PROPOZYCJE ZABAW  DLA DZIECI W DOMU:

,,POWTÓRZYSZ? – POWTóRZĘ”-  ćwiczenie pamięci

       Rodzic wypowiada cztery słowa, np.: ,,pies, kot, róża, bratek”. Dziecko ma je w tej samej kolejności powtórzyć. W zależności od jego wieku słów  może być więcej, zawsze ich znaczenie powinno być znane. Można powiedzieć tylko trzy słowa: ,,pies, kot, róża”, a można zwiększyć ich liczbę do sześciu: ,,pies, kot, róża, bratek, kwiatek, nos”. Starsze dziecko może być w tej zabawie partnerem, który również wymyśla słowa do powtarzania i sprawdza, czy poprawnie zostały wypowiedziane.

      Podczas zabawy można ten sam zestaw powtórzyć, zmieniając w nich bądź kolejność wszystkich wyrazów, bądź też jednego z nich; wówczas zadaniem dziecka jest dostrzeżenie tej zmiany, a potem poprawne i wierne powtórzenie zmienionego zestawu.

     Odmianą tej zabawy jest uzupełnienie przez dziecko usłyszanego zestawu słów przez dodanie do każdego  z nich określenia (przymiotnika). Na przykład mama mówi: ,,kot” , ,,żaba”, ,,dom”. Dziecko dodaje swoje określenia: ,,rudy kot”, ,,zielona żaba”, ,,wysoki dom” lub: ,,szary kot”, ,,skacząca żaba”, ,,malutki dom” itp.

   Na podobnej zasadzie zamiast przymiotników dziecko może dodać do słyszanych słów czasowniki, formułując w ten sposób najprostsze zdania, np.: ,,Kot miauczy”, ,,Żaba skacze”, ,,Dom stoi”.

Barbara Dmitruk

Print Friendly, PDF & Email
Powiązane publikacje