ZABAWY WSPOMAGAJĄCE INTEGRACJĘ SENSORYCZNĄ cz.I:
Zachęcam do wspólnych ćwiczeń, które pozwolą na odczucie na „własnej skórze” oddziaływania różnych bodźców, jak również wpłyną na pogłębienie relacji z dzieckiem.
Układ dotykowy: (dotyk powierzchniowy)
- „Dotykowe pudełko”
Bierzemy pudełko po butach lub poszewkę na poduszkę, umieszczamy w środku różne przedmioty, po czym prosimy dziecko, by wkładając rękę do pudełka spróbowało zgadnąć, jakiego przedmiotu dotyka.
- „Malowanie dłońmi, stopami”
Farbę przeznaczoną do malowania palcami można zmieszać z innymi materiałami, np. kaszą, piaskiem, ryżem. Można stworzyć włąsną farbę z kisielu, galaretki czy pianki do golenia.
Układ przedsionkowy: (odpowiedzialny m.in. za ruch, równowagę, napięcie mięśniowe, koordynację)
- „Skakanie na piłce”
Wspólne zabawy na dużej nadmuchanej piłce, na której dziecko może usiąść i skakać.
- „Tor przeszkód”
Tworzymy tor przeszkód taki, który będzie wymagał od dziecka pełzania, skakania, wspinania, turlania, celowania, itp.
Układ proprioceptywny: (czucie głębokie, dostarcza wrażeń z mięśni i stawów)
- „Siłowanie”
Siadamy na podłodze i mówimy dziecku „Spotkałeś na swojej drodze ogromny kamień, spróbuj go przepchnąć”- dziecko próbuje przepchnąć rodzica.
- „Ciągnięcie”
Pozwalamy dziecku pchać wózek z zakupami, taczkę. Można przeciągać linę.
Pozdrawiam, Iwona Zaniewska- Ciep