1.„Moja miejscowość”- oglądanie widokówek, zdjęć. Zachęcanie do wypowiedzi i własnych przemyśleń popartych obserwacją. Czy rozpoznajecie te miejsca?

2.„Zgadnij, o czym mówię?”- zabawa dydaktyczna: ćwiczenie spostrzegawczości i uwagi.

Rodzic umieszcza na stole kilka charakterystycznych zdjęć, widokówek, ilustracji przedstawiających hajnowskie zabytki, znane obiekty, miejsca z najbliższego otoczenia. Rodzic słowami opisuje jeden z umieszczonych obrazków a dziecko podaje jego nazwę lub określa, o jakim obrazku jest mowa.

3.„To moje miasto”- wykonanie pracy plastycznej: wycinanie obrazków, przyklejanie pocztówek, zdjęć (jeśli takie macie w domu) na dużą kartkę papieru, ozdabianie ramki wokół każdego obrazka, dorysowywanie innych ważnych miejsc, które dziecko zna, np. naszego przedszkola. Zawieszenie obrazka w widocznym miejscu.

4.„Pomniki”- zabawa ruchowa rozwijająca umiejętność współpracy z partnerem: dziecko ustawia rodzica jak chce: podnosi mu rękę, nogę (tworzy pomnik). Rodzic musi wytrzymać w tej pozycji licząc do pięciu. Potem zmiana- dziecko jest pomnikiem.

5.„Legenda o Hajnówce”- słuchanie opowiadania

Dawno, dawno temu cały ten teren porastały wiekowe drzewa, tak wysokie i gęste, że zasłaniały niebo. Ziemię pokrywały zielone mchy, powalone wiatrem dęby, spruchniałe pnie, kłody i korzenie wiosną przeplatane kobiercami fioletowych przylaszczek i białych konwalii. Kolorowo pobłyskiwały w słońcu różnobarwne kapelusze grzybów. Między drzewami śpiesznie przemykały spłoszone sarny i dumne jelenie, z dala obserwowane przez czujne rysie. Wysoko w konarach drzew, migotało różnorodne ptactwo. Tajemniczą ciszę Puszczy przerywało niecierpliwe nawoływanie kukułki i miarowy stukot dzięcioła, nieraz słychać było dziwne i niebezpieczne głosy. Mieszkali tu najważniejsi puszczy gospodarze – wilki, dziki, żubry i niedźwiedzie.

Były tu bardzo dobre warunki na łowy. Dlatego przybył do puszczy Wielki Książę Litewski Władysław, który został później królem Polski. Uwielbiał on w puszczy polować. Dzięki łowom gromadził zapasy żywności dla swojej armii szykując się do wojen. Potem polowania były kontynuowane przez kolejnych królów: Zygmunta Augusta, Stefana Batorego, Augusta III Sasa i Stanisława Augusta Poniatowskiego. Puszcza była chroniona jako własność królewska i pilnowana przez strażników leśnych. Funkcję strażników pełnili pracowici ludzie, szlachecko urodzeni, którzy otrzymywali dość sowite wynagrodzenie.

Jeden ze strażników miał na imię Hejna. Był dobrym i uczciwym człowiekiem. Z powagą podchodził do swoich obowiązków i zasłużył się w pracy. Dbał on wzorowo o puszczański system ochrony i gospodarkę łowiecką. Pomagała mu w tym jego żona i dzieci. Z czasem teren, na którym mieszkał nazwano strażą Hajnowską. Król August II podarował Hajnemu tę ziemię, w nagrodę za wierną i oddaną służbę a wiele lat później, gdy już powstało tu dużo domów, osadę zaczęto nazywać Hajnowszczyzną. Był to teren zawierający się w przybliżeniu między dzisiejszymi ulicami: 3-go Maja, Rzeczną i Lipową a rzeką Leśną.

6.„Zwierzęta z Puszczy Białowieskiej”- zabawa ruchowo- naśladowcza. Rodzic pyta dziecko: jakie zwierzęta mieszkają w Puszczy Białowieskiej? Następnie wymienia jedną nazwę a dziecko naśladuje zwierzę ruchem, głosem ( żubr, zając, zaskroniec, sowa, dzięcioł, lis, wilk, dzik, bocian, jeleń).

7.„Herb Hajnówki”- zapoznanie z wyglądem i historią

Herb miasta Hajnówka zawiera sylwetki czterech zielonych świerków umieszczonych na niebieskim tle, symbolizujących Puszczę Białowieską. Na zielonym tle w dolnej tarczy herbu umieszczone są narzędzia pracy symbolizujące dwa zawody mieszkańców regionu tzw. pracowników leśnictwa i pracowników zajmujących się przerobem pozyskanego drewna. Są nimi: piła tarczowa w kolorze srebrnym z ostro zakończonymi widocznymi 22 zębami i piła taśmowa koloru srebrnego z widocznymi 22 zębami przecinająca herb ukośnie. Herb umieszczony jest w prostokącie o wymiarach 40×45 cm z zaokrąglonymi dwoma dolnymi rogami, tworząc tarczę okoloną również srebrną obwódką. Nad tarczą srebrny napis HAJNÓWKA.

8.„Spacer po najbliższej okolicy”- obserwacja otoczenia, robienie zdjęć. Poznawanie historii związanej z konkretnymi miejscami w Hajnówce.

Pozdrawiamy, pani Iwonka i pani Ala

Print Friendly, PDF & Email
Powiązane publikacje