Scenariusz zajęć dydaktycznych na dzień 24 czerwca dla dzieci starszych (edukacja plastyczna)
Temat : ,,UPOMINEK DLA TATY” – zabawa plastyczna.
CELE :
– poznawanie nowych technik plastycznych;
– rozwijanie kreatywności i wyobraźni plastycznej;
– rozwijanie sprawności manualnej rąk;
– doskonalenie umiejętności wycinania;
– wyrabianie nawyku doprowadzenia pracy do końca;
– wyrabianie estetyki;
– sprawianie niespodzianek swoim najbliższym;
– wyrabianie wartości rodzinnych w relacji dziecko – tata;
– kultywowanie zwyczaju świętowania Dnia Ojca;
– sprawianie niespodzianek swoim najbliższym poprzez własnoręcznie wykonane prezenty.
Pomoce dydaktyczne :
- – farby
- – kartki z bloku technicznego
- – nożyczki, klej, kolorowy papier
- -ołówki z gumką lub dowolne przybory do stemplowania
- – nagranie piosenki https://www.youtube.com/watch?v=-VDZDUQYWDc&fbclid=IwAR1kcPKLnCHrgQ7DacBVjX2jW4WZ7R8Z0zBQcF6xu1-smb0OXPt5UJ9bcYQ&app=desktop
- – obrazki
- – tekst wiersza pt.: ,,Kochany Tato”
- – zdjęcie do zabawy ruchowej
- – piłki, kosz
- – wzór laurki
Forma: indywidualna: rodzic – dziecko.
Przebieg zajęć:
I. WSTĘP :
- Rozpoczęcie zajęć połączone rymowanką :
Wszyscy są
Witam Was
Zaczynamy już czas – klaszczemy w dłonie
Jestem ja
Jesteś Ty – uderzamy wzajemnie w dłonie
Raz, dwa, trzy – tupiemy w połączeniu z klaskaniem
2. ,,Kochany Tato” – utrwalanie wiersza ( wczoraj poznanego ):
- *dzieci przypominają sobie i recytują wiersz, którego nauczyły się na wczorajszych zajęciach
- ci, którzy nie pamiętają korzystają z tekstu umieszczonego na obrazku.
II. Zajęcia główne:
- ,,Tata” – zabawa z elementem dramy ( pantomima ):
– dzieci oglądają kolaż zdjęć, nazywają czynności pokazane na zdjęciach, liczą te czynności a następnie pokazują posługując się ruchem, mimiką i gestem ( jak w kalamburach ) poszczególne czynności w dowolnej kolejności
– zmiana ról tj Rodzice pokazują a dzieci odgadują.
2 . ,,LAURKA” – zabawa plastyczna:
- wykonywanie laurki swojemu tacie;
- – dzieci oglądają zdjęcie laurki
- – przygotowują potrzebne materiały plastyczne do pracy
- – zapoznają się z nową techniką tzw ,, gumkowania” polegającą na stemplowaniu z wykonaniem końcówki ołówka kropek ( w przypadku gdy nie mamy takiego ołówka wykorzystujemy inny przedmiot, który posłuży do stemplowania )
- – dzieci odrysowują na kartce z bloku tematycznego o dowolnym formacie serce i dowolnym kolorem wypełniają powierzchnię wokół serca ( starają się zachować regularności oraz estetykę pracy
- – po wypełnieniu całej powierzchni odkładają laurki do wyschnięcia farby i wycinają ramki do swoich serc, które naklejają po wszystkich brzegach
- gdy ramki są gotowe to podpisują swoim imieniem, mogą napisać tekst np Sto lat, Kochanemu tacie …
- wręczenie laurek, złożenie życzeń po zakończeniu pracy.
3. ,,Piosenka dla taty” – zabawa taneczna do piosenki https://www.youtube.com/watch?v=-VDZDUQYWDc&fbclid=IwAR1kcPKLnCHrgQ7DacBVjX2jW4WZ7R8Z0zBQcF6xu1-smb0OXPt5UJ9bcYQ&app=desktop
- – Rodzice udostępniają dzieciom nagranie piosenki ( którą poznały wcześniej )
- – dzieci tańczą rytmicznie tzn maszerują podczas zwrotek, podskakują lub tańczą w kółko z rodzicami a podczas refrenu ,, grają na trąbce ” , przesyłają sobie wzajemnie buziaki lub wymyślają inne ruchy,skoordynowane z muzyką.
4. ,,Nagroda tacie” – zabawa czytelnicza :
- – dzieci odczytują zdania umieszczone na obrazku – kuponie (samodzielnie lub z pomocą rodziców)
- – wybierają, ,,odrywają” kupony, które są odpowiednie dla własnego taty -czytają powtórnie i zaliczają punkty, które zgromadził na koncie ich tata (przed rozpoczęciem czytania ustalamy wspólnie ile punktów zawiera 1 kupon tj 2, 5 a może 10 ? ).
5. ,,Wrzuć piłkę” – zabawa ruchowa; zręcznościowa (do przeprowadzenia na podwórku a w czasie niepogody w domu)
- – Rodzice wraz z dziećmi oglądają zdjęcie z proponowaną zabawą, przygotowują sprzęty, mocują piłki, wyznaczają linię startu i mety -wykonują ćwiczenie na zmianę, liczą swoje punkty …. .
III . Zakończenie :
- EWALUACJA ZAJĘĆ :
- – dzieci próbują dokonać oceny zajęcia ; co się podobało? lub nie i dlaczego? co zapamiętały? , czy podobała się nowa technika plastyczna?
- Porządkowanie przez dzieci pomocy wykorzystanych do zajęcia.
- Podziękowanie za wspólną zabawę i wyeksponowanie laurki ,, na honorowym miejscu ” , docenienie przez Rodziców wykonanego własnoręcznie prezentu.
OPRACOWANIE : ANIELA KOT