,,Zabawa w plenerze”- zabawa usprawniająca  pamięć i sprawność ruchową.

         Podczas spaceru po parku czy na wyciecze za miasto dawanie dziecku polecenia obejmować mogą biegi, skoki przez pieniek, przyniesienie kamyka czy szyszki z odległej części skwerku, obiegnięcie dwóch drzew w ,,ósemkę”, marsz z ciągniętym za sobą patykiem, rysującym linie na ścieżce, rzut szyszką do drzewa ( w żadnym wypadku kamieniem) i inne zajęcia ruchowe.

      W terenie można wyznaczyć trasę marszu o torze kolistym, podzieloną na trzy czy cztery wyraźnie zaznaczone (np. patykiem) etapy. Przemierzając każdy z wyznaczonych etapów dziecko powtarza wielokrotnie  jedną z trzech fraz. Na przykład pokonując odcinek pierwszy powtarza zdanie: ,,Jadę na koniu cwałem”, odcinek drugi: – ,,Jadę traktorem, silnik warczy”,  odcinek trzeci: – ,,Na hulajnodze jadę drogą”.

      Trzeba pamiętać, by dziecko wysłuchało poleceń, zapamiętało frazy do powtarzania, a dopiero potem wyruszyło na trasę, nie przeoczając punktów granicznych, od których zaczyna się kolejny etap. Oczywiście, powtarzane na poszczególnych odcinkach frazy mogą być znacznie prostsze, np.: ,,Jadę na koniu, hop, hop, hop, jadę traktorem, wrr, wrr, wrr, jadę na hulajnodze tur, tur, tur”.

      Można również powtarzać tylko określone słowa bądź sylaby. I tak na przykład na trzyodcinkowej trasie dziecko powtarza jedną z trzech sylab ba – da – ga.

      Na poszczególnych etapach dziecko zamiast powtarzać sylaby może wykonywać inne polecenia.  Na przykład: ,, Przejdź pierwszy etap od ławki  do drzewa na palcach, drugi etap – od drzewa do krzaczka – na piętach, trzeci etap – od krzaczka do ławki – skacząc na dwóch nogach, a na mecie podnieś ręce do góry”.

      Można też wręczyć dziecku patyczek, szyszkę i umówić się z nim, iż przekraczając granicę pierwszego etapu rzuci kamyk, drugiego – szyszkę, trzeciego –  gałązkę, albo że dobiegając do pierwszego etapu zaklaszcze, dobiegając do drugiego – podskoczy, dobiegając do mety zawoła: ,,Hop, hop, hurra!”.

      Poleceń do zapamiętania i wykonania może być wiele, a naszym zadaniem jest dostosowanie ich do możliwości dziecka.

Przygotowała: Barbara Dmitruk

Print Friendly, PDF & Email
Powiązane publikacje