Scenariusz zajęć dla dzieci młodszych prowadzonych przez rodzica w dom

 3 VI 2020r. (środa)  

Temat: „Co mówią balony?”  – zabawa matematyczna  –  kształcenie umiejętności tworzenia zbiorów równolicznych i różnolicznych, zachęcanie do porównywania liczebności zbiorów poprzez przeliczanie.  

1. „Dobre maniery”  – rymowanka – kształcenie umiejętności wyrazistego mówienia i przyswajanie zwrotów grzecznościowych.                                                                                                                                                           

Raz – dwa – trzy – cztery                                                                                                  

Wszystkie dzieci mają dobre maniery,                                                                                                                     

Raz – dwa – trzy mówimy: dzień dobry,                                                                                        

Raz – dwa – trzy – cztery – pięć:                                                                                        

Poproszę, gdy na coś mam chęć,                                                                                               

Dziękuję? – też mówię, to nic nie kosztuje.                                                                                                                                                                           

Rodzic zapoznaje dziecko z rymowanką, wyjaśnia pojęcie „dobre maniery”, zachęca dziecko do powtarzania rymowanki, z dokładnym, wyrazistym wymawianiem słów.                                                                                                          

Rodzic pyta dziecko, kiedy, w jakich sytuacjach stosujemy zwroty grzecznościowe, czy dziecko posługuje się nimi.  Wskazuje na potrzebę stosowania zwrotów grzecznościowych w codziennych kontaktach z ludźmi: w domu, w przedszkolu, w miejscach publicznych.

2. „O czym mówię?” – zabawa dydaktyczna rozwijająca słuch fonematyczny.                                                                                

Dziecko z rodzicem siedzą na dywanie. Przed nimi leżą zabawki, różne przedmioty. Rodzic wypowiada ich nazwy dzieląc na sylaby, a dziecko próbuje podać pełną nazwę przedmiotu.  Rodzic wskazuje dowolną zabawkę, dziecko dzieli jej nazwę na sylaby (zmiana ról).

3. „Co mówią balony?” – zabawa matematyczna.                                                                                                                 

Rodzic przygotowuje kilka nadmuchanych balonów (mogą być kolorowe pojem- niki), w każdym balonie jest kartka z zadaniem do wykonania. Rodzic prosi dzie- cko o policzenie balonów. Dziecko przelicza balony w określonych kolorach np.: – są 2 żółte balony (kubki, talerzyki itp.)                                                                                                                

– są 3 balony zielone                                                                                                                   

– są 4 balony różowe                                                                                                                      

– są 3 balony niebieskie                                                                                             

Rodzic pyta, których balonów jest najmniej, a których najwięcej, których jest tyle samo i informuje dziecko, że są to balony niespodzianki i o czymś będą do dziec-  ka mówiły, tylko trzeba wybrać sobie jakiś balon.                                                     

Dziecko wybiera balon, wykonuje zadanie i losuje z koszyczka nagrodę (drobne elementy rzeczowe typu: gumka, ołówek, nalepka, kolorowanka itp.).                                                              

Przykładowe zadania do wykonania umieszczone w balonach (pojemnikach):                                                                                               

 – skacz tak, jak pajacyk                                                                                                               

– zaśpiewaj piosenkę                                                                                                                     

– idź jak mróweczka                                                                                                                                                         

 – pokaż kolor: zielony i fioletowy                                                                                                                    

– przynieś coś miękkiego                                                                                                               

– podskocz jak pasikonik                                                                                                     

– skacz jak żaba                                                                                                                                       

– naśladuj głos bociana/kukułki/krowy itp.                                                                                                                            

– powiedz, w co się lubisz bawić                                                                                                          

– weź wstążkę i ułóż koło                                                                                                               

– narysuj serduszko                                                                                                                     

– policz do 6                                                                 

4. „Śmiej się, śmiej” – ilustrowanie rymowanki ruchem.                                                                                                                 

Hej! Hej! Hej! (rytmiczne klaskanie w dłonie)                                                         Śmiej się, śmiej. (rytmiczne tupanie)                                                                                                 

O każdej porze dnia. (młynek rękoma)                                                                                             

Niech buzia twa uśmiech ma.(uśmiechanie się do rodzica)                                                                                                                                                    

Hej! Hej! Hej! (klaskanie w dłonie)                                                                                                                     

Śmiej się, śmiej. (tupanie)

5. „Jeden, dwa i trzy” – ćwiczenia w liczeniu do piosenki.                https://www.youtube.com/watch?v=Qxaf_udSzng

6. „Czego jest więcej?” – ustalanie równoliczności na dwa sposoby.
Dziecko siedzi naprzeciwko rodzica. Ma przed sobą tackę (talerz, obręcz…) oraz kółka duże i małe (np.: wycięte z papieru). Rodzic układa zadanie:
– Wysyp na tackę kółka… Rozdziel osobno duże, osobno małe….
– Ciekawe, których kółek jest więcej: dużych czy małych? Zastanów się …. czego jest więcej? (dziecko szacuje i stwierdza np.: kółek dużych więcej, a małych mniej, … chyba tyle samo).
– Ułóż kółka w rzędach: duże osobno i małe też osobno …
– Sprawdzamy, najpierw liczymy … Ile jest małych kółek i dużych kółek  (dziecko liczy i odpowiada).
– Sprawdzamy teraz tak: na każde duże kółko nałóż małe kółko …
– Gotowe? Rodzic sprawdza czy dziecko dobrze wykonało polecenie i pyta czego jest więcej i o ile więcej?

7. „Dzieciaki naśladują zwierzaki” – zabawa ruchowa.

https://www.youtube.com/watch?v=NeLnIzpByX8

8. „Tworzenie zbiorów”- zabawa z wykorzystaniem dowolnych przedmiotów.                                                                                               

Zadaniem dziecka jest utworzenie zbiorów  w zależności od tego, ile razy rodzic klaśnie w dłonie, a następnie policzenie i porównanie ich liczebności.                                                                                                                      

  9. „Jesteśmy dziećmi” – piosenka do słuchania.       

 https://www.youtube.com/watch?v=7K3_mSb1zRQ

    Opracowała:  Alicja Jurczak

                 

 

 

         

                                                                           .

Print Friendly, PDF & Email
Powiązane publikacje