Scenariusz zajęć dydaktycznych na dzień 3 czerwca dla dzieci starszych ( edukacja plastyczna )

 Temat : ,, BAWMY SIĘ WESOŁO ” – ZABAWA PLASTYCZNA. 

CELE : 

       – poznawanie nowych technik i sposobów otrzymywania mas plastycznych 

  • wielozmyslowe poznawanie za pomocą zmysłów  ( wzrok, smak, dotyk, powonienie )
  • eksperymentowanie, odkrywanie i doświadczenie w warunkach domowych  ( z wykorzystaniem dostępnych produktów spożywczych )
  • rozwijanie kreatywności poprzez lepienie wg własnych pomysłów 
  • wyrabianie sprawności manualnej rąk 
  • utrwalanie pojęć matematycznych dotyczących ciężaru i pojemności 

Pomoce dydaktyczne : 

Forma: indywidualna: rodzic – dziecko.

Przebieg zajęć:

  1. Rozpoczęcie ćwiczeń rymowanką połączoną z klaskaniem (którą dzieci znają z przedszkola):

Wszyscy są

Witam Was

Zaczynamy już czas   – klaszczemy w dłonie

Jestem ja

Jesteś Ty  – uderzamy wzajemnie w dłonie

Raz, dwa, trzy  – tupiemy w połączeniu z klaskaniem 

– ,,PRZEPIS NA DOBRĄ ZABAWĘ” – samodzielne lub z pomocą rodziców odczytanie tekstu, przesłania z życzeniami dobrej zabawy. 

2.Zajęcia główne:

– Przygotowanie  się do zabaw- zajęć :   

* wybór miejsca  (kuchnia, wybór masy z trzech zaproponowanych przez nauczycielkę, zgromadzenie produktów, rekwizytów, ocena własnych możliwości w zakresie posiadanych w domu produktów spożywczych).

– Czytanie samodzielne lub wspólnie z rodzicami wybranego przepisu  (zapamiętywanie składników, sposobu wykonania tj kolejnych etapów oraz ilości składników, pozwólmy dzieciom na samodzielność, zwracajmy uwagę na zachowanie dokładnych proporcji. Dzieci będą utrwalały poznane wcześniej pojęcia matematyczne dotyczące masy- ciężaru i pojemności ).

– ZABAWA SENSORYCZNA :

  • opisywanie słowne powstałej masy plastycznej z wykorzystaniem zmysłów : wzroku, smaku, dotyku i powonienia  
  • stosowanie przymiotników i zdobień  ( np.: miękka – mięciutka, słodka – słodziutka …)
  • lepienie według własnego pomysłu, dowolnych ulepianek z powstałej masy 

liczenie powstałych wytworów, szukanie możliwości i rozwiązań miejsca wyeksponowania, zachowania świeżości lub trwałości ulepianek  (np.: zapiekanie w kuchence czy piekarniku? ,włączenie się Rodzica – ulepienie dziecku np serduszka)

–  ZABAWA RUCHOWA – improwizowana dowolnym ruchem do piosenki pt ,, Bo co może mały człowiek ” ( Rodzice udostępniają nagranie ).

3. Zakończenie :

– Dzieci próbują dokonać oceny – ewaluacji zajęcia  ( co się podobało?  lub nie i dlaczego?  co zapamiętały?  o czym należy pamiętać i przestrzegać aby uzyskać dobrą masę tj dokładny pomiar i zachowanie proporcji składników zgodnie z podanym przepisem!  

– Życzę miłej zabawy, która zawierała elementy przygotowujące dziecko do nauki czytania, pisania i matematyki wprowadzane w formie zabawowej, która dominuje w przedszkolu. 

OPRACOWANIE : ANIELA KOT 

Print Friendly, PDF & Email
Powiązane publikacje