1. „Wierszyk ekologa” – słuchanie wiersza (chętne dzieci mogą nauczyć się go na pamięć).
Czy to mały czy to duży
Każdy wie co przyrodzie służy.
W lesie nie krzyczymy,
Nigdy nie śmiecimy.
W domu taką mamy modę,
Że oszczędzamy wodę.
Śmieci zawsze się sortuje,
Przecież nic to nie kosztuje!
Bo gdy czysto jest wokoło
wszyscy się ucieszą.
Pszczółki brzęczą, motyl lata, ptaszek śpiewa,
A dokoła szumią drzewa.
2. „Jestem drzewem” – zabawa dramowa.
Rodzic proponuje: wyobraź sobie, że jesteś drzewem w lesie. Pokaż jakim jesteś drzewem. Jesteś małym, cienkim, delikatnym drzewkiem, które ugina się pod wpływem wiatru, chwieje się. Delikatnie dotknij małego drzewka, pogłaskaj je (po własnej ręce). A teraz jesteś olbrzymim, silnym, drzewem, z wielkim pniem. Stoisz nieruchomo. Przytul się do niego, spróbuj je objąć (dziecko obejmuje samego siebie). Rodzic mówiąc, może wykonywać czynności razem z dzieckiem.
3. „Figura do figury” – dobieranka – nakładanka – ćwiczenie uwagi i spostrzegawczości.
Wycinamy z kolorowego papieru figury geometryczne (kwadraty trójkąty, koła) w dużej ilości i o różnej wielkości (z większością w kolorze zielonym). Wkładamy je do dowolnego pojemnika np. koszyczka
Dziecko otrzymuje kartkę z konturami figur geometrycznych: koło, kwadrat, trójkąt. Rodzic poleca, aby z zestawu figur w koszyczkach wybrały takie same figury i nałożyły na wzór na kartce. Po ułożeniu figur dziecko prezentuje swoją układankę i nazywa ułożone figury i określa ich cechy z pomocą rodzica (np. to jest kwadrat, ma cztery boki jednakowej długości i cztery kąty, jest w kolorze czerwonym, jest mały).
4. „Zielone drzewa” – zabawa dydaktyczna.
Rodzic z dzieckiem przygotowuje:
– klej, – zestaw figur geometrycznych wcześniej wyciętych (z większością w kolorze zielonym),
– duży rysunek drzewa z wyraźnie zaznaczoną koroną (może być A3 lub na szarym arkuszu).
Zadaniem dziecka jest wybranie różnych figur tylko w kolorze zielonym i naklejenie ich na koronę drzewa w dowolny sposób. Podczas wybierania nazywa poznane figury.
Rodzic wyjaśnia:
– że drzewo ma pień, koronę i jest niezbędne ludziom i zwierzętom do życia:
– drzewo jest domem zwierząt, a drewno potrzebne jest do budowy domu dla ludzi,
– na drzewach rośnie pożywienie dla zwierząt i ludzi,
– drzewa dostarczają tlenu,
– wśród drzew można miło odpocząć i spędzić czas.
5. Popatrzcie i posłuchajcie – „Dlaczego musimy zadbać o czyste powietrze”: https://www.youtube.com/watch?v=baJQkO9G6uk
6. „Żywioły” – zabawa rozwijająca szybką reakcję na słowa oraz orientację w przestrzeni.
Wycinamy krążki w czterech kolorach i rozkładamy je po całym pokoju. Rodzic umawia się z dzieckiem, że krążek niebieski oznacza wodę, zielony – ziemię, czerwony – ogień, żółty – powietrze. Dziecko spaceruje pomiędzy krążkami, na hasło: ziemia możne stanąć na krążku zielonym (po ziemi chodzimy), na hasło: woda – na niebieskim (po wodzie pływamy), na hasło: powietrze – na żółtym (w powietrzu latamy). Hasło: ogień, nie pozwala stanąć na krążku czerwonym.
7. „Odgłosy natury”- zabawa słuchowa – dzieci próbują odgadnąć co to za zjawisko: https://www.youtube.com/watch?v=JwbMnvfN2y8
Pozdrawiamy, pani Ala i pani Iwonka