ĆWICZENIA WSPOMAGAJACE INTEGRACJĘ SENSORYCZNĄ cz. III:

Zachęcam do wspólnych ćwiczeń, które pozwolą na odczucie na „własnej skórze” oddziaływania różnych bodźców, jak rówież wpłyną na pogłębienie relacji z dzieckiem.

Układ dotykowy: (dotyk powierzchniowy)

  • „Degustacja”

Zachęcamy dziecko do próbowania nowych potraw o różnym smaku i konsystencji.

  • „Wspólne gotowanie”

Stwarzamy dziecku jak najwięcej okazji do wspólnego gotowania, mieszania, ugniatania różnego rodzaju ciast.

  • Maseczki na twarz: nakładanie skórek od ogórków, itp.

Układ przedsionkowy: (odpowiedzialny m.in. za ruch i równowagę, napięcie mięśniowe, koordynację)

  • Bieganie: zabawa w berka, ściganie się, kto szybciej przebiegnie pokój i korytarz; kto szybciej wejdzie po schodach na górę, itp.
  • Skakanie: zeskakiwanie z niewielkiego podwyższenia (np. pierwszego stopnia schodów; wskakiwanie na oznaczone pole; gra w klasy; skakanie na skakance.
  • Tor przeszkód: omijanie poduszek trzymając szklankę zapełnioną do połowy wodą; przenoszenie jajka na łyżce; itp

Układ proprioceptywny: (tzw. czucie głębokie, dostarcza wrażeń z mięśni i stawów)

  • Machanie i odbijanie: zachęcamy dziecko do zabawy rakietą tenisową, do badmintona, itp.
  • Nalewanie i przesypywanie: pozwalamy dziecku na eksperymenty (niech przelewa płyny z kubeczka do kubeczka, przez lejek a łyżeczką przesypuje drobne materiały, takie jak ryż, kaszę do pojemników różnej wielkości i kształtu).
  • Ugniatanie różnego rodzaju mas, ciast; chodzenie po nich stopami.

Pozdrawiam, Iwona Zaniewska- Ciep

Print Friendly, PDF & Email
Powiązane publikacje