Scenariusz zajęć dydaktycznych dla dzieci starszych na dzień 28 maja  (edukacja matematyczna ).

Temat:  ,, Kwiaty dla mojej mamy ” – zabawa matematyczna. 

Cel główny: 

  • rozwijanie kompetencji matematycznych w zakresie kodowania;
  • rozwiązanie prostych zadań matematycznych dowolnie wybranym sposobem 

 ( szacowanie, liczenie na palcach, w pamięci, z wykorzystaniem liczmanów.);

  • umiejętność dokonywania zapisów matematycznych wyznaczających sumę i różnicę liczb; 
  • rozwijanie pojęć i kierunków przestrzennych; 
  • sprawianie niespodzianek swoim najbliższym – mamie. 

Pomoce dydaktyczne:

Forma: indywidualna: rodzic – dziecko.

Przebieg zajęć:

  1. Rozpoczęcie ćwiczeń rymowanką połączoną z klaskaniem (którą dzieci znają z przedszkola):

Wszyscy są

Witam Was

Zaczynamy już czas   – klaszczemy w dłonie

Jestem ja

Jesteś Ty  – uderzamy wzajemnie w dłonie

Raz, dwa, trzy  – tupiemy w połączeniu z klaskaniem. 

2 . Czytanie samodzielne lub wspólnie z rodzicami wiersza pt.:  ,,Mama” M. Czoik – Nowickiej. 

  • utrwalanie liter i umiejętności czytania 
  • krótka rozmowa na temat treści  ( Co robiła mama?  , Czego jej życzyły dzieci? ).
  1. ZAJĘCIE GŁÓWNE :
  • Wykonanie dwóch plansz graficznych (według wzoru ze zdjęcia, rodzice robią wspólnie z dziećmi )
  • Zapoznanie się z zasadami zabawy.

“Kwiaty na łące” – wersja 1 : dziecko rozpoczyna drogę ze startu do mety poruszając się po planszy  ( symbolizujacej łąkę ) zgodnie z poleceniami rodzica i strzałkami zaznacza liczbę kroków. Rodzice wskazują drogę np 1 krok do przodu, 2 krok w górę, 3 kroki w prawo, 1 krok do góry, 4 kroki w lewo itd. Do momentu aż dziecko dotrze do mety, którą jest kwiatek mamie. 

Następnie następuje zmiana ról i to rodzic porusza się po planszy zgodnie z poleceniami wydawanymi przez dziecko  ( drogę zaznacza np pionkiem do gier planszowych ).


“KWIATY NA ŁĄCE” – 2 wersja  ( pokazana na 2 zdjęciu ).

  • zapoznanie się z zasadami określonymi w tym wariancie
  • poruszanie się dziecka po planszy w dowolnych kierunkach 
  • zaznaczanie strzałkami pokonanej drogi od kwiatka do kwiatka 
  • zliczanie i zapamiętanie liczby zerwanych kwiatów 
  • wybranie przez dziecko najlepszego rozwiązania w dotarciu do mety
  • dziecko tym razem samo mówi rodzicowi w jaki sposób porusza się po planszy  ( łące ) stosuje poprawnie określania kierunków przestrzeni oraz liczebniki .
  •  następnie następuje zmiana ról  (dziecko może wyznaczać drogę rodzicowi lub pomóc liczyć kwiaty – gdyby np. rodzic symulował niepoprawność liczenia ).

Zabawa ruchowa z piosenką pt ,,Kwiatki dla mamy ” :
https://www.youtube.com/watch?v=F21muYWSaSw&feature=youtu.be&fbclid=IwAR3daKd_h9WKAIW2B_BN5KnMvfk8bEFySIBAorMEwPUd2BnvV1E7tvr6WD0&app=desktop 

Dzieci maszerują zgodnie z rytmem podczas zwrotek piosenki a w czasie refrenu zatrzymują się i ślą całuski, pokazując na przemiennie dwiema rękami mamie lub tacie  ( w zależności który rodzic bawi się z dzieckiem ).

3. Zakończenie : 

  • Uzupełnianie kart pracy (str. 44 – 45) lub w oparciu o obrazki. Układanie i rozwiązywanie zadań matematycznych z treścią,  zapisywanie za pomocą cyfr i znaków matematycznych. 
  • Wspólne zrobienie mufinek czekoladowych (według receptury podanej na obrazku):
  • Wyjście na spacer np łąkę i zrobienie bukietu mamie  ( pamiętając o tym, które rośliny i kwiaty są pod ochroną)

OPRACOWANIE : ANIELA KOT 

Print Friendly, PDF & Email
Powiązane publikacje