Scenariusz zajęć dydaktycznych dla dzieci starszych na dzień 10 czerwiec (edukacja polonistyczna ).

Temat: ,,KIM BĘDĘ W PRZYSZŁOŚCI?” – ROZWIĄZYWANIE ZAGADEK SŁOWNO – OBRAZKOWYCH. 

Cel główny: 

  • – rozwijanie myślenia konkretno – wyobrażeniowego 
  • – rozwijanie kompetencji dotyczących przedsiębiorczości poprzez poznawanie różnych zawodów 
  • – rozwijanie dziecięcej ciekawości poprzez eksperymentowanie 
  • – rozumienie pojęć czasowych : teraźniejszość, przyszłość i przeszłość 
  • – próby planowania swojej przyszłości i przewidywania kim będę w życiu dorosłym 
  • – ćwiczenia w czytaniu,  liczeniu i zapamiętywaniu 
  • – kojarzenie zawodu z atrybutem niezbędnym do wykonywania pracy 
  • – rozwijanie zainteresowań otoczeniem społecznym 
  • – rozwijanie wartości etycznych poprzez przybliżenie pojęcia: ,,tolerancja „

Pomoce dydaktyczne:

Forma: indywidualna: rodzic – dziecko.

Przebieg zajęć:

I. 

  1. Rozpoczęcie zajęć Rymowanką połączone z klaskaniem, tupaniem (którą dzieci znają z przedszkola):

Wszyscy są

Witam Was

Zaczynamy już czas   – klaszczemy w dłonie

Jestem ja

Jesteś Ty  – uderzamy wzajemnie w dłonie

Raz, dwa, trzy  – tupiemy w połączeniu z klaskaniem. 

2. Słuchanie opowiadania pt.: ,,Niby tacy sami, a jednak inni” B. Szelągowskiej  https://www.youtube.com/watch?v=HLVwxuRojF0&fbclid=IwAR3uU22fpWAKe1YRuz5NXUhRD1Em6HRLYgDwyxRhhkBo_27SEnVVjs3F8JI&app=desktop .

  • Rodzice udostępniają dzieciom nagranie, dzieci słuchają nagrania i opowiadają treść po wysłuchaniu, próbują zdefiniować i wytłumaczyć pojęcie: ,,tolerancja”, zapisują wyraz na kartce papieru  (samodzielnie lub po śladzie rodzica), umieszczają napis w wybranym miejscu tak, by zawsze obowiązywał wszystkich domowników. 

II. ZAJĘCIE GŁÓWNE :

1). ZABAWA SŁOWNA: ,,PRZECIWIEŃSTWA” – Rodzice podają dzieciom słowa, dzieci odpowiadają na zasadzie przeciwieństw ( młody – stary, duży – mały, dorosły – nie dorosły, dojrzały – nie dojrzały, wyrośnięty – nie wyrośnięty, tolerancyjny – nie tolerancyjny ….)

2). ROZWIĄZYWANIE ZAGADEK SŁOWNO – OBRAZKOWYCH: ,, ZAWODY „

– Rodzice udostępniają dzieciom po kolei obrazki , które odpadają dzieci a następnie sprawdzają poprawność odgadnięcia poprzez odczytanie treści  (samodzielnie lub z pomocą rodziców), zwracają uwagę na to jakie atrybuty, rekwizyty i narzędzia są niezbędne do pracy w danym zawodzie )

– dzieci wymieniają zapamiętane zawody  (policjant, lekarz, krawcowa, nauczyciel, kucharz, malarz, fotograf, listonosz, fryzjer, rolnik), zapisują na kartce liczą, zastanawiają się nad kim chciałyby być w przyszłości i życiu dorosłym, uzasadniają swój wybór i podjętą na dzień dzisiejszy decyzję, rodzice dyskutują z dziećmi nad ich planami na przyszłość, opowiadają dzieciom dlaczego wybrali swój zawód i czy czują się spełnienie z racji jego wykonywania,  próbują wytłumaczyć dzieciom, że ważne jest to w życiu dorosłym by robić to co się lubi ……).

3) . ZABAWA EMPIRYCZNA- założenie hodowli w ziemi ,, DWIE GŁOWY ” np.: ja i mój przyjaciel lub ja i moja mama czy tata,  brat lub siostra według instrukcji na zdjęciu.  Prowadzenie stałej obserwacji i pielęgnacji wzrostu ,,włosów”, które wyrosną z nasion zbóż  (najlepiej sprawdza się owies) lub rzeżucha. 

III. ZAKOŃCZENIE :

1). Ewaluacja zajęć : 

  • dzieci wypowiadają się na temat tego co nowego poznały i nauczyły,  czy są zadowolone?  czy podobały się zaproponowane zabawy lub nie i dlaczego? jeszcze raz przekazują rodzicom swoją decyzję co do wybranego zawodu. 

2 ) ZABAWA RUCHOWA – TANECZNA DO PIOSENKI pt.: ,,INDIAŃSKI TANIEC ” https://www.youtube.com/watch?v=ZKslipdC-sY&fbclid=IwAR1ofcpXECbxzFPPOB4mN_YTVnpzY4h6mZBg-5Wq4D8gke4JOgBCZ8XyxY4&app=desktop 

  • wspólna zabawa rodzica z dzieckiem według zawartej propozycji lub interpretacji własnej. Dobrej zabawy życzę, wznoście okrzyki, zastosujcie dostępne rekwizyty i bawcie się do znudzenia. 

OPRACOWANIE : ANIELA KOT

Print Friendly, PDF & Email
Powiązane publikacje