Scenariusz zajęć dydaktycznych dla dzieci starszych na dzień 25 czerwiec (edukacja matematyczna ).
Temat: ,,MATEMATYKA NA WESOŁO” – zabawy matematyczne.
CELE :
- ●poznanie nowej pory roku;
- ●utrwalanie nazw i kolejności pór roku;
- ●poszerzanie kompetencji matematycznych;
- ●poprawne rozwiązywanie zadań i zagadek matematycznych;
- ●diagnozowanie umiejętności w liczeniu, rozumieniu i wykorzystywaniu w praktyce pojęć matematycznych (wielkość, kolor, kierunki przestrzeni, liczebniki);
- ●utrwalanie umiejętności czytania;
- ●poszerzanie wiadomości na temat swojego taty (zainteresowania, pasje, upodobania, uzdolnienia);
- ●rozwijanie spostrzegawczości i sprawności ruchowej.
Pomoce dydaktyczne:
- – obrazki zadań matematycznych (zabawki)
- – piosenka pt.: ,,Tato już lato” https://www.youtube.com/watch?v=6fh_Ioz9Gn8&fbclid=IwAR0-45KmfG9lr-kWpJlYUeX6YQqenoZ5fsN1e3Ah_45ZNnGhOgzoBsu0BTk&app=desktop
- – obrazek tekstu do czytania
- – seria 4 obrazków pór roku
- – kolaż zdjęć o tacie
- – obrazek łamigłówki matematycznej
- – butelki, 2 piłki, rajstopy, pończochy (mamy)
- – obrazek kuponu z tekstem
Forma: indywidualna: rodzic – dziecko.
Przebieg zajęć:
I . WSTĘP :
- Rozpoczęcie zajęć Rymowanką połączone z klaskaniem, tupaniem (którą dzieci znają z przedszkola):
Wszyscy są
Witam Was
Zaczynamy już czas – klaszczemy w dłonie
Jestem ja
Jesteś Ty – uderzamy wzajemnie w dłonie
Raz, dwa, trzy – tupiemy w połączeniu z klaskaniem.
2. ,, Mój tata ” – zagadki słowne :
- dzieci odczytują tekst tj tytuł oraz pytanie i odpowiadają na nie ( po kolei ).
II . ZAJĘCIE GŁÓWNE :
1. ,,Pory roku” – zagadki obrazkowe:
– dzieci oglądają zdjęcia 4 pór roku i zaczynają od obecnej tj.: lata
– opowiadają o tym co robi chłopiec?
– wymieniają umieszczone na obrazku elementy charakterystyczne dla pory roku
– liczą je w kolejności (stosują liczebniki główne)
– liczą je stosując liczebniki porządkowe (pierwszy, drugi. ….)
☆ według powyższego schematu rozwiązują zagadki pozostałych pór roku z zachowaniem kolejnością (jesień, zima, wiosna).
2. ,,Zabawki” – zadania matematyczne :
-dzieci oglądają po kolei zadania
– odczytują tekst zadania (samodzielnie lub z pomocą rodziców)
– odpowiadają na postawione pytanie (w przypadku błędnej odpowiedzi dostają szansę na poprawienie się)
– po udzieleniu wszystkich odpowiedzi liczą wykonane zadania, ustalają ile odpowiedzi było poprawnych, ile wymagało drugiego podejścia
– wymieniają z pamięci nazwy zabawek w dowolnej kolejności a następnie w kolejności jakiej po sobie występowały (dzieci nie powinny mieć z tym problemu, ponieważ ćwiczyły pamięć taką metodą w przedszkolu).
3. ,, Tato, tato to już lato ” – zabawa ruchowa ze śpiewem do piosenki https://www.youtube.com/watch?v=6fh_Ioz9Gn8&fbclid=IwAR0-45KmfG9lr-kWpJlYUeX6YQqenoZ5fsN1e3Ah_45ZNnGhOgzoBsu0BTk&app=desktop
-dzieci najpierw słuchają piosenki a następnie śpiewają refren, klaszczą i podskakują z nogi na nogę w przód zgodnie z rytmem melodii piosenki zaś podczas zwrotek klaszczą sobie w dłonie, wzajemnie z rodzicem z zachowaniem rytmu.
4. ,,Łamigłówka matematyczna” – zadanie wyznaczające poprawność dodawania dla Rodziców:
-Rodzice wraz z dziećmi oglądają obrazek i próbują znaleźć właściwe rozwiązania poprzez dobieranie liczb tak by dobrać liczby do symboli (dzieci również próbują swoich sił).
5. ,, SLALOM ” – zabawa ruchowa, zręcznościowa :
-dzieci wraz z Rodzicami oglądają zdjęcie, przygotowują potrzebne przybory, ustawiają, zakładają na głowę rajstopy lub pończochy z piłką (rajstopy damskie wykorzystujemy w uzgodnieniu z mamą) i starają się pokonać tor przeszkód, butelkowy jak najszybciej ( dobra zabawa gwarantowana).
Zabawę proponuję przeprowadzić na powietrzu a w razie niepogody w domu.
III. ZAKOŃCZENIE :
1 . EWALUACJA ZAJĘĆ :
- -dzieci wypowiadają się na temat tego co nowego poznały i nauczyły, czy są zadowolone? czy podobały się zaproponowane zabawy lub nie i dlaczego? .
2. Porządkowanie przez dzieci pomocy wykorzystanych do zajęcia, podziękowania za wspólną zabawę.
OPRACOWANIE : ANIELA KOT