1. „Na sygnale”- ćwiczenia słuchowe: kształcenie wrażliwości słuchowej. Słuchanie nagrań sygnałów: policji,  straży pożarnej, karetki pogotowia: https://www.youtube.com/watch?v=MxjN7R_FN6Q

Dziecko słucha i mówi, jaki sygnał rozpoznaje, jaki pojazd kojarzy mu się z usłyszanym sygnałem. Rodzic wyjaśnia dziecku, co oznacza zwrot „Pojazd uprzywilejowany”: pojazd wysyłający sygnały świetlne i sygnały dźwiękowe używany do ratowania życia i mienia ludzkiego.

2. „112 każdy wie i tam dzwoni, gdy jest źle”- utrwalenie znajomości numerów alarmowych. Nazywanie pojazdów i dopasowywanie do nich numerów (Karty Pracy, cz.4).

3. „Bezpieczne zachowania”- obejrzenie filmiku na Youtobe: https://www.youtube.com/watch?v=YZOw6JvT5Ug

4. „Pojazdy uprzywilejowane”- segregowanie pojazdów na wodne, lądowe i powietrzne:

Ilustracje wycinamy i układamy tworząc trzy zbiory. Przeliczamy, ile pojazdów pływa, lata, jeździ. Który zbiór jest największy a który najmniejszy?

5. „Sygnał świetlny”- zabawa ruchowa. Dziecko swobodnie spaceruje po dywanie, na słowo: zielony- szybko szuka i dotyka przedmiotu w tym kolorze; dalej spaceruje; na słowo: czerwony- szybko szuka i dotyka przedmiotu w tym kolorze; spaceruje; na słowo: żółty-szybko szuka i dotyka przedmiotu w tym kolorze.

6. „Sygnał dźwiękowy”- usprawnianie aparatu artykulacyjnego poprzez wydłużone wymawianie samogłosek: a-i, e-o, i-e, o-y, a-u.

7. „ Co by było, gdyby nie było pojazdów ratujących życie?- zabawa aktywizująca myślenie i mowę: swobodne wypowiedzi dziecka.

8. „Szybka karetka”- ćwiczenia oddechowe. Przygotowujemy wycięty z papieru szblon samochodu, siadamy naprzeciwko siebie i dmuchamy po kolei na papierową karetkę (dziecko do rodzica- rodzic do dziecka).

9. „Zagadki słowne”-rozwiązywanie zagadek połączone z rozmową:

„Mogą być cztery, mogą być dwa

Ma je samochód i rower ma” (koła)

„Jezdnia duża, szara, na niej pasy białe,

Dla dużych i małych przejście doskonałe” (zebra)

„Na ulicy „kogut pieje”, kiedy się coś złego dzieje.

Wielu ludziom życie ratuje. Gdy do szpitala ich transportuje” (karetka)

„Kto na skrzyżowaniu bez obawy staje?

Bo ręką zatrzyma auta i tramwaje?

Dobrym okiem, bystrym słuchem, kieruje ulicznym ruchem” (pilicjant)

„Jedzie gasić pożar na głośnym sygnale.

Płomieni i ognia nie boi się wcale” (straż pożarna)

„Nad nim niebo, pod nim rzeka, na podróżnych tutaj czeka

Dzieki niemu ludzie mogą, przejść przez rzekę suchą nogą” (most)

„Mam aż troje oczu, przechodniom pomagam

Swoim żółtym okiem daję znak- Uwaga!” (sygnalizator świetlny)

„Stoi przy szosie na jednej nodze

 i pokazuje podróżnym drogę” (znak drogowy)

Pozdrawiamy, pani Iwonka i pani Ala

Print Friendly, PDF & Email
Powiązane publikacje