Scenariusz zajęć dydaktycznych dla dzieci starszych na dzień 10 czerwiec (edukacja polonistyczna ).
Temat: ,,KIM BĘDĘ W PRZYSZŁOŚCI?” – ROZWIĄZYWANIE ZAGADEK SŁOWNO – OBRAZKOWYCH.
Cel główny:
- – rozwijanie myślenia konkretno – wyobrażeniowego
- – rozwijanie kompetencji dotyczących przedsiębiorczości poprzez poznawanie różnych zawodów
- – rozwijanie dziecięcej ciekawości poprzez eksperymentowanie
- – rozumienie pojęć czasowych : teraźniejszość, przyszłość i przeszłość
- – próby planowania swojej przyszłości i przewidywania kim będę w życiu dorosłym
- – ćwiczenia w czytaniu, liczeniu i zapamiętywaniu
- – kojarzenie zawodu z atrybutem niezbędnym do wykonywania pracy
- – rozwijanie zainteresowań otoczeniem społecznym
- – rozwijanie wartości etycznych poprzez przybliżenie pojęcia: ,,tolerancja „
Pomoce dydaktyczne:
- – nagranie opowiadania pt.: ,,Niby tacy sami a jednak inni” B.Szelągowskiej https://www.youtube.com/watch?v=HLVwxuRojF0&fbclid=IwAR3uU22fpWAKe1YRuz5NXUhRD1Em6HRLYgDwyxRhhkBo_27SEnVVjs3F8JI&app=desktop
- – obrazki z tekstem zagadek
- – nagranie pt.: ,,Indiański taniec” https://www.youtube.com/watch?v=ZKslipdC-sY&fbclid=IwAR1ofcpXECbxzFPPOB4mN_YTVnpzY4h6mZBg-5Wq4D8gke4JOgBCZ8XyxY4&app=desktop
- – zdjęcie do wykonania eksperymentu
- – kartki, przybory do pisania i rysowania
Forma: indywidualna: rodzic – dziecko.
Przebieg zajęć:
I.
- Rozpoczęcie zajęć Rymowanką połączone z klaskaniem, tupaniem (którą dzieci znają z przedszkola):
Wszyscy są
Witam Was
Zaczynamy już czas – klaszczemy w dłonie
Jestem ja
Jesteś Ty – uderzamy wzajemnie w dłonie
Raz, dwa, trzy – tupiemy w połączeniu z klaskaniem.
2. Słuchanie opowiadania pt.: ,,Niby tacy sami, a jednak inni” B. Szelągowskiej https://www.youtube.com/watch?v=HLVwxuRojF0&fbclid=IwAR3uU22fpWAKe1YRuz5NXUhRD1Em6HRLYgDwyxRhhkBo_27SEnVVjs3F8JI&app=desktop .
- Rodzice udostępniają dzieciom nagranie, dzieci słuchają nagrania i opowiadają treść po wysłuchaniu, próbują zdefiniować i wytłumaczyć pojęcie: ,,tolerancja”, zapisują wyraz na kartce papieru (samodzielnie lub po śladzie rodzica), umieszczają napis w wybranym miejscu tak, by zawsze obowiązywał wszystkich domowników.
II. ZAJĘCIE GŁÓWNE :
1). ZABAWA SŁOWNA: ,,PRZECIWIEŃSTWA” – Rodzice podają dzieciom słowa, dzieci odpowiadają na zasadzie przeciwieństw ( młody – stary, duży – mały, dorosły – nie dorosły, dojrzały – nie dojrzały, wyrośnięty – nie wyrośnięty, tolerancyjny – nie tolerancyjny ….)
2). ROZWIĄZYWANIE ZAGADEK SŁOWNO – OBRAZKOWYCH: ,, ZAWODY „
– Rodzice udostępniają dzieciom po kolei obrazki , które odpadają dzieci a następnie sprawdzają poprawność odgadnięcia poprzez odczytanie treści (samodzielnie lub z pomocą rodziców), zwracają uwagę na to jakie atrybuty, rekwizyty i narzędzia są niezbędne do pracy w danym zawodzie )
– dzieci wymieniają zapamiętane zawody (policjant, lekarz, krawcowa, nauczyciel, kucharz, malarz, fotograf, listonosz, fryzjer, rolnik), zapisują na kartce liczą, zastanawiają się nad kim chciałyby być w przyszłości i życiu dorosłym, uzasadniają swój wybór i podjętą na dzień dzisiejszy decyzję, rodzice dyskutują z dziećmi nad ich planami na przyszłość, opowiadają dzieciom dlaczego wybrali swój zawód i czy czują się spełnienie z racji jego wykonywania, próbują wytłumaczyć dzieciom, że ważne jest to w życiu dorosłym by robić to co się lubi ……).
3) . ZABAWA EMPIRYCZNA- założenie hodowli w ziemi ,, DWIE GŁOWY ” np.: ja i mój przyjaciel lub ja i moja mama czy tata, brat lub siostra według instrukcji na zdjęciu. Prowadzenie stałej obserwacji i pielęgnacji wzrostu ,,włosów”, które wyrosną z nasion zbóż (najlepiej sprawdza się owies) lub rzeżucha.
III. ZAKOŃCZENIE :
1). Ewaluacja zajęć :
- dzieci wypowiadają się na temat tego co nowego poznały i nauczyły, czy są zadowolone? czy podobały się zaproponowane zabawy lub nie i dlaczego? jeszcze raz przekazują rodzicom swoją decyzję co do wybranego zawodu.
2 ) ZABAWA RUCHOWA – TANECZNA DO PIOSENKI pt.: ,,INDIAŃSKI TANIEC ” https://www.youtube.com/watch?v=ZKslipdC-sY&fbclid=IwAR1ofcpXECbxzFPPOB4mN_YTVnpzY4h6mZBg-5Wq4D8gke4JOgBCZ8XyxY4&app=desktop
- wspólna zabawa rodzica z dzieckiem według zawartej propozycji lub interpretacji własnej. Dobrej zabawy życzę, wznoście okrzyki, zastosujcie dostępne rekwizyty i bawcie się do znudzenia.
OPRACOWANIE : ANIELA KOT