( burza mózgów) – np.

zielony lizak, zielona piłka, zielona kredka, zielony papierek itp.

6. Zagadki słuchowe:
Kto mieszka na łące? Dodatkowo w odpowiedzi na to pytanie pomogą nam zagadki;


– Ma żółte i czarne paseczki, lata nad łąką i głośno bzyczy kiedy grzeje słonko… (pszczoła)
– Czerwone ma nogi, biało- czarne piórka, do wody przed nim żaby dają nurka… ( bocian)
– Skaczą po łące, pływają w wodzie, z bocianem żyją w ciągłej niezgodzie… ( żaby)
– Domek swój jak, sami wiecie, nosi zawsze na swym grzbiecie…( ślimak)
– Lata nad łąką w czerwonej kapotce, a na tej kapotce jest kropka przy kropce…(biedronka)
– Tu cytrynek, tam paź królowej, wszędzie piękne, kolorowe, lekko unoszą się nad łąką, gdy tylko zaświeci słonko…(motyl)
– Że jest w ogródku łatwo zgadniecie, skrył się, lecz widać kopczyki ziemi…(kret)
– Widzisz je we dnie, nie widzisz w nocy, zimą grzeje słabo, latem z całej mocy…(słońce)
– Kolorowe pachnące, w ogrodzie czy na łące, chętnie je zbieramy na bukiet dla mamy…
( kwiaty) 

7.,,Żabki” – zabawa ruchowa skoczna

Dziecko skacze po pokoju naśladując skoki żabie.

Może bawić się z Rodzicami oraz Rodzeństwem.

Przygotowała: Dorota Jurczuk

Print Friendly, PDF & Email
Powiązane publikacje