Z A B A W Y   S Ł O W N E:  

1. „Słowa na literę…”
      
Rodzic mówi w myślach alfabet, dziecko w dowolnie wybranym momencie mówi „stop”. Rodzic podaje literę, na której się zatrzymał. Zabawa polega na podaniu jak największej ilości slow rozpoczynających się na dana literę.
          Inna odmiana tej zabawy:
„Państwa, miasta…” – zabawa rozpoczyna sie od wybrania litery jak powyżej, następnie podajemy słowa na daną literę należące do konkretnych kategorii np.
rzeczy – rośliny – zwierzęta – imiona – zabawki – potrawy – państwa – miasta

2. „Jedzie pociąg naładowany towarem na literę …”
          Na kartce rodzic lub dziecko wypisuje kilka liter. Dziecko zamyka oczy i wskazuje dowolne miejsce na kartce, wybierając tym samym literę. Mówimy: „Jedzie pociąg naładowany towarem na literę np. A” i podajemy jak najwięcej słow na A: arbuz, ananas, armata, aparat, antena, abażur…
          Inne odmiany tej zabawy:
„Płynie statek naładowany towarem na literę …”
„Mama poszła do sklepu i kupiła rzeczy na literę …”

3. „Niedokończone zdania”

       Rodzic podaje pierwsze słowo zdania np. „Kwiaty…”. Dziecko powtarza i dodaje kolejne pasujące słowo np. „Kwiaty rosną…”. Rodzic dodaje kolejne np. „Kwiaty rosną na…”. Dziecko dodaje: „Kwiaty rosną na łące”. Takie zdanie można zostawić i zacząć tworzyć nowe, albo wymyślać dalsze pasujące słowa np. „Kwiaty rosną na łące i latają nad nimi kolorowe motyle”.

4. „Nasza bajeczka”
          Układamy wspólne opowiadanie. Rodzic wymyśla początek np. „Dawno, dawno temu w tajemniczym lesie wyrósł …” Dziecko wymyśla ciąg dalszy np. „… zloty grzyb, który był zaczarowany.”

5. „Skojarzenia”
      
Zabawa polega na podawaniu słowa i poproszeniu dziecka o podanie, z czym mu się to słowo kojarzy np.
żaba – mokra, zielona, królewna, skacze, woda, długi język, muchy itp.
dom – rodzice, kwiaty, poduszki, koc, ciepło, okna, zabawki, mój pokój itp.
przedszkole – dzieci, zabawki, panie, dyżurni, moja grupa, zabawa, zajęcia itp.

6. „Pytania i odpowiedzi”
          Zadajemy dziecku różne pytania, a ono odpowiada np.
– Co ma cztery nogi?
– Co ma skrzydła?
– Co jest miękkie?
– Co ma korzenie?
– Co ma skrzydła i śpiewa?
– Co jest zielone i skacze?
– Co ma ogon i mieszka w lesie?
          Następnie może nastąpić zamiana ról: dziecko pyta, rodzic odpowiada.

7. „Czego potrzebujemy?”
          Rodzic rozpoczyna zabawę słowami np.
– „Idziemy na wycieczkę do lasu. Czego potrzebujemy?”
Odpowiedzi może podawać dziecko lub dziecko i rodzic na zmianę np. kurtki z kapturem, plecaka, kanapek, lupy, lornetki, wody, chusteczek itp.
– „Wybieramy się na plażę. Co ze sobą zabierzemy?”
– „Robimy ognisko. Co będzie potrzebne?”
– „Dzieci idą na basen. Co muszą ze sobą zabrać?”
– „Jedziesz na wakacje do babci i dziadka. Co zapakujesz do plecaka?”

8. „Łańcuszek wyrazowy”
      
Podajemy dowolny wyraz np. kot. Zadaniem dziecka jest wyodrębnić ostatnia głoskę (t) i podać słowo rozpoczynające się tą głoską np. „torebka”. Teraz rodzic podaje słowo na głoskę „a” i zabawa toczy się dalej np.
ko
ttorebka – aparat – taca – arbuz – zwierzątko – oko – obrazki – igła itd.      

Podane zabawy uczą kreatywności, logicznego myślenia, rozwijają percepcję słuchową, wzbogacają zasób słownictwa, zachęcają do szukania rozwiązań, pomagają ćwiczyć umiejętność skupiania uwagi. Udanej zabawy!:)
                                                               

                                                           Nauczycielka grupy III – Zofia Kajdewicz

Print Friendly, PDF & Email
Powiązane publikacje