1. Tajemniczy kubeczek
Potrzebujemy: kubka, 2 – 10 małych przedmiotów np. guzików
Przebieg:
Dziecko wkłada do kubeczka kilka przedmiotów, zakrywa kubek jedną dłonią i
potrząsa nim. Rodzic odgaduje, ile przedmiotów może znajdować się w kubku.
Następnie rodzic potrząsa przedmiotami, a dziecko zgaduje. Po każdej zgadywance
prosimy dziecko o policzenie przedmiotów w
kubeczku, aby sprawdzić, czy dobrze zgadliśmy.
2. Sweterek z guzikami
Potrzebujemy: swetra z guzikami, kostki matematycznej
Przebieg:
Dziecko rzuca kostką, liczy ilość wyrzuconych oczek, a następnie zapina
tyle samo guzików w sweterku. Kiedy wszystkie guziczki będą zapięte – dziecko
rozpina tyle guzików, ile oczek na kostce wyrzuci.
3. Cyfry na piasku
Potrzebujemy: talerza/tacki, niewielkiej ilości piasku/ kaszy
manny/ bułki
tartej
Przebieg:
Na talerz wysypujemy odrobinę piasku i już dziecko może trenować pisanie cyfr lub figur geometrycznych. Wcześniej rodzic może narysować dziecku wzory na kartce.
4. Matematyczny jeżyk
Potrzebujemy: plasteliny, wykałaczek
Przebieg:
Plastelina
będzie jeżykiem, a wykałaczki – kolcami. Rodzic klaszcze kilka razy, dziecko
wkłada w plastelinę tyle wykałaczek, ile klaśnięć usłyszało.
5. Matematyczny sad
Potrzebujemy: rolek po papierze toaletowym, nożyczek, bloku technicznego,
kleju, pisaka
Przebieg:
Na
rolkach piszemy cyfry. Z papieru wycinamy korony drzew. Rolki nacinamy w dwóch
miejscach tak, aby można było włożyć w każdą z nich koronę drzewa. Dziecko
wycina i przykleja do korony drzewa tyle owoców, ile wskazuje cyfra na
„pniu” drzewa. Kiedy owoce będą przyklejone, można wyjąć korony,
pomieszać je i poprosić dziecko o umieszczenie we właściwych pniach.
6. Cyfry na klockach
Potrzebujemy: kilku klocków, pisaka
Przebieg:
Na
klockach piszemy cyfry. Z drugiej strony klocka można narysować tyle kropek,
ile wskazuje cyfra. Kiedy klocki będą gotowe rodzic podaje dowolną cyfrę, a
zadaniem dziecka jest pokazanie właściwego klocka. Następnie możemy poprosić
dziecko o odpowiednie ułożenie klocków np. od klocka z najmniejszą cyfrą do
klocka z cyfrą największą.
7. Muchomor matematyczny
Potrzebujemy: sylwety grzybka, białych guzików/ kropek z bloku
technicznego/ nakrętek, kostki matematycznej
Przebieg:
Dodawanie:
Przed dzieckiem leży muchomorek bez kropek i kropki oddzielnie. Dziecko rzuca
kostką i układa na kapeluszu grzyba tyle
kropek, ile oczek na kostce wyrzuci.
Odejmowania:
Wszystkie kropki znajdują się
na kapeluszu muchomora. Dziecko rzuca kostką i zabiera tyle kropek, ile oczek na
kostce wyrzuci.
8. Matematyczne wyliczanki
„Jabłko, gruszka i daktyle – klaśnij w ręce
razy tyle (3 razy)
Kapusta i ogórek – tyle razy podskocz w górę (2 razy)
Marchewka, pietruszka, bób – tyle razy przysiad zrób (3)
Kalarepka i mak” – za uszy 2 razy się złap.
„Jeden palec, drugi,
trzeci, tak umieją liczyć dzieci,
czwarty, piąty palec mam. Widzisz? Umiem liczyć sam.”
„Dziesięć palców mam.
Każdy stoi sam.
Czasem sobie porachuję, czy któregoś nie brakuje, czy je wszystkie mam.
Pierwszy palec wielki wskazujący na figielki,
trzeci palec to największy, a ten czwarty trochę mniejszy,
piąty to paluszek mały. Oto szereg cały!”
„Biedronka siedem kropek
miała:
pierwszą od chmurki dostała, drugą od słonka złotego, trzecią od wiatru dużego,
czwartą od deszczu kropelki, piątą od ziemi karmicielki,
szóstą od dziadka, co przechodził drogą, siódmą…już nie wiem od kogo.
Wszystkie siedem nosiła w komplecie żeby szczęście dawały dzieciom !”
„Cztery małe, rude liski
piły mleko z jednej miski.
Jeden lisek z drugim liskiem powsadzały łapki w miskę.
Trzeci lisek z czwartym liskiem weszły w miskę z wielkim piskiem.
I wylały mleko z miski cztery małe rude liski.”
Źródło tekstów wyliczanek: https://www.pce-brzesko.pl/
Nauczycielka grupy III – Zofia Kajdewicz