Zabawy rozwijające percepcję wzrokową dzieci

„Zabawy z obrazkami”
Potrzebujemy: zdjęć, ilustracji z książek/ gazet itp.
Przebieg:
Trzy wersje zabawy
1) Dziecko opowiada, co widzi na obrazku, co się na nim dzieje.
2) Rodzic prosi dziecko o wykonanie poleceń dotyczących ilustracji np.
– „Pokaz wszystkie/ największe/ brązowe zwierzęta znajdujące się na obrazku”,
– „Wskaz na zdjęciu dzieci wszystkich chłopców”,
– „Znajdź na ilustracji dwa przedmioty, które służą do sprzątania/ gotowania itp”
– „Wskaz, co leży w koszyku” itp.
3) Dziecko ogląda obrazek, następnie zostaje on zakryty/ odwrócony, a zadaniem dziecka jest wymienić z pamięci co było na obrazku. Można tez zadawać pytania do ilustracji np.
– „Ile zabawek stało na górnej półce?”
– „Na której półce stały samochody?”
– „Ile dzieci było na obrazku?



„Pocięte obrazki”
Wersja 1) – łatwiejsza
Potrzebujemy: dwóch takich samych obrazków, nożyczek.
Przebieg: Jeden obrazek będzie służył dziecku za wzór, na podstawie którego ma ułożyć drugi obrazek – taki sam, ale pocięty przez rodzica na kilka kawałków.
Wersja 2) – trudniejsza
Potrzebujemy: jednego obrazka, nożyczek.
Przebieg: Dziecko ogląda obrazek zapamiętując, jak on wygląda. Następnie rodzic przecina ilustrację na kilka części. Zadaniem dziecka jest ułożenie obrazka z pamięci.

Ułóż tak, jak ja!”
Potrzebujemy: dwóch takich samych kompletów figur geometrycznych lub klocków.
Przebieg:
Wersja 1) – łatwiejsza
Rodzic układa dowolny wzór/ obrazek z figur lub klocków. Zadaniem dziecka jest ułożenie swoich figur/ klocków dokładnie tak samo, patrząc na to, co ułożył rodzic.Wersja 2) – trudniejsza
Rodzic układa swój wzór. Dziecko patrzy i stara się zapamiętać. Następnie to, co ułożył rodzic, zostaje zakryte, a dziecko próbuje ułożyć to samo z pamięci.

Ułóż po lewej i po prawej stronie”
Potrzebujemy: dowolnych przedmiotów, bezpiecznych dla dziecka.
Przebieg: Dzielimy ustalona przestrzeń (np. biurko, stolik, dywan, kartka) na połowę (np. kładąc sznurek, linijkę, rysując linię, przyklejając taśmę) i prosimy dziecko o ułożenie konkretnych przedmiotów po lewej i prawej stronie np.
– „Po lewej stronie ułóż kwadraty, a po prawej kola”
– „Po prawej stronie połóż przedmioty w kolorze zielonym, a po lewej – niebieskim”



„Znajdź różnice”
Potrzebujemy: obrazków różniących się szczegółami np.
https://www.e-kolorowanki.eu/kolorowanki-edukacyjne/roznice/  
Przebieg: Dziecko próbuje odnaleźć szczegóły różniące dwa obrazki.

Zofia Kajdewicz

Print Friendly, PDF & Email
Powiązane publikacje