Scenariusz zajęć dydaktycznych na dzień 3 czerwca dla dzieci starszych ( edukacja plastyczna )
Temat : ,, BAWMY SIĘ WESOŁO ” – ZABAWA PLASTYCZNA.
CELE :
– poznawanie nowych technik i sposobów otrzymywania mas plastycznych
- wielozmyslowe poznawanie za pomocą zmysłów ( wzrok, smak, dotyk, powonienie )
- eksperymentowanie, odkrywanie i doświadczenie w warunkach domowych ( z wykorzystaniem dostępnych produktów spożywczych )
- rozwijanie kreatywności poprzez lepienie wg własnych pomysłów
- wyrabianie sprawności manualnej rąk
- utrwalanie pojęć matematycznych dotyczących ciężaru i pojemności
Pomoce dydaktyczne :
- – obrazki
- -nagranie piosenki pt.: „Bo co może mały człowiek” https://www.youtube.com/watch?v=sFF–8q1Eek&fbclid=IwAR2jQae02dg-E9ElU_mDu-MfOesnHEdxsv3y5Yingi_F2bfq6yCpGsRNgYE&app=desktop
- – artykuły spożywcze
- – waga kuchenna
- – fartuszki
- – rekwizyty w postaci naczyń kuchennych
- – waga kuchenna
Forma: indywidualna: rodzic – dziecko.
Przebieg zajęć:
- Rozpoczęcie ćwiczeń rymowanką połączoną z klaskaniem (którą dzieci znają z przedszkola):
Wszyscy są
Witam Was
Zaczynamy już czas – klaszczemy w dłonie
Jestem ja
Jesteś Ty – uderzamy wzajemnie w dłonie
Raz, dwa, trzy – tupiemy w połączeniu z klaskaniem
– ,,PRZEPIS NA DOBRĄ ZABAWĘ” – samodzielne lub z pomocą rodziców odczytanie tekstu, przesłania z życzeniami dobrej zabawy.
2.Zajęcia główne:
– Przygotowanie się do zabaw- zajęć :
* wybór miejsca (kuchnia, wybór masy z trzech zaproponowanych przez nauczycielkę, zgromadzenie produktów, rekwizytów, ocena własnych możliwości w zakresie posiadanych w domu produktów spożywczych).
– Czytanie samodzielne lub wspólnie z rodzicami wybranego przepisu (zapamiętywanie składników, sposobu wykonania tj kolejnych etapów oraz ilości składników, pozwólmy dzieciom na samodzielność, zwracajmy uwagę na zachowanie dokładnych proporcji. Dzieci będą utrwalały poznane wcześniej pojęcia matematyczne dotyczące masy- ciężaru i pojemności ).
– ZABAWA SENSORYCZNA :
- opisywanie słowne powstałej masy plastycznej z wykorzystaniem zmysłów : wzroku, smaku, dotyku i powonienia
- stosowanie przymiotników i zdobień ( np.: miękka – mięciutka, słodka – słodziutka …)
- lepienie według własnego pomysłu, dowolnych ulepianek z powstałej masy
liczenie powstałych wytworów, szukanie możliwości i rozwiązań miejsca wyeksponowania, zachowania świeżości lub trwałości ulepianek (np.: zapiekanie w kuchence czy piekarniku? ,włączenie się Rodzica – ulepienie dziecku np serduszka)
– ZABAWA RUCHOWA – improwizowana dowolnym ruchem do piosenki pt ,, Bo co może mały człowiek ” ( Rodzice udostępniają nagranie ).
3. Zakończenie :
– Dzieci próbują dokonać oceny – ewaluacji zajęcia ( co się podobało? lub nie i dlaczego? co zapamiętały? o czym należy pamiętać i przestrzegać aby uzyskać dobrą masę tj dokładny pomiar i zachowanie proporcji składników zgodnie z podanym przepisem!
– Życzę miłej zabawy, która zawierała elementy przygotowujące dziecko do nauki czytania, pisania i matematyki wprowadzane w formie zabawowej, która dominuje w przedszkolu.
OPRACOWANIE : ANIELA KOT