1. „Poławiacze fasolek”

Potrzebujemy:
2 kubki, słomka (najlepiej papierowa – eko!), fasola

Przebieg zabawy:
Do jednego kubka wsyp fasolę; dziecko dostaje słomkę i drugi kubek. Zabawa polega na zasysaniu powietrza w taki sposób, aby zassać do końcówki słomki fasolę i przenieść ją do swojego kubeczka nie dotykając fasolki palcami. Nie jest to takie proste zadanie i wymaga odrobiny ćwiczeń, ale to świetne ćwiczenie aparatu mowy, małej motorki i skupienia uwagi:)

Warianty:

1) Na fasolkach można napisać litery. Każda litera to określona ilość punktów. Po „wyłowieniu” wszystkich liter dziecko może spróbować policzyć ilość zdobytych punktów.

2) Fasolki mogą zastąpić np. rybki wycięte z papieru (bezpieczniejsze niż fasolki…) i pokolorowane (przez dziecko:). Nazwa zabawy zmieni sie wtedy na „Poławiaczy rybek” 🙂

2. „Poszukiwacze skarbów”

Potrzebujemy:
– pojemnika wypełnionego np. fasolą, grochem, ryżem, kaszą, piaskiem kinetycznym

– kilku drobnych przedmiotów np. samochodzik, laleczka, gumka do włosów, piłeczka, klocek

Przebieg zabawy:
Dziecko zanurza rączki w pojemniku i poszukuje ukrytych wewnątrz skarbów. W przypadku młodszych dzieci pamiętajmy o ich bezpieczeństwie podczas zabawy z małymi elementami!

Wariant:

1) Obok pojemnika połóż kartonik z cyfrą/ kostkę z wybrana ilością kropek. Niech dziecko spróbuje odnaleźć tyle przedmiotów, ile wskazuje cyfra/ilość kropek na kostce.

3. „Magiczna skrzynia skarbów „

Potrzebujemy:
– pudełka średniej wielkości

– dowolnych materiałów plastycznych w celu ozdobienia pudełka: farby, kredki, kolorowy papier, kawałki materiału, zbędne czasopisma itp.

– kilku dowolnych przedmiotów, bezpiecznych dla dziecka np. szalik, łyżka, maskotka, pisak, kamyk, autko, korale itp.

Przebieg zabawy:

Na początek prosimy dziecko o ozdobienie naszego pudelka, aby zamieniło sie ono w „magiczną skrzynie skarbów”. Można wcześniej wyciąć w pudelku (na górze) otwór, przez który dziecko włoży dłonie do środka. Kiedy pudełko jest juz ozdobione, rodzic wkłada do środka wybrane przedmioty. Dziecko zanurza rączki w pojemniku i, tylko za pomocą zmysłu dotyku, próbuje odgadnąć, co ukryło się w „magicznej skrzyni”…

Wariant:

1) Można wkładać do pudelka np. same zabawki/ owoce/ maskotki, a po odgadnięciu dotykiem wszystkich przedmiotów ze skrzyni prosimy dziecko o określenie jednym słowem, co to jest np. autko, lalka, piłka, klocek – zabawki.

4. „Znajdź literę”

Potrzebujemy:
– niepotrzebnych czasopism

– kredek

Przebieg zabawy:
Dziecko ma za zadanie odnaleźć konkretną literę w tekście i zaznaczyć ją wybranym kolorem kredki.

5. „Co się zmieniło?”

Potrzebujemy:

– kilku dowolnych przedmiotów bezpiecznych dla dziecka

Przebieg zabawy:
Dziecko wybiera kilka (np. 5) dowolnych przedmiotów i ustawia je w wybranej przez siebie kolejności; następnie próbuje zapamiętać kolejność ich ustawienia. Kiedy jest gotowe, zamyka oczy/ wychodzi do innego pomieszczenia, a w tym czasie rodzic/ rodzeństwo zmienia kolejność ustawienia np. dwóch przedmiotów. Dziecko próbuje odgadnąć „Co się zmieniło?”. Zabawa rozwija pamięć i spostrzegawczość 🙂

Wariant:

1) „Co zginęło, co zniknęło?” – w tej wersji zabawy chowamy najpierw jeden, następnie dwa, trzy przedmioty.

6. „Kreatywny collage”

Potrzebujemy:
– niepotrzebnych czasopism

– kartki, kleju, nożyczek

Przebieg zabawy:
Na środku kartki przyklejamy/rysujemy dowolną postać. Układamy kilka zdan na jej temat np. „To jest Kasia. Niedługo pójdzie do szkoły. Co będzie jej potrzebne?”, „To pan Kamil. Na wakacje wybiera sie nad morze. Czego będzie potrzebował?”. Dziecko wycina i przykleja wybrane przedmioty. Kiedy praca będzie gotowa warto zapytać dziecko, dlaczego wybrało właśnie te elementy.

Print Friendly, PDF & Email
Powiązane publikacje