Liczba i cyfra 9 – wprowadzenie cyfry 9 w oparciu o Metodę Dobrego Startu.

1.  Ćwiczenia usprawniające orientację w schemacie ciała.

Usiądźna podłodze, tak aby nogi były wyprostowane. Prawą dłonią pogłaszcz prawe udo, poklep prawe kolano i dotknij prawej łydki. Postukaj prawą piętą o podłogę. Dotknij prawą dłonią prawej stopy. Dotknij prawym łokciem prawego kolana. Połóż się na plecach. Unieś prawą nogę i prawą rękę. Czy uda Ci się zetknąć palce prawej stopy z palcami prawej dłoni? A teraz stań prosto. Wysuń do przodu lewą rękę. Wskaż lewe oko, lewą brew i lewy policzek, a potem chwyć za lewe ucho. Lewą ręką poklep lewe kolano, dotknij lewej stopy, chwyć za lewą piętę. Wysuń w bok obie ręce i obróć się kilka razy w lewą stronę.

2. Ćwiczenia kształtujące orientację w przestrzeni (do tego ćwiczenia potrzebne będzie krzesełko i klocek).

Dorosły stawia krzesło na środku pokoju i zwraca się do dziecka:

Stań za krzesełkiem… Usiądź na krzesełku… Popatrz do przodu… przed siebie, przed krzesło… Popatrz w lewo, w lewo od krzesełka… W prawo, w prawo od krzesełka… Popatrz za siebie, za krzesełko… Wstań, weź klocek i kładź go tak jak ci powiem… Połóż klocek na krzesełku… pod krzesełkiem… z lewej strony krzesła… z prawej strony krzesła… z tyłu, za krzesłem…, przed krzesłem. 

3. Posłuchaj wierszyka. Czy wiesz, gdzie rośnie koniczyna? Powtórz wierszyk kilka razy i postaraj się go zapamiętać.

Zerwę listki koniczyny,

potem je ułożę w rzędzie

i policzę każdy listek.

Razem dziewięć listków będzie.

4. Przyjrzyj się uważnie obrazkowi. Czy wiesz, co robi krowa na łące?

5. Jaką liczbę przedstawiają rysunki. Ułóż dłonie tak jak na obrazku.

6. Ozdób cyfrę według własnego pomysłu. Dookoła cyfry narysuj dziewięć dowolnych przedmiotów.

7. Ćwiczenia słuchowe: „Która godzina”.

(zabawa ta wymaga ciszy i skupienia dziecka)

Dziecko siada na krzesełku i pyta: „Która godzina?”

Rodzic odpowiada: „Pękła sprężyna!”

Dziecko mówi: „Niech w takim razie zakuka ptaszyna”

Rodzic dosyć wolno kuka, tak by dziecko mogło słuchać i liczyć kukanie (najlepiej, jeśli dziecko będzie liczyć i wskazywać na palcach).

Jeśli dziecko zgadnie i prawidłowo odpowie, zamienia się miejscem z rodzicem (teraz dziecko będzie kukało a rodzic liczy).

8. Pomaluj na zielono te kostki domina, na których jest razem 9 oczek.

9. Otocz pętlą dziewiąty z lewej strony listek koniczyny.

10.  Napisz po śladzie cyfrę 9.

11. Napisz cyfrę 9 w okienkach obok tych zbiorów, które zawierają tyle elementów.

Przygotowała: Kinga Litwiniec- Burnecka

Print Friendly, PDF & Email
Powiązane publikacje