Temat: Na wiejskim podwórku – słuchanie bajki Tatiany Jankiewicz 

Cele zajęć:

– wzbogacanie zasobów językowych dzieci, pogłębianie wiedzy, rozbudzanie intelektu i wyobraźni, wychowywanie do wartości – przyjaźń, rozwijanie koncentracji uwagi  pamięci, próby nazywania emocji.

Potrzebne będą:

– instrument perkusyjny (grzechotka lub marakasy, kołatka, dzwonki, janczary  lub własnoręcznie wykonany),

– kredki, kartka lub plastelina i podkładka do lepienia

Na rozpoczęcie zajęć dziś i w kolejnych dniach proponuję rymowankę na powitanie ,,Dzień dobry dzieci’’

*Spróbujcie razem z mamą powtarzać słowa i pokazywać:

Dzień dobry dzieci         dziecko macha do rodzica

Słonko dla was świeci    podnoszenie dłoni do góry, wkręcanie żarówek

Ptaszek cicho śpiewa     uderzające palce- dziubek z dłoni  

Kołyszą się drzewa        ręce w górę i machanie nimi na boki

Chmurka na niebie        podnoszenie reki do góry i wskazywanie nieba

Macha dziś do ciebie    dzieci machają do siebie

Wiatr leniwie wieje        podnoszenie rąk do góry i machanie nimi na boki

Motylek się śmieje         kreślenie uśmiechu na swojej twarzy palcem

*Posłuchajcie  bajki ,,Na wiejskim podwórku’’, którą przeczyta Wam mama.

Za górami, za lasami, wśród złotych pól i zielonych traw, na pięknej polanie otoczonej dębami znajdowała się wioska, a na jej skraju małe podwórko, na którym mieszkały zwierzęta. Wśród mieszkańców były czarno-białe krówki, różowe świnki, brodate kózki, żółte kaczuszki, kurki, indyki i milutkie króliki. Życie tam płynęło spokojnie, a zwierzątka żyły w wielkiej przyjaźni. Całe dnie spędzały na zabawach, figlach i psotach. Były dla siebie miłe, dobre i uczynne, często mówiły proszę, przepraszam, dziękuję. Wszystkie zwierzęta bardzo się lubiły i pomagały sobie w trudnych chwilach. Zwierzątka dbały o swój wiejski ogródek, w którym rosły piękne, kolorowe kwiaty. Codziennie troszczyły się o nie, podlewały je, a one odwdzięczały się kolorami, jak tęcza i cudownym zapachem. I tak mijał dzień za dniem, miesiąc za miesiącem…
Pewnego dnia stało się coś strasznego. Na wiejskie podwórko wkradła się ZŁOŚĆ. Niespostrzeżenie zapanowała nad każdym mieszkańcem podwórka. Szeptała zwierzątkom niemiłe słówka, namawiała do kłótni. Od tego czasu na podwórku zapanował bałagan i hałas. Zwierzęta kłóciły się ze sobą – świnki wyzywały kózki, kaczki wyzywały kurki, a koniki podstawiały kopytka owieczkom i rżały ze śmiechu, gdy te przewracały się. Nie myślały o tym, że komuś może stać się krzywda. Zapominały o magicznych słowach. Nie potrafiły już bawić się razem, krzyczały na siebie, hałasowały i przestały uśmiechać się do siebie. Były dla siebie niemiłe, co bardzo cieszyło ZŁOŚĆ. Zwierzątka zapomniały również o swoim ogrodzie, o kwiatkach, pięknych jak tęcza, które powoli stawały się coraz brzydsze i już tak nie pachniały.
Wieść o hałaśliwym i skłóconym podwórku rozniosła się po całym świecie i dotarła do dobrej, wiosennej wróżki, która postanowiła pomóc zwaśnionym zwierzętom. Zasmuciła się bardzo ujrzawszy ogródek pełen zwiędniętych kwiatów oraz wykrzywione od złości miny zwierzątek. Czarodziejka prosiła zwierzęta, by zmieniły swoje postępowanie, prosiła ZŁOŚĆ, by ta opuściła wiejskie podwórko i odeszła daleko ,daleko…ale ani zwierzątka, ani ZŁOŚĆ nie słuchały jej. Wtedy wróżka podarowała zwierzętom magiczne pudełko i poprosiła, by złapały w nie ZŁOŚĆ. Zwierzątka bardzo ucieszyły się z prezentu ,ponieważ były już bardzo zmęczone ciągłymi kłótniami. Gdy ZŁOŚĆ spała, złapały ją i włożyły do pudełka. W pudełku Złość zamieniła się w coś miłego i przyjemnego, w coś, co pozwoliło zwierzętom zrozumieć, że o wiele przyjemniejsze jest życie w zgodzie, gdzie nie ma hałasu, kłótni i gdzie panuje przyjaźń…
Na wiejskim podwórku znowu zapanował ład i porządek…

*Zabawa ruchowa „Naśladujemy zwierzęta”

Dzieci poruszają się po pokoju w rytmie wystukiwanym na grzechotce (wykonanej np. z plastikowej buteleczki po jogurcie, wypełnionej garścią ryżu, fasoli lub grochu). Jeśli dysponujemy instrumentami perkusyjnymi dla dzieci , to oczywiście je wykorzystujemy. Podczas przerwy w zabawie  rodzic pokazuje obrazek zwierzęcia. Dzieci naśladują sposób jego poruszania się oraz głos, jaki wydaje. Dźwięk grzechotki jest sygnałem do ponownego swobodnego ruchu.

* Spróbujcie połączyć zwierzęta z ich cieniami.

*Obejrzyjcie na youtube filmik ,,Zwierzęta na wsi’’cz.1  https://www.youtube.com/watch?v=v4R2rkylrc0&feature=youtu.be&fbclid=IwAR2MdeDW9ccwnfMISdBQ_9SUkt5-Ef3nqXd49zsFTn9SGS_vqdLCbJ2hTMU

*Spróbujcie narysować lub ulepić z plasteliny, takie szczęśliwe i radosne zwierzątka , mieszkające na wiejskim podwórku.


Życzę Wam miłej zabawy!

Opracowała: Lucyna Stawarz

Print Friendly, PDF & Email
Powiązane publikacje