Temat: ,,Matematyka jest ciekawa’’ – manipulowanie przedmiotami przez rachowanie na palcach i innych zbiorach zastępczych.
1.,,Witamy swoje palce’’ – rodzic mówi rymowankę, a dziecko ilustruje jej treść (rodzic pomaga).
Kciuki gotowe? Tak! – pięść zaciśnięta, wystawiony kciuk
Wskazujące gotowe? Tak! – wystawiony drugi palec
Środkowe? Tak! – wystawiony trzeci palec
Serdeczne gotowe? Tak! – wystawiony czwarty palec
Małe gotowe? Tak! – wystawiony piąty palec
Wszystkie palce gotowe? Tak!
Schowaj je za głowę! – schowanie dłoni za głowę
Następnie dziecko przelicza swoje palce poprzez dotyk o policzek.
2. „Słyszę i liczę”- ćwiczenia liczbowe, odtwarzanie zasłyszanych dźwięków.
Rodzic wrzuca do metalowego kubka określoną ilość guzików, kulek itp. W takim tempie, aby dziecko mogło je policzyć. Następnie układa przed sobą tyle samo dowolnych przedmiotów.
Rodzic wyklaskuje lub uderza o metalową pokrywkę dowolną ilość dźwięków (tempo niezbyt szybkie), a dziecko jednocześnie przelicza te dźwięki na palcach i odtwarza je za pomocą np. klaskania lub podskakiwania.
3. „Dodajemy i odejmujemy”- dziecko otrzymuje 5 klamerek, guzików, patyczków (do wyboru) i manipuluje nimi- dodaje i odejmuje ustalając wynik.
4. „Matematyczne zagadki”- dziecko rozwiązuje zagadki podane przez rodzica.
Propozycje:
– Jak nazywa się duży palec u dłoni?
– Ile palców u obu dłoni ma człowiek?
– Którą dłoń podajemy na przywitanie?
– Ile boków ma trójkąt?
– Ile boków ma kwadrat?
– Która z liczb jest większa 5i3?
– Która z liczb jest mniejsza?
Propozycja karty pracy do pokolorowania!
5. Zabawa ruchowa:
Rączki w górę
Rączki w dół
I zginamy ciałko w pół
Noga raz
Noga dwa
Co za frajda
Na sto dwa
Zabawę powtarzamy według zainteresowania dziecka.
Opracowała: Joanna Suchodoła