Scenariusz zajęć dydaktycznych dla dzieci starszych na dzień 29 maja ( edukacja muzyczna )
Temat: ,, W zieleni łąka majowa ” – nauka piosenki.
Cel główny:
- osłuchanie z piosenką
- rozwijanie pamięci i słuchu muzycznego
- wyrabianie emisji głosu
- umiejętność posługiwania się głosem z właściwą tonacją
- stosowanie odpowiednich środków przekazu ( nastrój, mimika, gest )
- przekazywanie i wyrażanie uczuć w formie muzycznej laurki
- śpiewanie indywidualnych piosenek okolicznościowych
- wyrabianie gotowości do czytania, pisania i matematycznych
Pomoce dydaktyczne:
- materiały papiernicze
- kartki papieru
- przybory szkolne
- obrazki
- nagranie piosenki ( link z kanału YouTube ) https://www.youtube.com/watch?v=TrgNO45oMME&fbclid=IwAR2jLl3RO__HmyJcPGkX8NHxnN29ub0JRqJR7snVDRnWg3CS2tLzgN2cuLA&app=desktop
- nagranie bajki ( link z kanału YouTube ) https://www.youtube.com/watch?v=58V52JdiwPA&fbclid=IwAR2zRdjoKPVJAhHZMHLxVvZifsNoGiDVHHEwung1drgwWVdmIggfOZojFZg&app=desktop
Forma: indywidualna: rodzic – dziecko.
Przebieg zajęć:
- Rozpoczęcie ćwiczeń rymowanką połączoną z klaskaniem (którą dzieci znają z przedszkola):
Wszyscy są
Witam Was
Zaczynamy już czas – klaszczemy w dłonie
Jestem ja
Jesteś Ty – uderzamy wzajemnie w dłonie
Raz, dwa, trzy – tupiemy w połączeniu z tupiemy.
2. ,, Łąka ” – słuchanie i rozwiązanie zagadki słownej I.Fabiszewskiej.
Wiosną kolorowa, pełno kwiatów w koło. Wiele tu owadów, wszystkim jest wesoło. Trawa się zieleni, pszczoła nektar spija. Dzieci grają w piłkę, czas tu szybko mija.
( po rozwiązaniu zagadki pytamy dzieci : jak wyglądała łąka? kto na niej mieszka? co porasta łąki? co robiły dzieci na łące? , z ilu sylab, głosek jest to słowo, dzieci wymieniają głoski, wymieniają samogłoski i społgłoski, określają czy wyraz jest długi czy krótki, mogą napisać wyraz na kartce ).
3. ZAJĘCIE GŁÓWNE :
- SŁUCHANIE PIOSENKI ( rodzice udostępniają nagranie )
DZIECI wypowiadają się na temat tekstu piosenki ( o czym była ? kto występował w piosence? na jakich grał instrumentach? komu był dedykowany ten koncert?
- Dzieci słuchają piosenki po raz drugi i próbują śpiewać ( metodą ze słuchu, rodzice mają tekst na ekranie monitora)
- DZIECI słuchają piosenki po raz trzeci, śpiewają refren czy też zapamiętane zwrotki, odpowiadają do czego może zapraszać melodia piosenki np do tańca.
- ZABAWA TANECZNA – WALCZYK w parze z mamą, lub tatą z zachowaniem kroku podstawowego walca ( z tym nie będzie problemu, ponieważ dzieci w przedszkolu tańczyły walczyka i mogą być w tym momencie nauczycielami rodziców )
- ,, BAJKOWA RODZINA ” – czytanie tekstu samodzielnie lub z pomocą rodzica ( przygotowanie do nauki czytania )
- ,, Łąka ” – zabawa grafomotoryczna techniką paluszkowania ( przygotowanie do pisania )
- ,, Policz – podskocz – klaśnij „- zabawa ruchowa z elementami liczenia ( utrwalanie pojęć matematycznych ).
4. Zakończenie – ewaluacja zajęć :
- Dzieci wypowiadają się na temat dzisiejszych zajęć ( co się podobało czy też nie i dlaczego? czy nauczyły się czegoś nowego?
- Śpiewają piosenkę jeszcze raz dedykując swojej kochanej mamie.
- Dodatkowa propozycja dla chętnych : oglądanie bajki pt ,, Rodzina Treflików”: https://www.youtube.com/watch?v=58V52JdiwPA&fbclid=IwAR2zRdjoKPVJAhHZMHLxVvZifsNoGiDVHHEwung1drgwWVdmIggfOZojFZg&app=desktop
- Serce dedykuję wszystkim Mamom na zakończenie świątecznego tygodnia i realizacji tematyki rodzinnej.
OPRACOWANIE : ANIELA KOT