Scenariusz zajęć dla dzieci młodszych prowadzonych przez rodzica w dom
3 VI 2020r. (środa)
Temat: „Co mówią balony?” – zabawa matematyczna – kształcenie umiejętności tworzenia zbiorów równolicznych i różnolicznych, zachęcanie do porównywania liczebności zbiorów poprzez przeliczanie.
1. „Dobre maniery” – rymowanka – kształcenie umiejętności wyrazistego mówienia i przyswajanie zwrotów grzecznościowych.
Raz – dwa – trzy – cztery
Wszystkie dzieci mają dobre maniery,
Raz – dwa – trzy mówimy: dzień dobry,
Raz – dwa – trzy – cztery – pięć:
Poproszę, gdy na coś mam chęć,
Dziękuję? – też mówię, to nic nie kosztuje.
Rodzic zapoznaje dziecko z rymowanką, wyjaśnia pojęcie „dobre maniery”, zachęca dziecko do powtarzania rymowanki, z dokładnym, wyrazistym wymawianiem słów.
Rodzic pyta dziecko, kiedy, w jakich sytuacjach stosujemy zwroty grzecznościowe, czy dziecko posługuje się nimi. Wskazuje na potrzebę stosowania zwrotów grzecznościowych w codziennych kontaktach z ludźmi: w domu, w przedszkolu, w miejscach publicznych.
2. „O czym mówię?” – zabawa dydaktyczna rozwijająca słuch fonematyczny.
Dziecko z rodzicem siedzą na dywanie. Przed nimi leżą zabawki, różne przedmioty. Rodzic wypowiada ich nazwy dzieląc na sylaby, a dziecko próbuje podać pełną nazwę przedmiotu. Rodzic wskazuje dowolną zabawkę, dziecko dzieli jej nazwę na sylaby (zmiana ról).
3. „Co mówią balony?” – zabawa matematyczna.
Rodzic przygotowuje kilka nadmuchanych balonów (mogą być kolorowe pojem- niki), w każdym balonie jest kartka z zadaniem do wykonania. Rodzic prosi dzie- cko o policzenie balonów. Dziecko przelicza balony w określonych kolorach np.: – są 2 żółte balony (kubki, talerzyki itp.)
– są 3 balony zielone
– są 4 balony różowe
– są 3 balony niebieskie
Rodzic pyta, których balonów jest najmniej, a których najwięcej, których jest tyle samo i informuje dziecko, że są to balony niespodzianki i o czymś będą do dziec- ka mówiły, tylko trzeba wybrać sobie jakiś balon.
Dziecko wybiera balon, wykonuje zadanie i losuje z koszyczka nagrodę (drobne elementy rzeczowe typu: gumka, ołówek, nalepka, kolorowanka itp.).
Przykładowe zadania do wykonania umieszczone w balonach (pojemnikach):
– skacz tak, jak pajacyk
– zaśpiewaj piosenkę
– idź jak mróweczka
– pokaż kolor: zielony i fioletowy
– przynieś coś miękkiego
– podskocz jak pasikonik
– skacz jak żaba
– naśladuj głos bociana/kukułki/krowy itp.
– powiedz, w co się lubisz bawić
– weź wstążkę i ułóż koło
– narysuj serduszko
– policz do 6
4. „Śmiej się, śmiej” – ilustrowanie rymowanki ruchem.
Hej! Hej! Hej! (rytmiczne klaskanie w dłonie) Śmiej się, śmiej. (rytmiczne tupanie)
O każdej porze dnia. (młynek rękoma)
Niech buzia twa uśmiech ma.(uśmiechanie się do rodzica)
Hej! Hej! Hej! (klaskanie w dłonie)
Śmiej się, śmiej. (tupanie)
5. „Jeden, dwa i trzy” – ćwiczenia w liczeniu do piosenki. https://www.youtube.com/watch?v=Qxaf_udSzng
6. „Czego jest więcej?” – ustalanie równoliczności na dwa sposoby.
Dziecko siedzi naprzeciwko rodzica. Ma przed sobą tackę (talerz, obręcz…) oraz kółka duże i małe (np.: wycięte z papieru). Rodzic układa zadanie:
– Wysyp na tackę kółka… Rozdziel osobno duże, osobno małe….
– Ciekawe, których kółek jest więcej: dużych czy małych? Zastanów się …. czego jest więcej? (dziecko szacuje i stwierdza np.: kółek dużych więcej, a małych mniej, … chyba tyle samo).
– Ułóż kółka w rzędach: duże osobno i małe też osobno …
– Sprawdzamy, najpierw liczymy … Ile jest małych kółek i dużych kółek (dziecko liczy i odpowiada).
– Sprawdzamy teraz tak: na każde duże kółko nałóż małe kółko …
– Gotowe? Rodzic sprawdza czy dziecko dobrze wykonało polecenie i pyta czego jest więcej i o ile więcej?
7. „Dzieciaki naśladują zwierzaki” – zabawa ruchowa.
https://www.youtube.com/watch?v=NeLnIzpByX8
8. „Tworzenie zbiorów”- zabawa z wykorzystaniem dowolnych przedmiotów.
Zadaniem dziecka jest utworzenie zbiorów w zależności od tego, ile razy rodzic klaśnie w dłonie, a następnie policzenie i porównanie ich liczebności.
9. „Jesteśmy dziećmi” – piosenka do słuchania.
https://www.youtube.com/watch?v=7K3_mSb1zRQ
Opracowała: Alicja Jurczak
.