ĆWICZENIA WSPOMAGAJACE INTEGRACJĘ SENSORYCZNĄ cz. III:
Zachęcam do wspólnych ćwiczeń, które pozwolą na odczucie na „własnej skórze” oddziaływania różnych bodźców, jak rówież wpłyną na pogłębienie relacji z dzieckiem.
Układ dotykowy: (dotyk powierzchniowy)
- „Degustacja”
Zachęcamy dziecko do próbowania nowych potraw o różnym smaku i konsystencji.
- „Wspólne gotowanie”
Stwarzamy dziecku jak najwięcej okazji do wspólnego gotowania, mieszania, ugniatania różnego rodzaju ciast.
- Maseczki na twarz: nakładanie skórek od ogórków, itp.
Układ przedsionkowy: (odpowiedzialny m.in. za ruch i równowagę, napięcie mięśniowe, koordynację)
- Bieganie: zabawa w berka, ściganie się, kto szybciej przebiegnie pokój i korytarz; kto szybciej wejdzie po schodach na górę, itp.
- Skakanie: zeskakiwanie z niewielkiego podwyższenia (np. pierwszego stopnia schodów; wskakiwanie na oznaczone pole; gra w klasy; skakanie na skakance.
- Tor przeszkód: omijanie poduszek trzymając szklankę zapełnioną do połowy wodą; przenoszenie jajka na łyżce; itp
Układ proprioceptywny: (tzw. czucie głębokie, dostarcza wrażeń z mięśni i stawów)
- Machanie i odbijanie: zachęcamy dziecko do zabawy rakietą tenisową, do badmintona, itp.
- Nalewanie i przesypywanie: pozwalamy dziecku na eksperymenty (niech przelewa płyny z kubeczka do kubeczka, przez lejek a łyżeczką przesypuje drobne materiały, takie jak ryż, kaszę do pojemników różnej wielkości i kształtu).
- Ugniatanie różnego rodzaju mas, ciast; chodzenie po nich stopami.
Pozdrawiam, Iwona Zaniewska- Ciep