„Wiem jak wykonać wagę. Potrafię zważyć misia i lalę”.

Zajęcie dla dzieci starszych

Rodzic inicjuje rozmowę na temat miejsc, w których używane są wagi i ich konkretne rodzaje, pytając:

● Gdzie używane są wagi?

● Jakie to są wagi? (np. waga sklepowa, waga w gabinecie lekarskim, waga jubilerska, waga kuchenna, waga do ważenia niemowląt, waga na poczcie itd.).

  1. „Ile waży lala, a ile miś” – ćwiczenia w ważeniu.
  • Oglądanie różnych wag, odważników – swobodne wypowiedzi dzieci na temat ich wyglądu oraz przeznaczenia.

A tak wyglądają odważniki

  • Aby skonstruować naszą wagę, potrzebne będą nam: taśma samoprzylepna, listewki, 2 torebki foliowe, sznurek, pinezka, misie, lalki, ufoludki, drewniane klocki, żołędzie, opakowanie mąki, makaronu, soli.

Pod spodem podaję przykładowe propozycje wykonania wagi:  tu wystarczą 2 torebki plastikowe, sznurek oraz kij od miotły lub mopa 

Tutaj przykład z wykorzystaniem wieszaków oraz plastikowych pojemniczków:

  • Wyjaśnienie sposobu ważenia.

Przed ważeniem należy sprawdzić czy szalki (torebki) są puste. Na jednej szalce kładziemy ważony towar, a na drugiej odważniki. Ramiona wagi równo ustawione wskazują, że towar prawidłowo zważony – na obu szalkach jest taki sam ciężar.

  • Próby ważenia zabawek.

Dzieci ważą maskotki – misie, lalki, ufoludki. Odważnikami są drewniane klocki, kasztany, żołędzie. Dzieci określają ile ważą zabawki i które z nich są cięższe, a które lżejsze. Np. ufoludek waży 4 klocki i 2 żołędzie, a miś waży 5 klocków i 3 żołędzie.

Podsumowanie:

Aby określić ciężar, dziecko musi go „czuć”, wyważając w rękach. Taka ocena jest możliwa przy wyraźnych różnicach ciężaru. Dokładniejszej oceny ciężaru uczeń dokonuje za pomocą wagi szalkowej. Zabawy z wagą pozwalają porównywać ciężar przedmiotów i określić, co jest cięższe, lżejsze lub waży tyle samo. Można też dokonywać porównania ciężaru więcej niż dwóch przedmiotów i szeregować je od najcięższego do najlżejszego lub odwrotnie. Stwarzając wiele okazji do oceny ciężaru przedmiotów, najpierw „na oko”, a później za pomocą wagi szalkowej, doprowadzamy do zrozumienia, że masa przedmiotu zależy nie tylko od jego wielkości, ale także do materiału, z którego został wykonany. Dzieci mają kontakt z pojęciami waga i ciężar w życiu codziennym, towarzysząc dorosłym w zakupach. Te codzienne doświadczenia są bardzo cenne i ułatwiają zrozumienie pojęć związanych z ciężarem.

Przygotowała: Anna Sacharczuk

Print Friendly, PDF & Email
Powiązane publikacje