Światowy Dzień Wody, został ustanowiony przez Zgromadzenie Ogólne Organizacji Narodów Zjednoczonych rezolucją z dnia 22 grudnia 1992 r., w ramach Agendy 21, w czasie konferencji Szczyt Ziemi 1992 (UNCED) w Rio de Janeiro w Brazylii. Rok 1993 zapoczątkował obchody, które od tej pory odbywają się corocznie pod innym hasłem.

    Obchodzony międzynarodowo Światowy Dzień Wody jest okazją do poznania problemów związanych z wodą, poinformowania o nich innych oraz podjęcia działań mogących zmienić istniejącą sytuację. Tematem Światowego Dnia Wody 2021 jest docenianie wody. Wartość wody to znacznie więcej niż jej cena – woda ma ogromną wartość dla naszych gospodarstw domowych, żywności, kultury, zdrowia, edukacji, ekonomii i integralności naszego środowiska naturalnego. Bez pełnego zrozumienia prawdziwej, wielowymiarowej wartości wody nie będziemy w stanie zabezpieczyć tego krytycznego zasobu z korzyścią dla nas wszystkich. Należy więc od najmłodszych lat poznawać ten problem i uczyć się mądrze gospodarować wodą.

   Dzieci z grupy dziewiątej włączyły się w obchody święta wody. Bohaterami dnia były: Kropelka i Chmurka. Dzięki nim starszaki poznały zjawisko obiegu wody w przyrodzie słuchając opowiadania o  ,,Wędrówce kropli wody”. Potrafiły wymienić znaczenie wody dla życia na Ziemi oraz ludzi. Zastanawiały się , w jaki sposób każdy z nas może wpłynąć na czystość wody krążącej w środowisku  oraz racjonalne gospodarowanie jej kurczącymi się zasobami.

   W trakcie zabaw badawczych dzieci zaznajomiły się ze stanami skupienia wody oraz zjawiskami takimi jak parowanie, skraplanie. Przekonały się jakie substancje rozpuszczają się w wodzie, a jakie nie. Na zakończenie wszyscy napili się najzdrowszego napoju na świecie- czyli wody.

     Po tym dniu każde dziecko zupełnie inaczej spojrzało na wodę i nauczyło się ją doceniać. Wszyscy podjęli zobowiązanie, że będą oszczędzać wodę i nie dopuszczą do jej marnowania i zanieczyszczania.

Opracowanie: Beata Sakowska i Dorota Jurczuk

Opis galerii zdjęć: Pierwsze cztery zdjęcia przedstawiają dzieci siedzące przy stoliku i rysujące wspólnie zwierzęta żyjące w wodzie. Na kolejnych czterech zdjęciach dzieci siedzą na krzesełkach i trzymają maskotkę Chmurki i Kropelki. Następne zdjęcie przedstawia dzieci  ubrane na niebiesko na tle tablicy z napisem Dzień Wody. Kolejne zdjęcie przedstawia dzieci dwoje dzieci siedzących przy stoliku z przygotowanymi naczyniami i substancjami do zabaw badawczych. Następne dwa zdjęcia przedstawiają dzieci badające rozpuszczalność a zdjęcie kolejne efekt doświadczenia. Ma następnych trzech zdjęciach widnieją dzieci przeprowadzające eksperymenty. Seria następnych siedmiu zdjęć przedstawia dzieci przeprowadzające i obserwujące doświadczenia . Dzieci na następnych pięciu zdjęciach razem z nauczycielką przeprowadzają doświadczenie ,,Wędrujące kolory”. Na ostatnich czterech zdjęciach znajdują się dzieci pijące wodę,

Print Friendly, PDF & Email
Powiązane publikacje