Scenariusz zajęć dydaktycznych dla dzieci starszych na dzień 28 maja (edukacja matematyczna ).
Temat: ,, Kwiaty dla mojej mamy ” – zabawa matematyczna.
Cel główny:
- rozwijanie kompetencji matematycznych w zakresie kodowania;
- rozwiązanie prostych zadań matematycznych dowolnie wybranym sposobem
( szacowanie, liczenie na palcach, w pamięci, z wykorzystaniem liczmanów.);
- umiejętność dokonywania zapisów matematycznych wyznaczających sumę i różnicę liczb;
- rozwijanie pojęć i kierunków przestrzennych;
- sprawianie niespodzianek swoim najbliższym – mamie.
Pomoce dydaktyczne:
- – materiały papiernicze
- – kartki papieru ( blok techniczny )
- – przybory szkolne
- obrazki
- nagranie piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=F21muYWSaSw&feature=youtu.be&fbclid=IwAR3daKd_h9WKAIW2B_BN5KnMvfk8bEFySIBAorMEwPUd2BnvV1E7tvr6WD0&app=desktop
- karty pracy
Forma: indywidualna: rodzic – dziecko.
Przebieg zajęć:
- Rozpoczęcie ćwiczeń rymowanką połączoną z klaskaniem (którą dzieci znają z przedszkola):
Wszyscy są
Witam Was
Zaczynamy już czas – klaszczemy w dłonie
Jestem ja
Jesteś Ty – uderzamy wzajemnie w dłonie
Raz, dwa, trzy – tupiemy w połączeniu z klaskaniem.
2 . Czytanie samodzielne lub wspólnie z rodzicami wiersza pt.: ,,Mama” M. Czoik – Nowickiej.
- utrwalanie liter i umiejętności czytania
- krótka rozmowa na temat treści ( Co robiła mama? , Czego jej życzyły dzieci? ).
- ZAJĘCIE GŁÓWNE :
- Wykonanie dwóch plansz graficznych (według wzoru ze zdjęcia, rodzice robią wspólnie z dziećmi )
- Zapoznanie się z zasadami zabawy.
“Kwiaty na łące” – wersja 1 : dziecko rozpoczyna drogę ze startu do mety poruszając się po planszy ( symbolizujacej łąkę ) zgodnie z poleceniami rodzica i strzałkami zaznacza liczbę kroków. Rodzice wskazują drogę np 1 krok do przodu, 2 krok w górę, 3 kroki w prawo, 1 krok do góry, 4 kroki w lewo itd. Do momentu aż dziecko dotrze do mety, którą jest kwiatek mamie.
Następnie następuje zmiana ról i to rodzic porusza się po planszy zgodnie z poleceniami wydawanymi przez dziecko ( drogę zaznacza np pionkiem do gier planszowych ).
“KWIATY NA ŁĄCE” – 2 wersja ( pokazana na 2 zdjęciu ).
- zapoznanie się z zasadami określonymi w tym wariancie
- poruszanie się dziecka po planszy w dowolnych kierunkach
- zaznaczanie strzałkami pokonanej drogi od kwiatka do kwiatka
- zliczanie i zapamiętanie liczby zerwanych kwiatów
- wybranie przez dziecko najlepszego rozwiązania w dotarciu do mety
- dziecko tym razem samo mówi rodzicowi w jaki sposób porusza się po planszy ( łące ) stosuje poprawnie określania kierunków przestrzeni oraz liczebniki .
- następnie następuje zmiana ról (dziecko może wyznaczać drogę rodzicowi lub pomóc liczyć kwiaty – gdyby np. rodzic symulował niepoprawność liczenia ).
Zabawa ruchowa z piosenką pt ,,Kwiatki dla mamy ” :
https://www.youtube.com/watch?v=F21muYWSaSw&feature=youtu.be&fbclid=IwAR3daKd_h9WKAIW2B_BN5KnMvfk8bEFySIBAorMEwPUd2BnvV1E7tvr6WD0&app=desktop
Dzieci maszerują zgodnie z rytmem podczas zwrotek piosenki a w czasie refrenu zatrzymują się i ślą całuski, pokazując na przemiennie dwiema rękami mamie lub tacie ( w zależności który rodzic bawi się z dzieckiem ).
3. Zakończenie :
- Uzupełnianie kart pracy (str. 44 – 45) lub w oparciu o obrazki. Układanie i rozwiązywanie zadań matematycznych z treścią, zapisywanie za pomocą cyfr i znaków matematycznych.
- Wspólne zrobienie mufinek czekoladowych (według receptury podanej na obrazku):
- Wyjście na spacer np łąkę i zrobienie bukietu mamie ( pamiętając o tym, które rośliny i kwiaty są pod ochroną)
- Zrobienie bukietu zgodnie z instrukcją podaną razem z piosenką pt.: ,, Kwiaty dla mamy ”
https://www.youtube.com/watch?v=F21muYWSaSw&feature=youtu.be&fbclid=IwAR3daKd_h9WKAIW2B_BN5KnMvfk8bEFySIBAorMEwPUd2BnvV1E7tvr6WD0&app=desktop
OPRACOWANIE : ANIELA KOT