Łap bąbelki
Nie ma lepszej zabawy na ćwiczenie koordynacji obustronnej. To stara, multisensoryczna zabawa, która pozwoli każdemu dziecku poczuć smak sukcesu i ogromną satysfakcję.
Aby zwiększyć trudność, możesz do zabawy włączyć małą huśtawkę na desce. Bujanie się i jednoczesne łapanie baniek pomoże dziecku idealnie zgrać obie półkule mózgu i obie strony ciała.
Jeśli jednak bujanie się i klaskanie w tym samym momencie jest zbyt trudne dla dziecka z niestabilnością grawitacyjną lub słabo rozwiniętą koordynacją, nie dodawaj huśtawki. Dziecko ma czerpać z tej zabawy jak najwięcej radości. Obustronne klaskanie jest tu o wiele ważniejsze niż zachowanie równowagi.
Zakres wieku rozwojowego: od 3 lat
Potrzebne materiały:
- Bańki – możesz je zrobić, mieszając 4 szklanki wody, pół szklanki syropu kukurydzianego i szklankę płynu do mycia naczyń (pozostaw mieszankę na kilka godzin)
- Wiaderko wody (aby opłukać ręce)
- Opcjonalnie huśtawka (deska) do balansowania
Przebieg zabawy
Co możesz zrobić:
- Dmuchać bańki w kierunku dziecka.
Co może zrobić dziecko:
- Łapać bańki tak, jakby chciało klaskać. Bąbelki będą pękać.
- Raz prawą, raz lewą ręką uderzać bańki zaciśniętymi pięściami lub przebijać palcem wskazującym.
- Przechylać się i próbować zachować równowagę na huśtawce jednocześnie łapiąc i przebijając bąbelki.
Zrób to inaczej
Codziennie możesz bawić się z dzieckiem w rzucanie i łapanie piłki plażowej, balonu czy dużego worka z grochem.
Cele/Korzyści
- Rozciąganie ciała i wyciąganie rąk w różnych kierunkach, tak aby złapać bańki i klasnąć obiema rękami, wzmacnia integrację obustronną i umiejętność przekraczania linii środka.
- Klaskanie wpływa korzystnie na rozwój umiejętności zachowania równowagi, kontroli dużej motoryki, umiejętności stopniowania siły ruchu i planowania motorycznego.
- Skupianie wzroku na pływających w powietrzu bańkach – szczególnie podczas balansowania na huśtawce – rozwija przetwarzanie wzrokowe.
- Przechylanie się z boku na bok sprawia, że półkule mózgowe zaczynają ze sobą „współpracować”, oraz uspokaja i porządkuje układ równowagi. Pozytywnym skutkiem tej czynności może być polepszenie mowy i umiejętności językowych.
- Łap bąbelki to ten typ „brudzącej” zabawy, który może się spodobać dziecku z nadreaktywnością na dotyk.
Malowanie płotu
Zajęcie stare jak świat… I wspaniałe dla ćwiczenia przekraczania linii środka.
Zakres wieku rozwojowego: od 3 lat
Materiały:
- Wiadro, duży pędzel, woda
- Płot
Co może zrobić dziecko:
- „pomalować” płot lub dom.
Cele/Korzyści
- Malowanie pędzlem z boku na bok wpływa na rozwój umiejętności przekraczania linii środka.
- Każde pociągniecie pędzlem wpływa korzystnie na rozwój dużej motoryki, planowania motorycznego, umiejętność stopniowania siły ruchu i koordynację oko-ręka.
- Zabawa z wodą jest zajęciem niebrudzącym, więc może spodobać się dziecku z nadreaktywnością na dotyk (Kranowitz, 2015).
źródło: C. S. Kranowitz, Nie-zgrane dziecko w świecie…, Harmonia Universalis, Gdańsk 2015
Przygotowała: Iwona Zaniewska- Ciep