1. „Wierszyk ekologa” – słuchanie wiersza (chętne dzieci mogą nauczyć się go na pamięć).

Czy to mały czy to duży                                                                                              

Każdy wie co przyrodzie służy.                                                                                          

 W lesie nie krzyczymy,                                                                                                 

Nigdy nie śmiecimy.

W domu taką mamy modę,                                                                                                             

Że oszczędzamy wodę.                                                                                             

 Śmieci zawsze się sortuje,                                                                                         

 Przecież nic to nie kosztuje!

                                                                                                                                    

Bo gdy czysto jest wokoło                                                                                                        

 wszyscy się ucieszą.                                                                                                                                                                   

Pszczółki brzęczą, motyl lata, ptaszek śpiewa,                                                              

A dokoła szumią drzewa.

2. „Jestem drzewem” – zabawa dramowa.     

Rodzic proponuje: wyobraź sobie, że jesteś drzewem w lesie. Pokaż jakim jesteś drzewem. Jesteś małym, cienkim, delikatnym drzewkiem, które ugina się pod wpływem wiatru, chwieje się. Delikatnie dotknij małego drzewka, pogłaskaj je (po własnej ręce). A teraz jesteś olbrzymim, silnym, drzewem, z wielkim pniem. Stoisz nieruchomo. Przytul się do niego, spróbuj je objąć (dziecko obejmuje samego siebie). Rodzic mówiąc, może wykonywać czynności razem z dzieckiem.  

3. „Figura do figury” – dobieranka – nakładanka – ćwiczenie uwagi i spostrzegawczości.

Wycinamy z kolorowego papieru figury geometryczne  (kwadraty  trójkąty, koła) w dużej ilości i o różnej wielkości (z większością w kolorze zielonym). Wkładamy je do dowolnego pojemnika np. koszyczka                                                                                                                                         

 Dziecko otrzymuje kartkę z konturami figur geometrycznych: koło, kwadrat, trójkąt. Rodzic poleca, aby z zestawu figur w koszyczkach wybrały takie same figury i nałożyły na wzór na kartce. Po ułożeniu figur dziecko prezentuje swoją układankę i nazywa ułożone figury i określa ich cechy z pomocą rodzica (np. to jest kwadrat, ma cztery boki jednakowej długości i cztery kąty, jest w kolorze czerwonym, jest mały).              

4.      „Zielone drzewa” – zabawa dydaktyczna.      

 Rodzic z dzieckiem przygotowuje:                                                                            

– klej,                                                                                                                                             – zestaw figur geometrycznych  wcześniej wyciętych (z większością w kolorze zielonym),                                                                                                                                        

 – duży rysunek drzewa z wyraźnie zaznaczoną koroną (może być A3 lub na szarym arkuszu).                                                                                                            

 Zadaniem dziecka jest wybranie różnych figur tylko w kolorze zielonym i naklejenie ich na koronę drzewa w dowolny sposób. Podczas wybierania nazywa poznane figury.        

                                                            

Rodzic wyjaśnia:                                                                                                                   

– że drzewo ma pień, koronę i jest niezbędne ludziom i zwierzętom do życia:                                                                                                               

– drzewo jest domem zwierząt, a drewno potrzebne jest do budowy domu dla ludzi,                                                                                                                                     

 – na drzewach rośnie pożywienie dla zwierząt i ludzi,                                                                     

 – drzewa dostarczają tlenu,                                                                                                  

 – wśród drzew można miło odpocząć i spędzić czas.

5. Popatrzcie i posłuchajcie  – „Dlaczego musimy zadbać o czyste powietrze”:      https://www.youtube.com/watch?v=baJQkO9G6uk                                                  

6. „Żywioły” – zabawa rozwijająca szybką reakcję na słowa oraz orientację w przestrzeni.                                                                                                                 

Wycinamy krążki w czterech kolorach i rozkładamy je po całym pokoju. Rodzic umawia się z dzieckiem, że krążek niebieski oznacza wodę, zielony – ziemię, czerwony – ogień, żółty – powietrze. Dziecko spaceruje pomiędzy krążkami, na hasło: ziemia możne stanąć na krążku zielonym (po ziemi chodzimy), na hasło: woda – na niebieskim (po wodzie pływamy), na hasło: powietrze – na żółtym (w powietrzu latamy). Hasło: ogień, nie pozwala stanąć na krążku czerwonym.

7. „Odgłosy natury”- zabawa słuchowa  – dzieci próbują odgadnąć co to za zjawisko:  https://www.youtube.com/watch?v=JwbMnvfN2y8

Pozdrawiamy, pani Ala i pani Iwonka

Print Friendly, PDF & Email
Powiązane publikacje