Scenariusz zajęć dydaktycznych na dzień 2 czerwca dla dzieci starszych ( edukacja polonistyczna )

 Temat : ,, JESTEM DZIECKIEM ” – ZABAWY Z WIERSZEM M.CZOIK – NOWICKIEJ.  

Cel :

poznawanie swoich praw i obowiązków 

– czerpanie radości i satysfakcji z okazji obchodów międzynarodowego święta dzieci 

– uważne słuchanie tekstów literackich  ( poezji) ze zrozumieniem treści 

– rozwijanie mowy poprzez poprawność odpowiedzi 

– umiejętność posługiwania się pozawerbalnymi środkami przekazu 

– próby wnioskowania i oceny własnego postępowania, zachowania,  formułowanie oczekiwań 

– wyrabianie poczucia własnej wartości i wartości rodzinnych 

Pomoce dydaktyczne : 

Forma: indywidualna: rodzic – dziecko.

Przebieg zajęć:

  1. Rozpoczęcie ćwiczeń rymowanką połączoną z klaskaniem (którą dzieci znają z przedszkola):

Wszyscy są

Witam Was

Zaczynamy już czas   – klaszczemy w dłonie

Jestem ja

Jesteś Ty  – uderzamy wzajemnie w dłonie

Raz, dwa, trzy  – tupiemy w połączeniu z klaskaniem 

2.  Zabawa aktywizujaca typu ,, Burza mózgów ” – ,, Co to jest prawo?  ” ( dziecko rysuje na kartce papieru żółte koło, symbolizujące słońce. Udziela odpowiedzi na pytania dotyczące tego co to jest prawo?  jakie ma prawa?  jakie ma obowiązki?  …. Rodzic zapisuje odpowiedzi dziecka na promykach wcześniej narysowanego słońca. 

Zajęcia główne:

  1. Słuchanie wiersza pt ,,Moje prawa ” Moniki Czoik – Nowickiej. 
  • Rodzice czytają dzieciom wiersz ( tekst udostępniony na obrazku )
  • dzieci słuchają uważnie wiersza i wypowiadają się na temat treści  ( kto jest głównym bohaterem?  o co prosi dziecko?  jakie są Twoje prośby?  czy masz wspólnie prośby z dzieckiem w wierszu?  
  1. Słuchanie wiersza po raz drugi  ( przed rozpoczęciem czytania wiersza ukierunkowujemy dzieci na to by starały się w trakcie słuchania zliczały na palcach, w pamięci prawa dziecka. 
  2. Zabawa dramowa typu : Kalambury – rodzice czytają wiersz po raz trzeci a dzieci w trakcie czytania przedstawiają wykorzystując pozawerbalne środki przekazu ( mimika, gest …)
  3. Słuchanie piosenki pt:  „Prawa dzieci”: ( https://www.youtube.com/watch?v=zwS_J432Skc&fbclid=IwAR3NKS3UnaoP3LvJCxfQnyy42Cp3hnpW2rs39yCzcqFQekf2F1jnjPmqN98&app=desktop  ) Rodzice udostępniają nagranie, dzieci słuchają nagrania i po wysłuchaniu wymieniają prawa jakie mają dzieci a były zawarte w tekście piosenki. 
  4. Zabawa plastyczna : ,, Moje prawa ” – rysowanie na kartce po chwili refleksji i zastanowienia w formie rysunku realistycznego lub znaków, symboli, piktogramów najważniejszego, najważniejszych zdaniem dziecka praw.  Przekazanie rysunku Rodzicom i interpretowanie narysowanych praw z próbą uzasadnienia swojego wyboru. 

Zakończenie :

  1. Dzieci próbują dokonać oceny – ewaluacji zajęcia  ( co się podobało?  lub nie i dlaczego?  jakie ma prawa? a jakie obowiązki w swoim własnym domu?  ( dyskusja i negocjacje rodzic – dziecko,  wprowadzenie do zastosowania we własnym domu, uświadomienie dziecku kończącemu edukację przedszkolną, iż poszerza się jego zakres obowiązków. )
  2. Ćwiczenia praktyczne w czytaniu tekstu obrazkowo – litrowego o domu rodzinnym (  z obrazka ) zaś dziecko bardziej zaawansowane czyta samodzielnie tekst dzisiejszego wiersza ,, Moje prawa ” 

Zabawy swobodne do piosenki pt ,,Prawa dzieci”: https://www.youtube.com/watch?v=zwS_J432Skc&fbclid=IwAR3NKS3UnaoP3LvJCxfQnyy42Cp3hnpW2rs39yCzcqFQekf2F1jnjPmqN98&app=desktop 

OPRACOWANIE : ANIELA KOT 

Dobra rada nie tylko od święta

Print Friendly, PDF & Email
Powiązane publikacje