Scenariusz zajęć dydaktycznych dla dzieci starszych na dzień 25 czerwiec (edukacja matematyczna ).

Temat: ,,MATEMATYKA NA WESOŁO” – zabawy matematyczne. 

CELE : 

  • ●poznanie nowej pory roku;
  • ●utrwalanie nazw i kolejności pór roku;
  • ●poszerzanie kompetencji matematycznych;
  • ●poprawne rozwiązywanie zadań i zagadek matematycznych;
  • ●diagnozowanie umiejętności w liczeniu, rozumieniu i wykorzystywaniu w praktyce pojęć matematycznych  (wielkość, kolor, kierunki przestrzeni, liczebniki);
  • ●utrwalanie umiejętności czytania;
  • ●poszerzanie wiadomości na temat swojego taty  (zainteresowania, pasje, upodobania, uzdolnienia);
  • ●rozwijanie spostrzegawczości i sprawności ruchowej. 

Pomoce dydaktyczne:

Forma: indywidualna: rodzic – dziecko.

Przebieg zajęć:

I . WSTĘP :

  1. Rozpoczęcie zajęć Rymowanką połączone z klaskaniem, tupaniem (którą dzieci znają z przedszkola):

Wszyscy są

Witam Was

Zaczynamy już czas   – klaszczemy w dłonie

Jestem ja

Jesteś Ty  – uderzamy wzajemnie w dłonie

Raz, dwa, trzy  – tupiemy w połączeniu z klaskaniem. 

2. ,, Mój tata ” – zagadki słowne :

  • dzieci odczytują tekst tj tytuł oraz pytanie i odpowiadają na nie  ( po kolei ).

II . ZAJĘCIE GŁÓWNE :

1. ,,Pory roku” – zagadki obrazkowe:

– dzieci oglądają zdjęcia 4 pór roku i zaczynają od obecnej tj.: lata 

– opowiadają o tym co robi chłopiec? 

– wymieniają umieszczone na obrazku elementy charakterystyczne dla pory roku 

– liczą je w kolejności  (stosują liczebniki główne)

– liczą je stosując liczebniki porządkowe  (pierwszy,  drugi. ….)

☆ według powyższego schematu rozwiązują zagadki pozostałych pór roku z zachowaniem kolejnością  (jesień, zima, wiosna).

2.  ,,Zabawki” – zadania matematyczne : 

-dzieci oglądają po kolei zadania 

– odczytują tekst zadania  (samodzielnie lub z pomocą rodziców)

– odpowiadają na postawione pytanie  (w przypadku błędnej odpowiedzi dostają szansę na poprawienie się)

– po udzieleniu wszystkich odpowiedzi liczą wykonane zadania, ustalają ile odpowiedzi było poprawnych, ile wymagało drugiego podejścia 

– wymieniają z pamięci nazwy zabawek w dowolnej kolejności a następnie w kolejności jakiej po sobie występowały  (dzieci nie powinny mieć z tym problemu, ponieważ ćwiczyły pamięć taką metodą w przedszkolu).


3. ,, Tato, tato to już lato ” – zabawa ruchowa ze śpiewem do piosenki https://www.youtube.com/watch?v=6fh_Ioz9Gn8&fbclid=IwAR0-45KmfG9lr-kWpJlYUeX6YQqenoZ5fsN1e3Ah_45ZNnGhOgzoBsu0BTk&app=desktop 

-dzieci najpierw słuchają piosenki a następnie śpiewają refren, klaszczą i podskakują z nogi na nogę w przód zgodnie z rytmem melodii piosenki zaś podczas zwrotek klaszczą sobie w dłonie, wzajemnie z rodzicem  z zachowaniem rytmu. 

4. ,,Łamigłówka matematyczna” – zadanie wyznaczające poprawność dodawania dla Rodziców: 

-Rodzice wraz z dziećmi oglądają obrazek i próbują znaleźć właściwe rozwiązania poprzez dobieranie liczb tak by dobrać liczby do symboli (dzieci również próbują swoich sił).


5. ,, SLALOM ” – zabawa ruchowa, zręcznościowa : 

-dzieci wraz z Rodzicami oglądają zdjęcie, przygotowują potrzebne przybory,  ustawiają, zakładają na głowę rajstopy lub pończochy z piłką  (rajstopy damskie wykorzystujemy w uzgodnieniu z mamą) i starają się pokonać tor przeszkód, butelkowy jak najszybciej  ( dobra zabawa gwarantowana).

Zabawę proponuję przeprowadzić na powietrzu a w razie niepogody w domu. 

III. ZAKOŃCZENIE :

1 . EWALUACJA ZAJĘĆ : 

  • -dzieci wypowiadają się na temat tego co nowego poznały i nauczyły,  czy są zadowolone?  czy podobały się zaproponowane zabawy lub nie i dlaczego? .

2.  Porządkowanie przez dzieci pomocy wykorzystanych do zajęcia, podziękowania za wspólną zabawę. 

OPRACOWANIE : ANIELA KOT 

Print Friendly, PDF & Email
Powiązane publikacje