Temat: ,,Matematyka jest ciekawa’’  – manipulowanie przedmiotami przez rachowanie na palcach i innych zbiorach zastępczych.

1.,,Witamy swoje palce’’ – rodzic mówi rymowankę, a dziecko ilustruje jej treść (rodzic pomaga).

          Kciuki gotowe? Tak! – pięść zaciśnięta, wystawiony kciuk

          Wskazujące gotowe? Tak! – wystawiony drugi palec

          Środkowe? Tak! – wystawiony trzeci palec

          Serdeczne gotowe? Tak! – wystawiony czwarty palec

          Małe gotowe? Tak! – wystawiony piąty palec

          Wszystkie palce gotowe? Tak!

          Schowaj je za głowę! – schowanie dłoni za głowę

          Następnie dziecko przelicza swoje palce poprzez dotyk o policzek.

2. „Słyszę i liczę”- ćwiczenia liczbowe, odtwarzanie zasłyszanych dźwięków.

Rodzic wrzuca do metalowego kubka określoną ilość guzików, kulek itp. W takim tempie, aby dziecko mogło je policzyć. Następnie układa przed sobą tyle samo dowolnych przedmiotów.

Rodzic wyklaskuje lub uderza o metalową pokrywkę dowolną ilość dźwięków (tempo niezbyt szybkie), a dziecko jednocześnie przelicza te dźwięki na palcach i odtwarza je za pomocą np. klaskania lub podskakiwania.

3. „Dodajemy i odejmujemy”- dziecko otrzymuje 5 klamerek, guzików, patyczków (do wyboru) i manipuluje nimi- dodaje i odejmuje ustalając wynik.

4. „Matematyczne zagadki”- dziecko rozwiązuje zagadki podane przez rodzica.

Propozycje:

– Jak nazywa się duży palec u dłoni?

– Ile palców u obu dłoni ma człowiek?

– Którą dłoń podajemy na przywitanie?

– Ile boków ma trójkąt?

– Ile boków ma kwadrat?

– Która z liczb jest większa 5i3?

– Która z liczb jest mniejsza?

Propozycja karty pracy do pokolorowania!

5. Zabawa ruchowa:

Rączki w górę

Rączki w dół

I zginamy ciałko w pół

Noga raz

Noga dwa

Co za frajda

Na sto dwa

Zabawę powtarzamy według zainteresowania dziecka.

Opracowała: Joanna Suchodoła

Print Friendly, PDF & Email
Powiązane publikacje