W wielkanocnym wolnym czasie…

Nasi najdrożsi… W czasie wielkanocnym przesyłamy Wam kilka propozycji do zabaw w domu. Życzymy mile i ciekawie spędzonego czasu Świąt Wielkanocnych. Ze względu na przerwę świąteczną, na stronie naszej grupy: „Rodzice z Klasą <3” spotykamy się dopiero we wtorek.

A oto przykłady zabaw:

  1. „Domowa i kolorowa pisanka gotowa!”

Do wykonania tego zadania potrzebne są kolorowe guziki lub inne przedmioty dostępne w domu np. kolorowe zakrętki po napojach, klocki, koła wycięte z kolorowego papieru, koraliki – nawet elementy biżuterii, wykałaczki, patyczki higieniczne – co tylko wpadnie wam w ręce. Warunek: mają  to być elementy o zróżnicowanych kolorach oraz w dużej ilości.

Potrzebny jest do tego jeszcze sznurek bądź inna wstążka czy tasiemka. Dziecko ze sznurka tworzy zarys pisanki, a następnie ozdabia ją dostępnymi elementami.

Zadanie możemy utrudnić wprowadzając jakiś warunek np.:

„Wzór na pisance musi układać się symetrycznie”,

„Nie mogą się ze sobą stykać elementy o tej samej barwie”,

„Liczba użytych elementów musi być parzysta” itp. Polecenia i warunki są już inwencją twórczą zarówno rodziców jak i dzieci.

  • „Pisanka z magicznego Świata Symetrii”

Dziecko kładzie na stole sznurek w pozycji pionowej – przedzielając stół na dwie części.  Zabawa polega na tym, by z jednej strony stworzyć zarys połowy pisanki (pierwszym razem to zadanie niech wykona rodzic), następnie dołożyć do niego ozdoby (guziki, klocki, koła z papieru lub inne elementy z poprzedniej zabawy). Poproście dziecko o ułożenie drugiej połowy pisanki, w taki sposób żeby zostało uzyskane odbicie lustrzane. Ważnym warunkiem jest przygotowanie wcześniej odpowiedniej liczby takich samych elementów.

    3. „Pomagamy pisance przejrzeć się w lustrze”

Do wykonania tej zabawy potrzebna jest biała kartka, pędzel oraz farby – kolory takie, jakie macie dostępne w domu. Rodzic składa kartkę na pół (dziecko jak najbardziej mu w tym pomaga). Kartkę składamy mocno, tak żeby wyraźne było miejsce zgięcia, a następnie – rozkładamy ją. Zadaniem dziecka jest namalowanie farbami połowy pisanki (linia zgięcia kartki wyznaczy oś symetrii). Oczywiście wzór i pomysły dowolne – co rozwija kreatywność dzieci.  Kiedy pisanka będzie gotowa, szybko i sprawnie zegnijcie kartkę i mocno ją przytrzymajcie. Zróbcie to szybko, żeby nie wyschła farba na kartce. Po rozłożeniu kartki powinna się pokazać piękny obraz. W ten sposób wasza pisanka mogła przejrzeć się w lusterku – i zobaczyć swoje odbicie.  Gdy obrazek wyschnie, a dziecko nadal jest pełne twórczej energii – może ozdobić dwie części jajka według swoich pomysłów.

     4. „Jak nauczyć robota dobrze działać?”

Ta zabawa może wnieść do Waszego domu trochę uśmiechu, radości a także zrozumienia dla działań innych, szacunku do wykonywanej pracy. Pobawcie się wspólnie w „zaprogramowanie” jakiejś czynności, czyli stworzenie programu na bazie, którego ktoś wybraną przez Was czynność będzie miał za zadanie wykonać. Jak to zrobić? Po pierwsze: Wybierzcie jakąś czynność, którą często wykonujecie – najlepiej taką, przy której nie musicie zastanawiać się co należy zrobić. Może to być mycie zębów, wycieranie stołu, zrobienie kanapki, założenie koszulki itp. Następnie należy zastanowić się jak będzie brzmieć instrukcja wykonania tej czynności skierowana do kogoś, kto nigdy jej nie wykonywał – czyli tutaj: Robot, chociaż można z dzieckiem porozmawiać, że w podobny sposób może uczyć nowych czynności młodsze rodzeństwo. Zadaniem dziecka jest wydawanie kolejnych komend. Jedno z Rodziców – czyli Robot, a w kolejnych wersjach zabawy: młodsze rodzeństwo, postępuje ściśle zgodnie z nimi. Zabawa ta jest doskonałym przygotowaniem do nauki kodowania. Na koniec dobrze byłoby Omówić wspólnie zadania, aby zastanowić się, które z komend były za mało precyzyjne i jak powinny brzmieć, żeby zostały dobrze zrozumiane.

                                              Przygotowanie: Milena Kuradczyk oraz Aniela Kot

Print Friendly, PDF & Email
Powiązane publikacje