Czym jest mowa bezdźwięczna? Jakie są jej przyczyny? W jaki sposób pracować z dzieckiem, u którego zdiagnozowano mowę bezdźwięczną? Na wszystkie te pytania znajdziesz odpowiedzi w poniższym artykule. Mowa bezdźwięczna to zaburzenia w realizacji dźwięczności, które polegają na nie wymawianiu głosek dźwięcznych (wyjątek stanowią samogłoski oraz spółgłoski sonorne: r, l, m, n, li, j, m, ń), a także na zastępowaniu ich odpowiednimi głoskami bezdźwięcznymi lub myleniu obu szeregów. Zaburzeniom dźwięczności (częściowym lub całkowitym) może ulegać 13 par opozycji fonologicznych:

b – p, bi – pi, d – t, g – k, gi – ki, dz – c, dż – cz, dź – ć, w – f, wi – fi, z – s, ż – sz, ź – ś .

Przykład: arbuz – arpus, bitwa – pitwa, daj – taj, granica – kranica, gimnastyka – kimnsastyka, dzbanek – cpanek, dżdżownica – czczownica, towar – tofar, telewizja – telefisja, bagaże – pakasze, przedrzeźniać – przetsześniać, itd.

Co zrobić, jeżeli dziecko wykazuje mowę bezdźwięczną częściową (niektóre głoski dźwięczne realizuje jako bezdźwięczne) lub całościową (wszystkie głoski dźwięczne zastępuje bezdźwięcznymi odpowiednikami)? Należy zacząć od diagnozy przyczyny, czyli ustalić, czy wada wynika z zaburzeń słuchu fizycznego, fonemowego, czy może właśnie z niewydolności układu oddechowego. Czy też może są inne powody bezdźwięcznej realizacji  dziecka.

Poniżej przykładowe ćwiczenia w zależności od diagnozy:

  1. Ćwiczenia oddechowe:
    1. wymowa głęboka „h”, jak śmiech – napięcie mięśni w okolicy pasa,
    1. chwytanie powietrza, zatrzymanie na chwilę, wypuszczenie,
    1. szybkie naprzemienne wdechy i wydechy – aktywizacja przepony,
    1. oddychanie podczas leżenia na brzuchu – na macie lub na podłodze
      z dłonią ułożoną pod policzkiem; druga wzdłuż ciała,
  2. Ćwiczenia słuchu fonematycznego:
    1. słuchanie dźwięków (otaczającego świata, wytworzonych),
    1. zabawa z instrumentami, nagraniem,
    1. ćwiczenia rytmizujące tutaj znajdziesz pomysły na ćwiczenia rytmizujące,
    1. wyróżnianie wyrazów w zdaniu,
    1. wyróżnianie sylab w wyrazie (klaskanie),
    1. kończenie wyrazów (podajemy pierwszą sylabę, np. ko-, a dziecko dodaje -ło).
    1. wyróżnianie głosek w wyrazach – nagłos, śródgłos, wygłos (obrazki).

Literatura: Instytut Logopedyczny

Przygotowała: Katarzyna Łysakowska – logopeda

Opis do zdjęcia: Zdjęcie przedstawia dzieci tańczące na pięciolinii.

Print Friendly, PDF & Email
Powiązane publikacje