Scenariusz zajęć dla dzieci młodszych prowadzonych przez rodzica w domu:

 19 VI 2020r.(piątek) 

 Temat: „Gdzie jest lato?” – opowiadanie obrazka – wdrażanie do wypowiedzi poprawnej pod względem gramatycznym i fleksyjnym, rozwijanie myślenia dedukcyjnego, przezwyciężanie nieśmiałości i nabywanie umiejętności swobodnego wypowiadania się.                            

1. „Szukamy lata” – oglądanie książek, czasopism i wskazywanie ilustracji kojarzących się z latem, określanie cech lata, miesięcy letnich itp.                                       

2. „Daję ci…”– zabawa integracyjna z wizualizacją.                                                          

Dziecko siedzi naprzeciw rodzica i wypowiadają na zmianę słowa:                                                                    

– aby w domu było miło i się z latem kojarzyło, daję ci w prezencie: słoneczko (ciepło/ kolorowe motyle/pachnące kwiaty/ pływanie w morzu/ letni wietrzyk/ zabawy w piaskownicy/ ciepłe morze/zabawy w jeziorze/ pływanie łódką/oglądanie motyli/piknik/opalanie się/bieganie po trawie itp.).                                         

Frazę słowną powtarzamy tyle razy iloma prezentami obdarowuje się dziecko z rodzicem.

3. „Lato płynie do nas” – piosenka do słuchania. https://www.youtube.com/watch?v=7MpIAWOGhoA

4. „Owoce lata” – lepienie z plasteliny, modeliny, masy solnej lub innej masy plastycznej. Dzielenie na sylaby nazw powstałych owoców, liczenie ich, segregowanie, układanie zagadek itp.

5. „Kostka i ja” – zabawa z elementem podskoku.                                                    

Początkowo rodzic, później dziecko, rzuca dużą kostkę z oczkami. Dziecko przelicza ilość oczek, a rodzic wyjaśnia: ile oczek, tyle: podskoków, klaśnięć, obrotów, pajacyków itp.

6. „Gdzie jest lato?” – opowiadanie obrazka.                                                                  

Rodzic stopniowo odsłania fragmenty obrazka (wybranie dowolnego obrazka w książce, czasopiśmie), a dziecko snuje domysły i opowiada treść obrazka.

7. „Zgadnij o czym mówię” – zabawa dydaktyczna – ćwiczenie uwagi i spostrzegawczości.                                                                                                                  

Rodzic umieszcza na dywanie kilka charakterystycznych widokówek, ilustracji, obrazków, zdjęć przedstawiających letni krajobraz i słowami opisuje jeden z nich. Dziecko ma za zadanie wskazać obrazek o którym jest mowa (zmiana ról).

8. „Zumba” – zatańczcie razem z dziećmi: https://www.youtube.com/watch?v=HwjvoEYueq0

9. „Cztery pory roku” – zabawa dydaktyczna – kształcenie umiejętności segregowania.             

         

                                                                                            

Rodzic z dzieckiem przygotowuje zestaw przedmiotów/obrazków kojarzących się z poszczególnymi porami roku np.: okulary przeciwsłoneczne, akcesoria z zestawu piknikowego, elementy zimowej odzieży, koszyk na grzyby, kalosze, parasol, kolorowe liście, tulipany oraz 4 pudełka oznaczone symbolicznie podstawowymi kolorami: czerwony – jesień, niebieski – zima, zielony – wiosna, żółty – lato. Dziecko przyporządkowuje przedmioty do odpowiednich pojemników i uzasadnia, dlaczego przedmiot pasuje do danego pojemnika.

10. „Gdy kółeczko obracamy, jaką porę roku mamy?” – zabawa z rymowanką.                                                                                                                   

Dziecko trzymając się za ręce z rodzicem, obracają się w kółku wypowiadając rymowankę. Za każdym wypowiedzeniem rymowanki rodzic zmienia obrazek leżący na środku dywanu, przedstawiający cechy pór roku, a dziecko podaję nazwę danej pory roku.                                                                                                                                                                                                                                                

 11. „Mamy kolor, będzie kolor” – zabawa badawcza.                                                          

Rodzic przygotowuje kilka przeźroczystych naczyń (np. jednorazowe kubeczki), do których wlewa wodę i w każdym kubku zabarwia ją innym kolorem farby plakatowej. Dziecko nazywa kolory. Do zabarwionej wody rodzic dodaje niewielką ilość farby w innym kolorze, takim który zaproponuje dziecko. Dziecko obserwuje powstawanie nowej barwy i nadaje jej nazwę.

12. „Dorotka” – piosenka do słuchania: https://www.youtube.com/watch?v=NMV9mteFDPM

13. „Kolorowe kleksy” – ćwiczenia oddechowe – wzmacnianie aparatu oddechowego i rozwijanie wyobraźni.                                                                                 

Rodzic przygotowuje sobie i dziecku białe kartki, na które wlewa po kilka kropli rozwodnionej farby w dwóch barwach: biała i ciemna niebieska, niebieska i czerwona (lub różowa). Oboje rozdmuchują farbę, oglądają powstałe kleksy i określają do czego są one podobne, z czym się kojarzą.

14. „Letni krajobraz” – zabawa dramowa kształcąca wyobraźnię.                                             

Dziecko z rodzicem stoją naprzeciw siebie, zamykają oczy i wyobrażają siebie w roli malarza. Rodzic proponuje, żeby wyobrazili sobie stojącą przed nimi sztalugę, w jednej ręce trzymają paletę z farbami, w drugiej – pędzel i w powietrzu malują obraz przedstawiający lato. Mogą opowiedzieć o swojej pracy.

15. „Wędrówki skrzata Borówki – ogród”- obejrzyjcie bajkę. https://www.youtube.com/watch?v=HKbblzMIIEo                                                 

  Opracowała:  Alicja Jurczak

Print Friendly, PDF & Email
Powiązane publikacje