,,Gdzie jest powietrze?”-zabawy badawcze w domu i w terenie

Każda zabawa daje dziecku nowe doświadczenie i wzbogaca jego wiedzę o otoczeniu. Zabawy badawcze przynoszą bardzo wiele korzyści.Podczas zabaw z powietrzem dziecko:

– rozwija wyobraźnię;

-poznaje podstawowe właściwości powietrza;

-docieka, gdzie jest powietrze;

– bada,analizuje i wnioskuje.

Podaję proste sposoby wykonania zabawek,które pomogą odkrywać powietrze i poznawać jego właściwości:

1.Bulgotanie -najprostszy sposób udowodnienia że powietrze jest wokół nas.

Szklankę napełniamy wodą do połowy i dmuchamy na jej powierzchnię -powstają fale. Następnie bierzemy słomkę,zanurzamy w wodzie i wydychamy powietrze-a woda zaczyna bulgotać.

  • Magiczny balonik

Pustą i odkręconą butelkę plastikową wstawiamy na 20 minut do zamrażalnika.Wyjmujemy i na szyjkę butelki nakładamy balonik,który następnie wstawiamy do miski z ciepłą wodą.

Teraz następuje magia-balonik sam się nadmuchuje.

Rodzictłumaczy, że zimne powietrze zajmuje mniej miejsca a podgrzanie butelki powoduje, że powietrze rozszerza się aż do balonika.

  • Uciekający balonik

Należy nadmuchać balonik a następnie delikatnie wypuszczać powietrze w stronę leżących lekkich przedmiotów np.listka,kłębka waty,piórka.Można przeprowadzić zabawę z szybkim wypuszczaniem powietrza-dziecko czuje powiew zimnego powietrza.Wiele radości sprawią balony zawieszone w ogrodzie-będą pięknie poruszać się na powietrzu.

  • Papierowy samolocik

Należy przygotować kartkę i złożyć ją według instrukcji.Gotowy samolocik zabieramy na podwórko i puszczamy go.

Rodzic tłumaczy, że powietrze unosi samolocik,tak jak to robi z liśćmi.

  • Poduszkowiec

Do wykonania zabawki potrzebne są:płyta CD,plastikowy dziubek z butelki -niekapek, balonik, klej i pistolet do klejenia na gorąco, bristol, dziurkacz.

Z plastikowej butelki dzibek-niekapek naklejamy na środek płyty(te działania podejmuje rodzic) .

Teraz nadmuchujemy balon i nakładamy go na gwint-niekapek. Poduszkowiec kładziemy na stole lub podłodze i lekko puszczamy.

Rodzic naprowadza dziecko w analizowaniu zachowania się zabawki.Tłumaczy,że porusza się ona do chwili,kiedy jest powietrze.

  • Dmuchajka

Należy przygotować:plastikową butelkę z korkiem,nożyczki,gwóźdź,kombinerki, słomkę, chusteczkę higieniczną.Z butelki odcinamy lejek a w nakrętce wypalamy otwór-robimy to trzymając nad palnikiem gwóźdź w kombinerkach,który nagrzewamy(oczywiście jest to zadanie dla rodzica).Do otworu wkładamy słomkę i zakręcamy ją na lejku.Teraz z chusteczki robimy kulkę i wrzucamy ją do środka. Dmuchamy w słomkę a ono wyrzuca i utrzymuje kulkę w górze.

Rodzic tłumaczy,że kulka blokuje ujście powietrza i powstaje wysokie ciśnienie,które wyrzyca kulkę w górę.Jeżeli dmuchamy długo,kulka zawiśnie w powietrzu.

  • Latawiec

To zabawka,którą można przygotować z różnych materiałów.Zadaniem rodzica jest zadbanie o komfort naszego dziecka-nie robimy zabawki sami ale razem z dzieckiem.Dziecko musi mieć satysfakcję ze wspólnej pracy i może ozdobić latawiec wg własnego pomysłu- mazakiem ,naklejkami.

  • Wiatraczek

Wiatraczki można zrobić z różnych materiałów np.wystarczy plastikowa butelka,patyk/kijek, pinezka/gwoździk.Dno butelki należy odciąć ,następnie lekko rozciąć tak, aby powstały płatki.Na szczycie kija należy umieścić wiatrak umocowując go pinezką lub gwoździkiem.Taki wiatraczek stawiamy w ogrodzie lub na balkonie i czekamy na wiatr.

Nie nudźcie się i odkrywajcie świat z dzieckiem!.

Przygotowała Ewa Anchimiuk

Źródła tekstu i grafik: www.mama-bloguje.com ; ekodziecko.com 

 Ewa Anchimiuk

Print Friendly, PDF & Email
Powiązane publikacje